5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Sourozenci ve školce

Sourozenci ve školce

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 3.9.2008 | Vydání: 7/2008

Mít ve školce sourozence je výhodné pro děti i jejich rodiče. Mnozí z nich si ale přejí, aby byli ve stejné třídě. Je celodenní společný pobyt ve školce pro sourozence opravdu tak přínosný, nebo jím spíše potvrzujeme rodičovské alibi, že zejména pro zdárnou adaptaci mladšího potomka udělali „opravdu všechno“?

Umístění sourozenců ve společné třídě se nejednou odvíjí od organizačního schématu samotné mateřské školy. V jednotřídce o dvaceti dětech ve věku od tří do sedmi let se sourozenci potkávají zcela přirozeně, i některé větší mateřské školy programově utvářejí dětské kolektivy různého věku a žádosti rodičů o společný pobyt starších a mladších sourozenců bývá zpravidla bez problémů vyhověno.

Mnohem více školek ale využívá schématu věkově homogennějších tříd, které umožňují jednodušeji rozvíjet rozumové, sociální i motorické aktivity specifi cké pro určitý věk. Tady rodič s přáním umístit tříletého caparta společně s jeho předškolním sourozencem obvykle narazí. Podle poradenské psycholožky PhDr. Ivany Halíkové ale nemusí jít o žádné neštěstí. V mnoha situacích může být částečné odloučení sourozenců dokonce oběma prospěšné.

Jedináčci nebo děti vyrůstající řadu let bez sourozence v předškolním věku nejednou předčí rozumově, řečově i z hlediska pohybových dovedností své vrstevníky, kteří mají menší bratry či sestry. V průměru nejsou o nic šikovnější ani inteligentnější, jen je na ně v rodině víc času. Dítě je nucené častěji komunikovat s dospělými, takže má možnost osvojit si bohatší slovní zásobu. Pokud rodiče zrovna nevyznávají životní styl práce-televize-počítač-postel, učí potomka poměrně brzy jezdit na kole či lyžovat, mají tendenci společné výlety zvolna prodlužovat, hledat dítěti náročnější svahy, berou ho na dětská filmová či divadelní představení.

Nechte staršímu jeho privilegia

Jakmile se narodí další dítě, leccos se nenápadně mění. Mnohdy se omezí kulturní akce i výlety, vyjížďky na kole se řídí časem, který mladší sourozenec vydrží ve vozíku nebo v sedačce, případně vzdáleností, kterou je schopen ušlapat. S přibývajícími roky se v mnoha rodinách odlišnosti v režimu sourozenců stírají - děti chodí spát ve stejnou dobu, ačkoli je mezi nimi třeba 2,5letý rozdíl. Výhod, k nimž se starší dítě postupně dopracovávalo, se mladšímu dostává mnohem dříve, jindy je starší brzděn v aktivitách, které se pro mladší dítě nehodí, „aby mu to nebylo líto“.

„Mateřská škola tak může být prostředím, kde si starší děti svá věkem daná privilegia mohou opravdu užít,“ míní doktorka Halíková. I když jsou sourozenci ve společné třídě, neměl by starší suplovat mámu nebo babičku, při různých činnostech je naopak vhodné zvykat děti na to, že nemusejí být stále spolu a že je to tak v pořádku.

„To samozřejmě neznamená, že by se sourozenci celý den neměli vidět,“ doplňuje psycholožka. Zvlášť pokud je mladší dítě při nástupu do školky úzkostné a fixované na rodinu, může se občas zajít podívat, co starší zrovna dělá -třeba na některou z předškolních aktivit, kterou menší ještě nezvládne. Učitelka může být tím, kdo mu pomůže cítit místo smutku z odloučení hrdost, jak už má velkého brášku nebo sestru. A těšit se, že jednou to dokáže i ono samo.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 7/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!