5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Dobročinná show

Dobročinná show

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 3.10.2007 | Vydání: 10/2007

I v Česku se postupně etablovaly neziskové organizace, nejrůznější nadace, občanská sdružení a dobročinné spolky. Po letech „dobrovolně povinné solidarity“ se vydáváme na cestu dobročinnosti a charity, i když je mnohdy poněkud klikatá a nepřehledná. Navíc na ní objevujeme modely a formy nové a šokující i v „charitativně zkušených“ zemích.

V tuzemsku je více než 42 tisíc nadací a občanských sdružení, jejichž činnost se neobejde bez příspěvků sponzorů a drobných dárců. U firemních donátorů si jejich zástupci nejednou podávají dveře a vzájemně si konkurují, v oslovení jednotlivců zdaleka nestačí jen osvědčené metody. Hledají se nové cesty, jak zaujmout, oslovit, dojmout a přimět potencionálního dárce k akci.

K novým a často kritizovaným charitativním formátům patří především reality show. V Holandsku vyvolal pobouření televizní pořad, v němž umírající žena vybírala mezi potřebnými člověka, jemuž odkáže vlastní ledvinu, britský projekt adopcí opuštěných dětí „v přímém přenosu“ byl jako neetický utnut už v zárodku. U nás se před pár měsíci diskutovalo o tom, zda mexický model Bailando - tančím pro tebe není jen nevkusnou sladkobolnou show, která zneužívá divákova dojetí k posílení sledovanosti. Přestože divácké rekordy rozhodně nepadaly, vítězka Jana Gonsiorová („vytančila si svůj sen“, bezbariérové bydlení, aby mohli s manželem snadněji pečovat o hendikepovanou dceru) tvrdí, že účast ve finále pomohla všem soutěžícím. Nejen k získání sponzorských příspěvků a darů, ale prezentace konkrétního lidského příběhu prý pomohla i pohnout ledy administrativního jednání o schvalování léku na svalovou dystrofii.

Jak tedy zaujmout přispěvatele?, zeptali jsme se představitelů organizací, jejichž jméno je v oblasti charity známé.:

 

Nadšení nestačí

Něco dostat, být oceněn, to by si přál každý, ne vždy si dokážeme připustit, zda si dar či ocenění zasloužíme. Ještě složitější to je v opačném případě, kdy se ocitáme v roli dárce rozhodujícího se, komu dát a proč vlastně...

autor: Jiří Tošner

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 10/2007
nebo v On-line archivu.

 

Využití celebrit je ošemetné

Charita je opřená o důvěryhodnost, podobně třeba jako banky. Takže heslo účel světí prostředky tu rozhodně neplatí...

autor: Janis Sidovský

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 10/2007
nebo v On-line archivu.

 

Citově vydírat se nesmí

Kytička do klopy, svíčka nebo třeba červený nos, s jehož prodejem u nás před lety poprvé přišla Nadace Naše dítě, jako důkaz, že dárce pomohl dobré věci - proč ne? Hlavně aby byli vstřícní také dodavatelé a mediální partneři...

autor: Zuzana Baudyšová

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 10/2007
nebo v On-line archivu.

 

Racionální argumenty nezaujmou

Na ulici, v časopisech, v televizi, opakovaně jsme vyzýváni ke „konání dobra“. Řekla bych, že už můžeme pozorovat něco jako „únavu z charity“. Charitativní organizace působí především na city, když jsem však začala racionálně vysvětlovat, proč je třeba pomáhat, neuspěla jsem...

autor: Pavla Gomba

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 10/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace