5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Předškolní dítě se cizí jazyk učí přirozeně, spontánně

Předškolní dítě se cizí jazyk učí přirozeně, spontánně

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 4.9.2015 | Vydání: 7/2015

Říká to Renáta Prokopová z pražské jazykové školy JS FAN. Cizí jazyk je podle ní neoddělitelnou součástí života současných lidí a ve výuce je podle jejího názoru důležitá především osobnost lektora. Výborný lektor dovede připravit kvalitní hodinu i s ne zcela vyhovujícími učebními materiály.

Předškolní dítě se cizí jazyk učí přirozeně, spontánně

Proč se vlastně učit cizí jazyky?

Cizí jazyk je součástí běžného života. Především bez angličtiny se dnes již většina lidí neobejde. A přicházejí další jazyky, na základní škole je povinný druhý cizí jazyk. S angličtinou se dnes setkáváme na každém kroku. Znalost cizího jazyka se stává nezbytnou podmínkou i pro pracovní uplatnění.

Občas jsem se setkávala s názorem, že nemá smysl učit se cizí jazyk, když vlastně stejně nemůžeme cestovat – bylo to v dobách před listopadem 1989. Mám pocit, že někteří lidé mají pořád dojem, že učit se cizí jazyk nemá až tak velký smysl. Co byste takovému člověku řekla, poradila?

Upřímně, neumím si moc představit, že dnes ještě existuje někdo s takovýmto přístupem. Možná, že pokud takový člověk necestuje a má zaměstnání, kde cizí jazyk nepotřebuje, nemusí tuhle oblast považovat za tak důležitou, ale myslím si, že pro mladou generaci jsou v současné době cizí jazyky samozřejmostí. Žijeme ve střední Evropě, cestování či práce v zahraničí je běžnou součástí života. Zvýšení kvality jazykového vzdělávání je jedním z významných záměrů EU. Mám ze svého okolí zkušenost, že neznalost cizího jazyka se při hledání nového zaměstnání stává poměrně velkým handicapem. S angličtinou se setkáváme na internetu, při používání počítače, ale i v běžných životních situacích. Je to dnes již takový uživatelský jazyk.

Kdy je vhodné začít děti seznamovat s cizím jazykem?

Odborníci říkají, že prakticky od narození, protože podle nejnovějších psycholingvistických výzkumů je malé dítě přímo „naprogramováno“ pro osvojování řeči. Do přibližně šesti až sedmi let má dítě otevřeno takzvané fonetické síto a učí se přirozeně, spontánně, jako když se učí mateřštinu. Kolem šestého až sedmého roku se schopnost přirozeného učení vytrácí a dítě se začíná učit akademicky, systematicky. Malé dítě si neuvědomuje, že slyší nějaký cizí jazyk. Vnímá melodii, zvuk, a buď se mu to líbí, nebo ne, úplně stejně, jako vnímá mateřský jazyk. Když na něj mluvíme jeho mateřštinou, také hned nekomunikuje, jen jazyk vnímá, a stejně to funguje i v případě, že ho seznamujeme s cizím jazykem. Dítě se jej učí poslouchat, reagovat na něj… Četla jsem dokonce názor, že „mateřských“ jazyků, tj. určitých řečových systémů, můžeme mít tolik, kolik jsme jich schopni v příslušném vývojovém období, tj. přibližně do šestého roku věku, dát dohromady.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 7/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!