5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Spát, nebo nespat? To je otázka!

Spát, nebo nespat? To je otázka!

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.11.2013 | Vydání: 9/2013

Koncem září vydal ombudsman České republiky prohlášení, podle kterého není možné děti v mateřské škole nutit k polednímu spánku. Jak mají mateřské školy postupovat? Zeptali jsme se psycholožky, inspekce, ministerstva školství, rodičů i mateřských škol.

Spát, nebo nespat? To je otázka!

Kauzu odstartoval dotaz, který poukazoval na praxi školek uložit po obědě děti na lehátko, kde musí 90 minut ležet, i když nespí. Mají pak mnohdy problém usnout večer. Podle stěžovatelky se tak i zbytečně utlumují děti přirozeně aktivní, zvídavé a tvořivé, které by před poledním spánkem daly přednost nějaké klidné činnosti. Ombudsman ve své zprávě cituje z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání: „V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí (např. dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program namísto odpočinku na lůžku apod.). Donucovat děti ke spánku je nepřípustné.“ Podle oslovených mateřských škol i rodičů ale není situace tak černobílá. Ano, donutit dítě, které nechce spát, ke spánku, je prakticky nemožné. Je poměrně běžné, že přes polední odpočinek je přítomna pouze jedna učitelka, která musí skloubit potřeby spavých i nespavých dětí. Navíc polední odpočinek dětem rozhodně neškodí, i když samozřejmě záleží na jeho režimu.

Proč by děti měly odpočívat?

Podle psycholožky PhDr. Ladislavy Lažové je nutné vždy mít na mysli, že potřeba spánku je individuální. „To, co respektujeme u sebe, tedy že někdo ráno vstane a hned funguje a jiný se rád dospí, mnohdy nerespektujeme u dětí. Myslím si ale, že děti a staré osoby by měly odpočívat dvoufázově. Některé děti opravdu po obědě spát nebudou, ale nutně by měly odpočívat. Děti, které jsou temperamentní nebo mají ADHD, mohou odpočívat i několikrát za den.“ Nemusejí samozřejmě spát, zdůrazňuje psycholožka, ale měly by mít možnost si na chvíli „zalézt“ a poležet si třeba na polštáři. Z praxe navíc víme, že pokud si takovéto dítě neodpočine, je ještě podrážděnější a zlobivější. Ladislava Lažová přidává příklad z jedné mateřské školy. „Učitelky mi vyprávěly, že mají ve třídě holčičku, která jak v poledne usedne na lehátko, prakticky hned spí. Rodiče ale chtějí, aby učitelky holčičku budily. Jak by bylo rodičům, kdyby je někdo takto budil? A ať tedy učitelkám poradí, jak mají holčičku budit. Možná se pak rodiče ‚chytí za nos‘.“ Nutit ke spánku nikoho opravdu nemůžeme. Jak ale přimět dítě, které spát nechce, a přitom je unavené, aby si aspoň odpočinulo? „Měli bychom odpočinek uspořádat tak, aby byl pro děti příjemný a přitažlivý,“ doporučuje psycholožka. Dodává zároveň, že během docházky do mateřské školy se dítě přirozeně seznamuje s režimem školky. „Učitelka musí nenásilně dítěti vysvětlit, jak to ve školce chodí a že se po obědě odpočívá, protože to tělíčko potřebuje. Hodně záleží na tom, jaká je výchova v rodině a jak je dítě zvyklé respektovat autority a režim.“ Ladislava Lažová dodává, že dítě by se mělo naučit brát ohled nejen na své tělo, které potřebuje odpočinek, ale také na ostatní děti, které chtějí spát. Doporučuje nabídnout dětem klidové činnosti, například prohlížení knížek nebo kreslení.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 9/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!