5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Dospívání s diabetem

Dospívání s diabetem

Autor: Zuzana Hubinková | Datum: 5.9.2007 | Vydání: 9/2007

Diabetes mellitus je omezujícím onemocněním, jež vyžaduje dodržování mnoha pravidel. Od nemocného se však očekává, že bude žít normální život. Sladit všechna omezení a očekávání není jednoduché ani pro dospělého, vyzrálého jedince, natož pro dítě.

V následujícím textu vycházím jak z odborné literatury, tak z vlastní zkušenosti (sama žiji 21 let s diabetem mellitus 1. typu) a z praxe s klienty (již téměř deset let pracuji jako dobrovolná edukátorka diabetiků).

Diabetes mellitus I. typu se vyskytuje v každém věku člověka, více však převažuje u dětí a mladších lidí. Toto onemocnění je zcela závislé na injekcích inzulínu, neboť jsou zničeny B-buňky Langerhansových ostrůvků slinivky břišní, které hormon inzulín vyrábějí. Následkem toho logicky inzulín chybí v krvi, čímž se zvyšuje hladina cukru v krvi, tedy glykémie. Z dechu i z moče může být cítit aceton díky přítomnosti ketolátek v krvi a v moči.

Nemocný se ocitá ve zcela nové situaci, a aby dospěl k poznání sebe sama na této složité životní cestě, je třeba prožít řadu různě náročných fází adaptace. Pokud adaptace proběhne úspěšně, diabetik se může plnohodnotně zařadit do společnosti. Lehké to však není.

Nejde o ránu osudu

Diabetes je celoživotním, nevyléčitelným, progradujícím a často invalidizujícím onemocněním. Diabetes I. typu je geneticky programovanou chronickou autoimunitní chorobou. Největšími, tzv. pozdními, komplikacemi diabetu I. typu jsou postiženy oči, ledviny a nervy. Díky výzkumům a následným moderním způsobům léčby diabetu, tj. více aplikací injekcí za den, či používáním osobní inzulínové pumpy je nástup těchto komplikací značně oddálen.

Psychosociální faktory, mezi něž patří i sociální komunikace, významně ovlivňují celý průběh onemocnění. Diabetes mellitus nemocného v řadě činností omezuje a zároveň vyžaduje dodržování různých zásad a pravidel. Na druhé straně se však od nemocného očekává, že bude žít poměrně normální život a bude zcela otevřeně a bez zábran komunikovat a pozitivně ovlivňovat průběh léčby. Sladit všechna tato omezení a očekávání není jednoduché ani pro dospělého, vyzrálého jedince.

K pozitivním léčebným výsledkům je nutná aktivní spolupráce pacienta na léčbě, jeho komunikace s širším edukačním týmem. Pacient by měl nejen naslouchat informacím, ale také měnit své chování na základě těchto informací. Edukující osoba potřebuje umět přiměřeně komunikovat, motivovat, povzbuzovat a vhodným způsobem předávat informace. Dospělý pacient, jakož i dětský pacient a jeho rodiče musejí informacím od lékaře rozumět. Komunikace ze strany lékaře by tedy měla být přiměřená věku, mentálním schopnostem a znalostem pacienta a jeho nejbližších. Jedině tak se může vztah lékaře a pacienta změnit z pasivního naslouchajícího na vztah komunikativní, aktivní, dynamický, plný spolupráce a spolehlivosti.

K tomu, aby vše, co bylo výše napsáno, mohlo fungovat nebo se tomu alespoň blížit, je třeba pochopit, že diabetes mellitus není osudovou ranou, zbraní nepřítele ani božím trestem, ale nemocí na dobu neurčitou, nemocí, která se za určitých pravidel dá zvládnout.

Raději dřív

Při edukacích jsem se mnohokrát setkala i s tím, že dekompenzace (tj. zhoršení) diabetu byla způsobena záměrně pacientem samotným, protože nedokázal překonat vnitřní nesnáze a probít se určitou těžkou životní etapou růstu. Neméně často stála v pozadí následující skutečnost: rodiče ve svém (určitě oprávněném) strachu o život svého dítěte nedokázali pochopit a akceptovat, že dítě diabetik není v první řadě pacient, ale především dítě.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 9/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace