5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > První učitel mateřské školy v Česku

První učitel mateřské školy v Česku

Autor: Marie Těthalová | Datum: 6.6.2012 | Vydání: 6/2012

V řadě českých škol byste učitele-muže spočítali na prstech jedné ruky. A mateřských škol, kde mají pana učitele, je zatím opravdu pomálu.

První učitel mateřské školy v Česku

Podle psycholožky Lenky Krejčové z Katedry psychologie při FF UK je to škoda. „Myslím, že v současném českém školství je mužů učitelů, především na nižších stupních vzdělávání (tedy v mateřských školách a na prvním stupni základních škol) jako šafránu a jsou vnímáni jako něco velmi exotického. Přitom historicky byli prvními učiteli muži, možná až v průběhu 20. století se školství stalo převážně ženskou doménou. Navíc tyto představy nejsou zdaleka tolik zakořeněné v jiných zemích, kde i v mateřských a základních školách působí mnohem více mužů. Myslím, že pro rozvoj dětí je rozhodně důležité, aby se setkávaly se zástupci obou genderových kategorií a viděly při různých příležitostech různé modely chování, měly se s kým identifikovat a odkud čerpat inspiraci pro svůj vlastní život, a to už od útlého věku,“ myslí si PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D. „Domnívám se, že čím více budou poměry mužů a žen ve školách vyrovnané, tím lépe. Navíc pokud feministická hnutí usilují o uplatnění žen v převážně mužských profesích, myslím, že by totéž mělo platit i obráceně. Je mi vždy líto, když slyším, že mladí učitelé odcházejí ze školství, protože neuživí rodinu s malými dětmi. Čím pestřejší společnost zažíváme a předkládáme dětem, tím snáze se nám bojuje proti předsudkům a úzkoprsým pohledům na svět,“ dodává psycholožka.

Jakub Motl, který působí v MŠ Piaristická v Moravské Třebové, pracuje jako učitel ve školce už více než deset let. Ředitelka MŠ Piaristická Hana Kotoulková říká, že podle reakcí médií i okolí byla její školka raritou. Co Jakuba Motla přivedlo k práci v mateřské škole? „Vždycky mě bavila práce s dětmi, mám kurz rozhodčího ledního hokeje, jezdíval jsem na tábory s postiženými dětmi, a když jsem dostal nabídku od paní ředitelky na práci v mateřské škole, byla to pro mě výzva,“ vzpomíná.

Ředitelky Hany Kotoulkové jsem se zeptala, jak reagují rodiče na to, že se o jejich děti stará učitel-muž. Nemají obavy z toho, že o jejich děti nebude dobře postaráno? „Reakce rodičů byla, je a snad bude i nadále jen pozitivní, žádné obavy se nevyskytly. Třída, kde učí pan učitel, by mohla mít klidně i 40 dětí, tak velký je zájem o péči pana učitele,“ říká. Dovedu si představit, že tohle dětské nadšení nemusí být úplně „po chuti“ kolegyním Jakuba Motla, které by na něj mohly trochu žárlit. Zajímalo mě, jak vnímají svého kolegu učitele ostatní učitelky. „Jako kamaráda, veselého společníka, pozorného kolegu. Jelikož nikde v okolí žádná školka učitele nemá, jsou i hrdé na tuto skutečnost,“ vysvětluje Hana Kotoulková. V čem vidí ředitelka MŠ Piaristická přínos toho, že má ve sboru učitele-muže? „Na problémy, které občas nastanou, má kolega jiný náhled, napadne ho jiné řešení. Řada věcí se zvládne s nadhledem vlastní mužům. Kolegyně s ním pracují rády, protože přinesl do kolektivu humor, velkorysost a ochotu bez problémů se pustit do nových aktivit.“

Proč chybí muži ve školství?

Nejsou za tím jen peníze. Setkala jsem se s tím, že na muže ve školce nahlíží určitá část veřejnosti jako na potenciálního devianta. Jakuba Motla jsem se zeptala, zda se s takovým názorem také setkal a co mu říká. „Tohle je možná ten největší problém, proč chybí muži ve školství. Osobně jsem se s tím nesetkal, ale při jednom rozhovoru mi byl tento problém také okrajově nadnesen. Zarazilo mě to, do té doby jsem si to ani neuvědomoval a nepřišlo mi ani na mysl, že se něco takového vůbec spojuje se školstvím,“ říká Jakub Motl.

Ředitelky Hany Kotoulkové jsem se zeptala, co by měl resort školství udělat pro to, aby učitelů bylo v našich školách více. I na základních školách je převaha učitelek, což mi přijde do jisté míry nezdravé. „Souhlasím s tím, že v našem školství je ‚přebabováno‘, a to již nejsou jesle, kde byly také jen tety. Problém je v tom, že platy ve školství jsou na nižší úrovni než v jiné sféře a velmi klesá společenská prestiž učitelského povolání,“ vysvětlila mi.

S muži-učiteli jsem se zatím více setkala jen v lesních klubech, jimž se neformálně říká lesní mateřské školy. Myslela jsem si, že hlavním důvodem, proč tam muži působí, je technické zabezpečení provozu lesní školky. V těchto zařízeních se totiž například topí v kamnech na dřevo nebo je potřeba nanosit vodu. Vedoucí lesních klubů ale svorně tvrdí, že důvod je především ve snaze o přirozenou výchovu, v níž mají své místo ženský i mužský element. O něm se zmiňuje i Jakub Motl, když se ho ptám, v čem vidí přínos svého působení v mateřské škole. „Naši školku navštěvují dětí, které jsou z neúplných rodin, a já vlastně mnohdy supluji otce. Právě v těchto neúplných rodinách mužská role chybí. Dovedu si představit, jak asi chybí. Sám mám malého syna a poznávám, jak je mužská role důležitá a při výchově nenahraditelná.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 6/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 1 / nových příspěvků: 1

  • v naší mateřské škole máme učitele od roku 2005. 24.7.2012, 12:37 Zobrazit

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!