5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Z dětí, které vůbec nečtou, mohou snadno vyrůst dost nudní a úzkoprsí dospělí

Z dětí, které vůbec nečtou, mohou snadno vyrůst dost nudní a úzkoprsí dospělí

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 5.2.2016 | Vydání: 2/2016

Podle Alžběty Dvořákové, jejíž kniha Herkules a strašidla se před časem dostala k dětským čtenářům, kniha dětem otevírá dveře do jiného světa. Pokud je příběh „chytne“, nedokážou ho opustit, musejí se dozvědět, jak to skončí.

Z dětí, které vůbec nečtou, mohou snadno vyrůst dost nudní a úzkoprsí dospělí

Co pro vás znamená knížka, příběh?

Pro mou rodinu znamenala dřív určitě každá napínavá kniha, kterou jsem si přinesla domů, hlavně nevyžehlené šaty, zašlapané schody a prázdnou lednici. Teď už se opravdu dobře znám, vím, že knihám nedokážu dlouho vzdorovat, a tak s nimi zacházím opatrně, jako s nebezpečnými předměty. Nový příběh zasunu do zadní police v knihovně a vracím se pro něj až v sobotu odpoledne, když všichni členové rodiny někam odejdou.

Na cestování, třeba do vlaku, mám ráda povídky. Rozečtený román mě na konečné nechce pustit ze spárů.

Potřebují malé děti příběhy? Někteří dospělí si myslí, že stačí dětem pustit příběh v televizi. Jaký je váš názor na tento problém?

Před sedmi lety jsme kvůli manželově práci pobývali několik měsíců v Indii. Děti ze slumu pod naším oknem se každý den scházely v plátěném příbytku s televizní anténou. V prostředí, ve kterém žily, by jen těžko mohly mít nějaké knížky, ale filmy pravidelně sledovaly, protože příběhy asi potřebuje každý. Netroufám si odhadnout, jaký na ně hollywoodské filmy měly vliv, ale uvědomila jsem si, že je to jeden z viditelných rozdílů mezi nimi a synem našich domácích – bohatých indických rodičů. Ten totiž posedával navečer na ploché střeše tělocvičny s knihou z britského knihkupectví.

Věřím studiím, ze kterých vyplývá, že četba pohádek a románů zvyšuje empatii. Děti vstoupí do prostředí sestaveného autorem a k tomu, aby v něm chtěly zůstat, určitou empatii po celou dobu čtení nutně potřebují, musí porozumět novým názorům a emocím. Proto taky knihu, která se jim nelíbí, odloží, zatímco nepovedený film klidně „zkouknou“ až do konce, ten běží nezávisle na nich a neklade na ně takové nároky. Sama jsem celkem náruživý filmový divák, ale bojím se, že z dětí, které vůbec nečtou, mohou snadno vyrůst dost nudní a úzkoprsí dospělí.

Co by podle vás měl obsahovat správný příběh pro děti? Jaké „ingredience“ by v něm neměly chybět?

Měl by vzbuzovat velkou zvědavost a nejspíš být i trochu logický, mít hlavu a patu, protože hodně dětí by nelogické rozuzlení zklamalo, v tomhle ohledu bývají přísné. A řekla bych, že musí mít švih, správné tempo pro daný věk.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 2/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!