5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Věkově smíšené třídy dětem svědčí

Věkově smíšené třídy dětem svědčí

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.3.2015 | Vydání: 3/2015

Říká to Mgr. Ludmila Šprachtová, která má s prací v heterogenních třídách pětadvacetiletou zkušenost. Tvrdí, že není nutné předškoláky vyčleňovat do samostatných tříd a že i ve smíšené třídě lze rozvíjet dovednosti, které budou potřebovat ve škole.

Věkově smíšené třídy dětem svědčí

Heterogenní třídy jsou stále ještě jistou novinkou, začaly se zavádět po pádu komunismu. Ve vaší mateřské škole jste je zavedli jako jedni z prvních. Co vás k tomu vedlo?

Věkově smíšené skupiny jsme zavedli už v roce 1990. Těsně po revoluci začala doc. Eva Opravilová přednášet v Modré posluchárně v Celetné o výchovných stylech a přístupech různých pedagogických směrů z celého světa. Zjistila jsem, že ve spoustě zemí, například ve skandinávských státech nebo v Německu, jsou heterogenní skupiny naprostou samozřejmostí. Dokonce jsem se o tom mohla sama přesvědčit, když jsem v roce 1997 se zástupci mateřských škol podporujících zdraví týden jezdila po norských mateřských školách, kde jiné než heterogenní skupiny nejsou.

Ostatně během svého života se nikdy nedostanete do čistě homogenní skupiny. Věkově smíšené skupiny jsou přirozené. Ani na základní škole, kde bychom homogenní skupiny očekávali, tomu tak není. V první třídě jsou spolu děti s odkladem školní docházky, kterým je sedm let, většina dětí je šestiletých, ale náš školský zákon umožňuje, aby do první třídy nastoupily i děti, kterým ještě šest let nebylo, ale jsou natolik nadané, že mohou nastoupit povinnou školní docházku o rok dříve. Čili tam mohou být děti od pěti do sedmi let.

Jak zavádění heterogenních tříd probíhalo? To jste stávající skupiny, které jste ve školce měli, rozdělili do heterogenních tříd?

Ano. Snažila jsem se, aby ve třídách byly rovnoměrně zastoupeny všechny věkové skupiny. Samozřejmě chvíli trvá, než se se skupinou naučíte pracovat, nemůžete s nimi pracovat frontálně. A navíc v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání se uvádí, že máme pracovat s malými skupinami dětí, že máme vzdělávání individualizovat. A to věkově smíšená skupina umožňuje. S celou skupinou najednou pracujeme pouze v komunitním kruhu, kde se sejdou všechny děti.

Trvalo nám tři roky, než jsme se to naučili. Když jsme první rok chystali vánoční besídky, kolegyně za mnou chodily a říkaly: „Prosím tě, vrať to zpátky, vždyť ty děti nic neumějí.“ Samozřejmě že práce s homogenní skupinou je jednodušší. Ale čím déle působím v předškolním vzdělávání, tím více jsem přesvědčena o tom, že základem práce mateřské školy je sociální učení. Děti v předškolním věku mají předpoklady k rozvíjení svých sociálních schopností. Ostatně v minulosti, kdy spolu žily celé široké rodiny, dítě přirozeně vyrůstalo ve věkově smíšeném prostředí. Pokud je v heterogenní třídě mladší dítě, které je vyspělejší, přirozeně tíhne k dětem starším, zatímco ocitne-li se tam starší dítě, které ještě není tak vyzrálé, jak by se v jeho věku čekalo, může komunikovat s dětmi mladšími. A pochopitelně tam vznikají první kamarádství, přátelství.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!