5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Současní rodiče jsou aktivní a mají vysoké nároky

Současní rodiče jsou aktivní a mají vysoké nároky

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.2.2017 | Vydání: 2/2017

S tím, jak se mění společnost, se proměňuje i rodina, rodinný život. S psycholožkou a terapeutkou Pavlou Kouckou jsem si povídala o tom, jak žijí současné rodiny a jak se jejich životní styl promítá do práce mateřské školy.

Současní rodiče jsou aktivní a mají vysoké nároky

Jak by se dala charakterizovat současná rodina, současný rodičovský styl? Pokud tedy nějaká taková charakteristika existuje…

Myslím, že na současný rodičovský styl nejlépe sedí slova aktivní, angažovaný. Rodiče o své potomky hodně pečují, hodně je hlídají a hodně věcí za ně dělají. Dlouho dětem děláme osobní asistenty: pomáháme s oblékáním, přidržujeme je na prolézačkách, čtyřleté děti krmíme a sedmiletým zavazujeme tkaničky. A postupně se měníme v osobní řidiče a hlavní sponzory.

Další věc je, že rodiče jsou dnes perfekcionističtější a úzkostnější, než byli dříve. Více se o své děti bojí, a chtějí pro ně jen to nejlepší.

Jak se promítá to, čím rodina žije, do života dítěte v mateřské škole? Mají rodičovské styly výchovy nějaký vliv na to, jak se dítěti ve školce daří?

Určitě ano a paní učitelky to vědí lépe, než já. Slýchám od nich často stížnosti na nesamostatnost dnešních dětí, zejména od těch starších, které zažily, jaké to bylo před třiceti lety. Některé děti teprve ve školce zjišťují, že by se měly samy oblékat a svlékat, pečovat si o své věci. Nesamozřejmostí bývá při nástupu do školky též obyčejná chůze. Děti jsou zvyklé, že je rodiče všude zavezou, ať už autem, nebo v kočárku. A občas slýchám i to, že si dnešní děti neumějí tak hrát, jak to bývalo dříve samozřejmé. To je myslím dáno částečně tím, že děti, které do školky přijdou, nemají někdy téměř žádné zkušenosti s vrstevníky, a pak také poměrem organizovaných a neorganizovaných aktivit: děti mají dnes méně neorganizovaného času. Téměř už nevidíme to, co bývalo běžné: že si děti jen tak hrají venku s partou kamarádů. Svou úlohu v těchto změnách sehrávají i tablety, počítače a mobily. Když dítě tráví hodiny denně na tabletu, a jsou i takoví předškoláci, neumí se pak bez něj zabavit.

A ještě si všímám, že to mají dnešní učitelky těžší v kontaktu s rodiči. Ti jsou dnes náročnější, učitelky se s nimi musejí na víc věcech domlouvat, vyjednávat a slaďovat požadavky rodičů kontra svoje možnosti, možnosti školní kuchyně apod.

Mluvíte o konceptu uvolněného rodičovství? Co si pod tím představit? Není to totéž, jako je uvolněná výchova?

Uvolněná výchova je termín, který se používá pro výchovu bez hranic, nebo téměř bez hranic. Rodič, ať už z lenosti, nebo nějakých ideálů, nemá na dítě žádné požadavky, nechá je růst „jako dříví v lese“. Uvolněné rodičovství není takové. Termín jsem zvolila v reakci na příliš angažované rodiče, které dnes vídám kolem sebe. Na rodiče, kterým někdy též říkáme helikoptéry, protože právě jako helikoptéry krouží nad svými potomky, aby je stále hlídali, byli jim vždy ku pomoci a všestranně je rozvíjeli. Takovým rodičům a jejich dětem ze všeho nejvíce prospěje právě, když se uvolní. Raději přitom mluvím o rodičovství, než o výchově, protože začínáme u miminek, kde jde spíše o péči, než o výchovu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 2/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4.5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666