5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Seznamujeme děti s cizím jazykem

Seznamujeme děti s cizím jazykem

Autor: Alžběta Palatinová | Datum: 28.3.2007 | Vydání: 3/2007

Předškolní děti jsou spontánní, nemají zábrany při napodobování. Pokud jsou pro ně vzdělávací činnosti zábavou a hrou, jejich dovednosti se rozvíjejí a děti se naprosto přirozeně učí.

Z praktických a teoretických zkušeností, které jsem nasbírala za posledních deset let výuky angličtiny ve skupině čtyř až šestiletých dětí, pro mne jednoznačně vyplývá toto: Pokud je cizí jazyk dětem zprostředkováván zajímavou a zábavnou formou, pokud výuka cizího jazyka rozvíjí poznávání dítěte, jeho vyjadřovací schopnosti, jeho představivost, motorické a hudební schopnosti a kreativitu, pokud přispívá k vytváření sebeúcty dítěte, tak určitě ano, seznamujme je s ním.

Z hlediska rozvoje schopností dítěte tuto etapu vývoje dítěte považuji za vhodnou a neopakovatelnou. Například schopnost sluchové diferenciace hlásek, lehkost v napodobování hlásek a hláskových skupin, jednodušších slov a slovních spojení s postupujícím věkem mizí. V žádném případě by výuka cizího jazyka neměla obsahovat pracné biflování slovíček. Písničky, skeče a rýmy poskytují dětem příležitost nejen k získávání zkušeností s výslovností a intonací, ale i k opakování. Příběhy a scénky jsou při osvojování cizího jazyka stejně důležité, jako při osvojování jazyka rodného. Proč? Protože je v nich obsažen prožitek, první zkušenost. Radost z prožitého a poznaného se pro děti stává další hnací silou. Když používám postupy pro stimulaci tvořivosti nebo aktivaci představivosti, rozvíjím současně i mentální schopnosti dítěte.

Jazyk a hudba ruku v ruce

Osvědčilo se mi rozvíjet jazykovou inteligenci dítěte společně s hudební inteligencí. Hudba stimuluje děti k vyšším výkonům, podněcuje k pohybu a ke zpívání. Existuje mnoho překrásných projektů (učebnic), které splňují všechna náročná kritéria pro výuku malých dětí, například Cookie and Friends, Teddy’s Train nebo Zig Zag Island vydané anglickým nakladatelstvím Oxford University Press a Hippo and Friends z nakladatelství Cambridge University Press.

Pokud si učitelka netroufá na výuku podle vyzkoušených projektů, může si projekty vytvářet sama. Osvědčilo se mi plánovat jednotlivé činnosti tak, aby byly v souladu s probíranými tématy, která byla zařazována do rodného jazyka. To znamená, že při sestavování témat jsem přihlížela jak ke vzdělávacím možnostem dětí, tak ke vzájemné návaznosti, ke střídání aktivit v různých kombinacích, které v konečné fázi vytvořily určitý celek. V opačném případě jsme doplnili téma v rodném jazyce. Vždy jsem se snažila o určitou souvztažnost. Například když děti dobře znaly pravidla pohybové hry, kterou se učily v mateřském jazyce, říkali jsme si slova v angličtině. Často se stávalo, že si děti jednu hru hrály anglicky i česky. Dobrá znalost jednotlivých dětí patří mezi výhody výuky.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!