5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > V čem může být křesťanská mateřská škola jiná než ostatní?

V čem může být křesťanská mateřská škola jiná než ostatní?

Autor: Eva Muroňová | Datum: 9.5.2014 | Vydání: 5/2014

Rodiče si od ní slibují různé: že na jejich dítě budou hodnější, že se mu budou více věnovat, že tam jejich dítě se zvláštními potřebami bude lépe ošetřeno – že pedagogický personál „více vydrží“, nebo že je to školka dobře vybavená.

V čem může být křesťanská mateřská škola jiná než ostatní?

Křesťanští rodiče pak mohou předpokládat, že dávají dítě do školky, kde se bude vychovávat a vzdělávat také ve své víře, kde se budou děti modlit a společně slavit křesťanské svátky. Stačí to? I křesťanská předškolní zařízení hledají svou cestu. Jedna z nich – nová a opravdu jiná – je cesta koncepce předškolního vzdělávání s názvem Učím se říkat Ty. Jejím teoretickým základem je alternativní pedagogický směr, který se u nás rozvíjí pod názvem Pedagogika Franze Ketta a jejím praktickým vzorem je třicet mateřských škol s asi 220 pedagogickými pracovníky a pracovnicemi z oblasti Vinschgau v Jižním Tyrolsku, jejichž ředitelství vede už přes třicet let Marianne Bauer.

Co je na této koncepci zvláštní? Vzdělávání je v ní důsledně považováno za službu životu bez ohledu na to, zda se hlásí k tradici sekulárního nebo křesťanského humanismu a její základ je překvapivě prostý: Vnímavost k životu ve všech jeho rozmanitých formách a projevech a radost z bytí v přítomnosti. Vnímavost k životu je základem zdařilého života ve vztazích, radost z bytí v přítomnosti je zase základem zdařilého nacházení smyslu života a individuálního vzdělávacího přístupu, protože radost z výkonu je nadřazena výkonu samotnému. Přirozená šetrnost, jednoduchost, přehledné a barevně neagresivní zařízení, volba hraček, ale také způsob slavení narozenin, zaměření na vztahovost, důsledné vedení dětí k samostatnosti a odpovědnosti nebo cílené procvičování komunikačních a vztahových dovedností – to už jsou „jen“ důsledky.

Motivace k této úctě k životu vychází v případě křesťanských mateřských škol z křesťanství samotného, z jeho nejnosnějších ideálů, které se pak odrážejí v pojetí člověka a následně pak v praxi vzdělávání. Franz Kett, zakladatel pedagogiky, ze které tato koncepce vychází, je pedagogem žijícím v Bavorsku. Zde se při setkání s Esther Kaufmannovou v sedmdesátých letech minulého století začal v praxi induktivně rozvíjet způsob práce s předškolními dětmi několika mateřských škol na předměstí Mnichova. Jeho akcenty je dnes možné teoreticky spatřit v důrazu na existencionalitu, vztahovost, rozvoj osobní jedinečnosti a náboženskou dimenzi života člověka. Pedagogika používá specifické pomůcky a způsoby práce, při kterých je kladen důraz na celistvost vzdělávacího procesu. Přestože je původním prostředím rozvoje pedagogiky Franze Ketta oblast předškolního vzdělávání, nalézá své uplatnění i v práci s mladými nebo i dospělými. Více se o pedagogice můžete dozvědět na webu kett.cz

U nás tuto koncepci a tuto alternativní pedagogiku zdárně rozvíjí už šest předškolních zařízení a mnoho učitelek vděčně využívá její prvky k výchovné práci i vlastnímu obohacení. „Musím přiznat, že jedním z prvních plodů, které tento pedagogický směr školce přinesl, je stmelení našeho pracovního týmu,“ říká například Vlasta Čaplová, ředitelka CMŠ U sv. Josefa v Českých Budějovicích, kterou Marianne Bauer se svým pracovním týmem navštívila.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2014nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!