5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Firemní krize v očích veřejnosti

Firemní krize v očích veřejnosti

Autor: Magdalena Čevelová | Datum: 7.5.2008 | Vydání: 5/2008

Se situací, kterou lze označit jako krizovou, se ve svém životě potkává většina z nás. Nevyhýbá se ani organizacím. Firemní krize však mají vždy ještě další rozměr - zájem médií. Chování manažerů v klíčové situaci může firmě získat body, nebo ji složit na kolena.

Za krizovou situaci lze označit v podstatě jakýkoli vážný incident, který ohrožuje zdraví nebo bezpečí lidí, životní prostředí, majetek nebo dobré jméno výrobku či společnosti a který má nepříznivou publicitu, nebo jemuž taková publicita hrozí. Hranice mezi tím, co už je a co ještě není krize, jsou velmi individuální. Může do ní přerůst prakticky jakýkoli problém ve firmě, který se musí řešit pod časovým tlakem. Ať už jde o hřebíky v jogurtu, poruchové výrobky, únik chemikálií, dopravní nehodu, petici nespokojených občanů, pokles akcií nebo korupční skandál. Co se skutečně stalo, paradoxně nebývá tak důležité. Mnohem větší význam má, jaký obraz situace vyvolala v očích veřejnosti. A o tom z valné části rozhodují média. Díky všeobecnému rozšíření internetu se dnes zprávy dostávají ke čtenářům v řádu několika minut. Publicita má tendenci růst s velikostí firmy a bývá tím větší, čím je zeměpisně blíž.

Příležitost nebo malér

Krizové situace, které se od počátku nedaří vhodně vysvětlit a řešit, se v médiích i mezi lidmi přetřásají velmi dlouho. Od 24. března 1989, kdy ropný tanker Exxon Valdez najel na mělčinu v King William Sound poblíž Aljašky, už uplynulo málem dvacet let. Přesto si událost, při které se do moře vylilo devět milionů galonů nafty, leckdo vybavuje dodnes. Naproti tomu krize, se kterými se podaří vyrovnat úspěšně, velmi rychle zmizí ze stránek médií i z lidské paměti.

Zvládnutá krize je zároveň příležitostí, jak dobrou pověst firmy ještě vylepšit. Jako klasický příklad se uvádí londýnská hospoda, které po tom, co byla v anketě časopisu Time Out zvolena nejhorší hospodou v Londýně, stoupl obrat o 60 %. Metodu řízené krize lze dokonce použít jako marketingovou strategii, jako třeba v případě guerillové kampaně mobilního operátora Vodafone se sobími parohy na telefonních budkách. Když se počátkem 90. let minulého století ve Francii objevila zpráva o kontaminaci jisté šarže minerálních vod Perrier, firma okamžitě stáhla z prodeje veškeré zboží, protože by na ně v očích zákazníků mohlo padnout podezření. Tímto krokem důvěryhodnost firmy výrazně stoupla, stejně jako její podíl na trhu balených vod.

Nepodceňujte přípravu

V celé řadě oborů podnikání existují krize, jejichž povahu lze předvídat a tím pádem se na ně i připravit. Jedná se zejména o oblasti, jako je letecká, vlaková a kamionová doprava, zpracování chemikálií či výroba potravin. Přípravou lze ale podstatně usnadnit i neočekávané situace.

K základním metodám patří zpracování krizového manuálu. Čím je stručnější, tím lepší. Na čtení tlustých knih totiž není v případě krize čas. Navíc existence obsáhlého manuálu snadno ukolébá pozornost - když je tak objemný, určitě je v něm všechno potřebné, takže není třeba se tím dál zabývat. Manuál by měl obsahovat nejen základní pokyny, ale i složení případného krizového štábu včetně kontaktů.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 5/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace