5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Agresivní Rainman?

Agresivní Rainman?

Autor: Lea Lojková | Datum: 4.6.2008 | Vydání: 6/2008

Víte, jak poznáte automobilového blázna? V léčebně snadno - leží pod postelí a opravuje; v civilu chroupá besipky a zkusí vás sbalit na skvělou sbírku pokut za špatné parkování.

Víte, jak poznáte automobilového blázna? V léčebně snadno - leží pod postelí a opravuje; v civilu chroupá besipky a zkusí vás sbalit na skvělou sbírku pokut za špatné parkování. Skutečný autista, který zpravidla nemá s auty nic společného, už se tak snadno nepozná. Osoba zatížená na javorový sirup, která se místo na televizi zamyšleně kouká do pračky, bude spíš mlsounský konstruktér praček, který při pohledu na konkurenční zboží promýšlí novou strategii na oblafnutí patentu, než další roztomile nepraktický Rainman. Vzhledem ke „kvalitě“ televizního vysílání je ostatně docela dobře možné, že se populace záhy rozdělí na tři frakce: knihomoly, lordy rozkošnicky hledící do krbu a nouzové pozorovatele praček (kteří tak činí z prostého důvodu absence krbu v domácnosti).

Správně diagnostikovat autismus nebo mentální retardaci (MR) může být poměrně těžké, zejména u dětí, jejichž vývoj probíhá do určitého věku standardně, načež dojde ke zvratu a ztrátě již naučených dovedností. Pokud se oba problémy vyskytují u stejného pacienta, mohou být symptomy špatně přiřazeny. Přitom je správná diagnostika velmi důležitá, protože na jejím základě můžeme stanovit vhodný přístup k dané osobě.

U osob s MR a autismem je poměrně běžné agresivní chování: jen na naši republiku statisticky připadá cca 4 500 takových lidí. V mnoha případech se přitom nejedná o zlomyslnost nebo úmysl ublížit, ale o prosté využívání nejjednoduššího mechanismu, který takovému Rainmanovi nebo momentálně zaostalému člověku umožní nejrychleji dosáhnout požadovaného cíle. Nacházejí se v situaci malého dítěte, které si potřebuje osvojit kouzelná slůvka „prosím“ a „děkuji“ - jenom je mnohem těžší jim to vysvětlit tak, aby to z jejich hlediska dávalo smysl.

Další problém představuje nutnost duálního přístupu k lidem s autismem a MR: na jedné straně musíme respektovat jejich nízký mentální věk a tolerovat jim dětinské chování, na druhé je třeba dbát na jejich lidská práva a důstojnost, což omezuje možnosti „výchovného působení“: zákaz pití kávy dospělému nelze použít místo odepření večerníčku dítěti a pro použití čokolády jako odměny za vzorné chování je zapotřebí složité morální ospravedlnění. Léky v těchto případech také nejsou optimálním řešením - při přílišném zvýšení medikace vyléváme s vaničkou i dítě a spolu s projevy agresivity tlumíme celého pacienta.

Soubor odborných pojednání „Agrese u lidí s mentální retardací a autismem“ nabízí ucelený náhled do problematiky v oblasti diagnostiky, přístupu, farmakoterapie a práva a předkládá řadu možností, jak problémy zmírnit nebo jim předcházet a jak co nejlépe zkvalitnit život lidí s autismem a MR v ústavech sociální péče a v chráněných dílnách, kde pracují. Všichni, kteří jsou nuceni zvládat takové problémové situace, si povedou lépe, když budou mít jasnější představu, proč se člověk s autismem a MR chová právě takto a co by se s tím případně dalo dělat. Vzhledem k tomu, že u nás v současné době neexistuje jiná ucelená studie s danou tematikou, bude kniha přínosem i pro odbornou veřejnost.

(Věra Čadilová, Hynek Jůn, Kateřina Thorová a kol.: Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem (Portál, Praha 2008))


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace