5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Potřebují mateřské školy vzdělané pedagogy?

Potřebují mateřské školy vzdělané pedagogy?

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 7.9.2016 | Vydání: 7/2016

Zní to jako slovo do pranice či přinejmenším jako provokace. Podle Václava Klause mladšího se ale školky bez vysokoškolsky vzdělaných učitelek a učitelů klidně obejdou. Učitelky mateřské školy jsou podle něj „hodné holky“, a nic víc ke své práci nepotřebují.

Potřebují mateřské školy vzdělané pedagogy?

Koncem května, tedy po uzávěrce červnového čísla, vyšel na webu Novinky.cz Klausův komentář nazvaný „Prof. Drsc. Ing. et Mgr., paní učitelka Míla, CSc., PhD.“. Autor v něm brojí proti tomu, že na mnohých pozicích, kde dříve „stačila“ střední škola, se dnes požaduje minimálně bakalářské vysokoškolské vzdělání. „Já chci paní učitelku, co má ráda děti. Nejlépe zkušenou, aby měla trochu přirozený režim. Aby byly děti hodně venku. Každý den, když to jen trochu půjde. Laskavou, ale ne submisivně laskavou. Odborně? Když bude hezky malovat, hrát na nějaký hudební nástroj, když bude sportovní – super. Ale kurnik, na co je mi nějaká vědkyně nebo doktorandka? To jí jako ty děti smrděj, že má jiné ambice, a proto studuje vysokou školu?,“ ptá se ve svém textu.

Být hodný nestačí

Evu Svobodovou a Zoru Syslovou, které působí na univerzitách poskytujících budoucím i stávajícím předškolním pedagogům vysokoškolské vzdělání, jsem požádala především o komentář následujícího odstavce. „Nikde jsem myslím zatím neuváděl, že moje první učitelská štace (už to bude přes 26 let) byla u učitelek pro mateřinky. Byli jsme tak ve druháku na vysoké a v Praze 6 dlouhodobě onemocněla paní učitelka na střední pedagogické. A tak to vyřešili, že vzali nás, čtyři študáky, a nějak jsme si její úvazek rozebrali každý pár hodin. Byl to křest ohněm. Na celé škole byl jinak jediný muž, pan ředitel. Nám bylo 20, těm holkám 16. Byly to moc hodný holky, bez ironie. Proběhlo to v klidu. Ale ten zeměpis, co jsem učil, je fakt absolutně nezajímal. Sice tak jako laskavě, ale šlo to naprosto mimo ně. Bylo to zbytečně odborný. Představa, že by jako šly studovat vysokou… Proč taky. Určitě se vesměs brzo vdaly, měly děti a od té doby se s láskou starají o cizí děti pražské a středočeské, pokud je osud nezavál někam dál. Určitě některé z nich jsou stejně dobré učitelky jako Zuzanka, Věnka a Míla.“

„Abych řekla pravdu, příliš se mi to komentovat nechce,“ zněla první věta Evy Svobodové. „Nechce se mi totiž vysvětlovat a obhajovat význam mateřské školy a vysokoškolského vzdělání učitelek. Dotkl se mne celý článek pana Václava Klause juniora, který je vlastně příčinou, proč se spolu na toto téma bavíme, a je mi líto, že se v této diskuzi mám vracet pomalu o sto let zpět. Nechce se mi opakovat myšlenky pedagogického reformismu z počátku 20. století, když jsme na počátku 21. století, nechce se mi ani mluvit o kompetencích k výkonu povolání učitelky v MŠ ani o kompetencích ředitele střední školy. Je mi to líto. Významem mateřské školy určitě není ohlídat děti, když jdou jejich rodiče do práce, aby budovali socialismus. Tento přístup možná zažil autor článku, ale i tehdy bylo předškolní vzdělávání v ČR velice promyšlené a na světové úrovni. To, že dítě bude mít hodnou, laskavou a vlídnou paní učitelku či učitele, by v mateřské škole mělo být samozřejmostí, stejně jako to, že na gymnáziu nebude zeměpis učit člověk, který neví, kde leží třeba Island. Snad jen dodám, že vysokou školu studovala i paní učitelka Zuzanka, kterou pan Klaus zmiňuje, studovaly jsme spolu a s klidným svědomím mohu říci, že titul neproměnil její vztah k dětem. Děti měla ráda před studiem i po něm stejně, a že je Mgr. asi málokdo ví. Možná, že si vysokou školu doplnily i paní učitelka Věnka a Míla, ty neznám, možná si to ani nenapsaly na dveře do třídy, ani na svůj facebookový profil, takže to neví ani pan Klaus. Ostatně jak je vidět, neví toho víc. Tak budeme doufat, že se od tohoto blábolu neodrazí myšlenka nějakého našeho zákonodárce a nenavrhne, že v rámci úsporných opatření snížíme vzdělávání předškolních pedagogů na kurz vlídnosti. Pak bychom v praxi okusili, jakou paseku dovede udělat nevědomost.“

Zora Syslová se vyjádřila neméně pregnantně. „Vadí mi ‚stádoidní‘ postoj pana Klause, že ‚nikoho‘ nezajímal zeměpis, všechny byly ‚hodné‘ holky a ‚s láskou se starají‘. S láskou a z lásky k někomu se někdy dějí až perverzní věci. Láska není, a ani nemůže být zárukou kvalitní výchovy, stejně jako není zárukou dobrého manželství. A v dnešní době, kdy se předškolní vzdělávání stává povinným, by měla pro přípravné vzdělávání učitelek mateřských škol platit, stejně jako pro ostatní učitelská povolání, a to bez jakýchkoli, a tím méně bez tak tristních a dehonestujících diskuzí, vysokoškolská úroveň.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 7/2016 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 1 / nových příspěvků: 1

  • Nesmyslná honba za vysokoškolskými tituly 5.10.2016, 19:54 Zobrazit

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!