5000
Předplatné jako dárek Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Umělci v mateřské škole

Umělci v mateřské škole

Autor: Jana Pokorná | Datum: 6.12.2016 | Vydání: 10/2016

Výtvarné činnosti k mateřské škole neodmyslitelně patří. Děti kreslí, malují, modelují… Co ale těmito aktivitami sledujeme? Velmi často je „očekávaným výstupem“ výtvarných činností pouze pěkný výtvor, který se bude hodit k vystavení v šatně. A tak každý týden plníme nástěnky a parapety obrázky a prostorovými objekty, aniž bychom si uvědomovali, že bychom dětem měli nabídnout něco více.

Umělci v mateřské škole

Proto jsem velmi uvítala novinku zaměřenou na práci s výtvarnými díly. Autorky v ní, jak píšou, chtějí poukázat na význam využívání intepretace vizuálního umění coby prostředku vytváření základů vizuální gramotnosti u dětí v mateřské škole. Ve své knize pracují s klasickými i současnými díly světových, slovenských i českých umělců a výtvarníků, a snaží se dětem zprostředkovat obsah děl velmi přístupnou, hravou formou. Kniha obsahuje jednotlivé projekty, které autorky uskutečnily v mateřské škole, takže jde o aktivity prověřené a ozkoušené. Jak jsou aktivity koncipovány? Začínají vždy rozhovorem o daném uměleckém díle. Děti popisují, co na obraze vidí, a samy se snaží najít jeho obsah. Každé dítě samozřejmě vidí něco jiného, chápe dílo po svém, a tomuto individuálnímu pojetí dávají autorky velký prostor. Autorky také děti seznamují s dalšími materiály, které s dílem souvisejí nebo z nichž dílo vychází. V případě obrazu Návrat marnotratného syna tak dětem převypráví biblický příběh o dvou bratrech, a podobně. Následuje interpretace daného díla. Děti předvádějí děj na obraze, díky čemuž se vžijí do jeho obsahu a dokážou lépe pochopit, jaký byl autorův záměr. Pak mají děti možnost dílo samy ztvárnit. Autorky s dětmi hovoří i o životě autora. Například v případě Munchova Výkřiku se s dětmi baví o autorově složitém životě.

Kniha velmi originálním a neotřelým způsobem představuje možnosti práce s výtvarnými díly v mateřské škole, případně v prvních ročnících školy základní. Kromě inspirace nabízí i řadu informací z oblasti výtvarného umění. Doporučila bych ji všem pedagogům, kteří by rádi oživili svůj způsob práce v této oblasti.

Ivana Rochovská, Dagmar Krupová - Praha, Portál 2016


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666