5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Dejte o sobě vědět

Dejte o sobě vědět

Autor: Magdalena Čevelová | Datum: 1.7.2009 | Vydání: 7/2009

Otvíráte si vlastní terapeutickou či poradenskou praxi? Chcete své služby nabídnout potenciálním zákazníkům? O terapeutické a poradenské služby je v dnešní době docela zájem, přesto se nevyplatí čekat, až (nebo jestli vůbec) si vás klienti najdou, ale vyjít jim aktivně vstříc.

Způsobů, jak to udělat, je celá řada. Ty účinnější nejen informují o tom, že existujete, ale zároveň vám pomáhají s budováním dobrého jména. Svou duši zpravidla nesvěříte někomu, koho jste náhodně našli v telefonním seznamu. Nejdůležitější roli zpravidla hraje doporučení, a tak se vyplatí vytvářet si reference jak u laické, tak odborné veřejnosti.

Pod pojmem vlastní propagace si většina lidí představí inzerci, která ale u služeb, ty terapeutické nevyjímaje, není příliš účinná. Sice oslovuje širokou veřejnost, ale stojí dost peněz, působí krátkodobě a její návratnost je přinejmenším problematická. Řada výzkumů dokládá, že lidé jsou reklamou přesyceni a málokdy jí věnují patřičnou pozornost. Výjimku tvoří snad jen oborové časopisy a periodika obcí a městských částí, kde lze zpravidla získat sledovanou prezentaci za dobrou cenu.

Co a pro koho

Nejde tedy ani tak o to vaším sdělením zasáhnout co nejvíce lidí. Mnohem výhodnější je oslovit přímo vaše potenciální zákazníky, tj. skupinu lidí, která by vaše služby mohla poptávat. Než se do toho pustíte, není od věci si ujasnit, jaké klienty chcete oslovit a jaký užitek jim můžete nabídnout. Pracujete s dospělými, s dětmi nebo s dospívajícími? Přicházejí k vám takzvaně z ulice nebo například na doporučení praktického lékaře či ambulantního zařízení? Bydlí v bezprostředním okolí vaší terapeutické pracovny nebo k vám dojíždějí z větší dálky?

Proč si mají vybrat právě vás? Pracujete s klienty individuálně nebo nabízíte také párovou či rodinnou terapii, krizovou intervenci či poradenství přes internet? Máte zkušenosti s partnerskými vztahy, psychózami nebo závislostmi? Ať už vycházíte z psychoanalýzy, gestaltu, KBT nebo spíš využíváte systemický přístup, je dobré v tom mít jasno. „Univerzální služby pro každého“ dnešního zákazníka příliš neoslovují. Zúžení a přesnější specifikace nabídky vám paradoxně může přinést nejen větší profesní vážnost, ale i více klientů.

Když už máte jasno, kdo jste a co je váš produkt, můžete začít s konkrétními aktivitami. Budovat si image a zároveň získávat nové klienty lze v zásadě třemi způsoby – prostřednictvím vlastních webových stránek, pomocí článků nebo veřejných prezentací.

Buďte on-line

Přístup k internetu má dnes nadpoloviční většina české populace a většina lidí jej využívá jako dominantní zdroj informací o zboží a službách. Dokonce začíná platit, že kdo není na internetu, jako by nebyl. Vytvořit si vlastní webové stránky není nijak náročné ani nákladné, navíc získáte poměrně efektivní a dobře měřitelný způsob vlastní prezentace.

Účinné webové stránky vůbec nemusejí být rozsáhlé. Stačí popis vaší práce, stručný profesní životopis a kontaktní informace, pokud možno doplněné i vaší fotografií a mapkou, jak se dostat k vaší pracovně či ordinaci. Je vhodné zveřejnit i cenu, kterou si účtujete za hodinu terapie, případně zda máte smlouvu s nějakou zdravotní pojišťovnou nebo je potřeba platit hotově. Informace o ceně patří na webu k nejčastěji vyhledávaným, navíc zvyšuje klientův pocit bezpečí.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 7-8/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace