5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Inteligentní auta budoucnosti

Inteligentní auta budoucnosti

Autor: KAREL SCHMEIDLER | Datum: 2.9.2006 | Vydání: 9/2006

Doprava na silnicích houstne, nároky za řidiče se zvyšují a nehody zůstávají stále palčivým problémem. Zvýší nejmodernější přístroje, takzvané inteligentní dopravní systémy, bezpečnost?

Inteligentní auta budoucnosti, jejichž vývoj podporuje Evropská komise, vypadají na první pohled normálně, pod kapotou však ukrývají technologie, které umějí zabránit nárazům, dovedou udržet auto v jízdním pruhu, uhlídat odstup v koloně, nebo se připraví na náraz a pak si samy zavolají pomoc. Pokud by se staly běžnou součástí výbavy, mohl by podle komise klesnout počet obětí dopravních nehod na polovinu. Omezily by se dopravní zácpy, tedy i škodlivé zplodiny ve vzduchu, klesla by spotřeba paliv, celková úspora je vyčíslena až na 22 miliard eur ročně.

Příklad inteligentních dopravních systémů ve vozidlech

Už dnes se objevují sofistikované pomocné systémy pro řidiče ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), které jsou technologickou součástí vozidla, i přídavné informační systémy IVIS (In-vehicle Information Systems), rapidně vzrůstá užití mobilních počítačových a komunikačních přístrojů ve vozidle - mobilních telefonů, přenosných digitálních asistenčních zařízení.

Například firma Volvo zavádí do modelu S80 aktivní bezpečnostní systém, který je schopen převzít kontrolu nad brzdovým systémem, pokud řidič nezačne brzdit již v počáteční fázi nebezpečí kolize. Jsou vyvinuty systémy upozorňující řidiče na nebezpečí mikrospánku, únavy či stresu, které se může projevit vybočením z jízdního pruhu - když řidič okamžitě nezareaguje, systém bude schopen nasměrovat vozidlo zpět.

GM vyvíjí tempomat reagující již od nulové rychlosti, takže automobil se bude samočinně zastavovat a rozjíždět společně s kolonou.

Mercedes třídy S a CL nabízí kupříkladu harddiskový navigační systém či inteligentní systém řízení světel s automatickým vyhodnocováním a přepínáním v pěti programech. Novinkou je LCD display v přístrojové desce japonské firmy Sharp, jehož konstrukce umožňuje vysílat různé obrazy, jejichž viditelnost závisí na úhlu pohledu - zatímco řidič sleduje navigační systém, spolujezdec film z DVD přehrávače. Přibývá nových vozů se stabilizačním systémem(ESP), jehož světelné či zvukové varování řidiče upozorňuje, že vůz právě vyrovnává smyk, který by bez aktivizace ESP nastal. Objevují se systémy varující v mlze či před překážkou, dynamická navigace přijímající signály o dopravních zácpách se v průběhu několika let vyrovnala s problémem ztráty signálu, například při průjezdech tunely.

Systém dodávaný do Citroënu C6 myslí i na větší bezpečnost chodců při střetu s autem. V náraznících jsou zabudované senzory zrychlení a snímač z optických vláken, který spolu s akcelometrem dodává data řídicí jednotce, jež vyhodnocuje aktuální kolizi. Při střetu s chodcem se senzor prohne a přeruší světelný tok, řídicí jednotka v několika milisekundách dá pokyn k nadzvednutí zadní části kapoty nad motorem, které sníží riziko kontaktu s tvrdými částmi motorového prostoru.

Některé systémy aktivní bezpečnosti tedy existuji, ovšem jednotlivě. Budoucnost je v plné integraci těchto inteligentních systémů do vozidel.

Jenom pozitiva?

Odpovídají nové technologie různorodým potřebám řidičů, ať už profesionálních, starších, nováčků, řidičů s postižením? V Evropě je stále poměrně málo vědecky získaných poznatků, které by tento problém postihovaly ve všech aspektech, včetně nutnosti vzdělávání a výuky pro užívání inteligentních dopravních systémů (ITS), vlivu na mentální zátěž a pozornost či vůbec na akceptaci těchto systémů v souvislosti s různými sociálněkulturními charakteristikami.

Některé systémy mají řidičům usnadnit úkoly a zvýšit bezpečnost cestování třeba lepším přístupem k navigačním informacím, což dovoluje snížit úroveň pozornosti, kterou je třeba při řízení věnovat orientaci. Šíření dopravních nebo meteorologických informací v reálném čase umožňuje předvídat určité kritické situace a vyvarovat se jich. Adaptivní kontrola jízdy (např. tempomat) snižuje řidičův stres a mentální zátěž, zatímco udržuje bezpečnou vzdálenost od předchozího vozidla. Speciální aktivní systémy podpory vyrovnávající některé opožděné reakce a nejasnosti rozhodování v nepředvídatelných situacích se hodí se například pro řidiče seniory.

Velká většina silničních nehod, kolem 90 - 95 %, je způsobena lidským selháním. Získaná data hovoří o nepozornosti (rozptylování, „dívání se, ale nevidění“ a usnutí za volantem) jako o primární příčině minimálně čtvrtiny všech nehod. Dnes už běžná dopravně-bezpečnostní opatření, například bezpečnostní pásy a airbagy, v minulých dekádách významně přispěly ke snížení počtu nehod, dosáhly však už svých limitů. Jak velký potenciál pro další zvyšování bezpečnosti silničního provozu přinesou nové vyspělé asistenční systémy? Jakkoli vše vypadá technicky dokonalé, odborníci z humanitních oborů se ptají, nakolik jsou pro řidiče přijatelné a jak mohou změnit jejich chování a postoje při řízení.

Široká škála vyspělých asistenčních systémů má posílit řidičovo vnímání nebezpečí a částečně automatizovat řidičské úlohy. Zahrnuje výstrahu týkající se rychlosti, podporu dodržování bezpečné jízdy v jízdním pruhu,detekci slepého bodu, automatizované sledování okolí vozidla, detekci chodců, zlepšení vidění a monitorování stavu a funkcí řidiče. V podstatě zdokonalují nebo zkvalitňují vnímání a kognitivní funkce řidiče. Praktický dopad na bezpečnost provozu ale bude záviset na jejich interakci s řidičem. Například k úspěšné podpoře řidiče a vyhnutí se čelní srážce je nejdůležitější, aby varování či zpětná vazba intuitivně vyžádala správnou a včasnou reakci -vyhýbací manévr.

Nové technologie předpokládají nové pojetí interakce řidič-dopravní prostředek ve více senzorických modalitách - vizuální, taktilní a auditivní. Zavedení nových bezpečnostních systémů může způsobit dalekosáhlé změny v chování řidičů. Behaviorální adaptace může signifikantně ovlivnit (ve srovnání s očekáváním) aktuální bezpečnostní přínos zaváděných opatření jak v pozitivním, tak v negativním smyslu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 9/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace