5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Učitel se stává součástí dětské skupiny

Učitel se stává součástí dětské skupiny

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.1.2016 | Vydání: 1/2016

Aby se děti u nás cítily dobře, aby v naší škole byla dobrá atmosféra… Zní to moc pěkně, ale často je za tím spousta práce a úsilí. Učitel musí pracovat nejen s dětmi, ale i s kolegy a dokonce i sám se sebou. O tom všem jsme mluvili s Martinem Kozlem.

Učitel se stává součástí dětské skupiny

Učitelé a vychovatelé pracují především s dětskou skupinou. Jak se skupina utváří, vyvíjí?

Skupina se vyvíjí postupně, v několika vývojových stádiích – pěkně je popsal Bruce Tuckman. Na začátku se skupina formuje, děti se setkají ve třídě a je to plné emocí, ale i zábran, a ještě tam není moc bezpečné prostředí. Děti se rozhlížejí kolem sebe, říkají si, jestli je tam bude mít někdo rád, jestli do skupiny zapadnou. Tahle fáze je provázena určitým napětím, očekáváním… Někdo do toho raději „hupsne“, aby si rovnou získal nějakou pozici, další se drží zpátky. Každopádně v této fázi jsou dětské projevy hodně hrané – děti zkoušejí, co kde odkoukaly, a tím je potřeba se „prokousat“. Další fázi říká Tuckman storming – během ní se děti začnou projevovat s větší bezprostředností, otevřeností, a jejich očekávání na sebe různě narážejí, děti si vyjasňují svá očekávání. Neprobíhá to pouze na verbální rovině, ale i na rovině fyzické, děti se mohou i různě „mydlit“. V další fázi se nastavují pravidla, formální i neformální. Dospělý – ve škole je to učitel – je také členem skupiny, nemůže mluvit o „té třídě“, protože je její součástí. Zejména u malých dětí má velmi podstatnou roli.

To je pro dospělého hodně zavazující, ne?

Na jednu stranu je to zavazující, ale na druhou stranu mu to dává možnost nějak ovlivnit skupinovou dynamiku. Čím jsou děti starší, tím jsou jeho možnosti menší. Ve skupině malých dětí zatím nefunguje stabilní struktura vztahů, děti se chvíli kamarádí s jedním a chvíli zase s druhým. V první třídě to může být denně jinak a pevným bodem je pro ně paní učitelka, k níž se vztahují. Postupem času si děti vytvářejí trvalejší vztahy a vzniká skupina, která má už určitou strukturu a podobu. To nastává přibližně ve třetí až páté třídě. Když učitel odejde od malých dětí, bude skupina „rozsypaná“, kdežto skupina starších dětí bude nadále fungovat.

Má učitel nějaký vliv na to, jak se dítě ve skupině cítí a jak se skupina utváří?

Má. A dokonce bych řekl, že dítě má zase vliv na to, jak se tam cítí učitel. Utváření skupiny je taková alchymie, vstupuje do toho spousta věcí, osobnost jednotlivých členů skupiny, jejich příběhy, zkušenosti. Každá skupina je jiná.

Co může dospělý dělat pro to, aby se každé dítě cítilo ve skupině dobře?

V první řadě zamezit možným rizikům, která tam mohou vznikat. Riziko může být třeba to, že dítě něco řekne a někdo ho začne zesměšňovat, shazovat, posmívat se mu. Učitel úplně nezařídí, aby se to nedělo, ale je možné o tom mluvit. Potřebu být přijat druhými mají asi všichni, a když si řekneme, že chceme, aby se tady všichni cítili dobře, budou s tím pravděpodobně všichni souhlasit. Je hrozně důležité se na pravidlech domlouvat přímo s dětmi, dát jim prostor, aby o tom mohly mluvit. Učitel by pak měl upozorňovat, že se nějaké pravidlo porušilo.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 1/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!