5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Jak myslí dítě s autismem

Jak myslí dítě s autismem

Autor: Marie Chmelařová | Datum: 11.4.2007 | Vydání: 4/2007

Autismus je jedno z nejtěžších vývojových postižení osobnosti.

Víme, že je můžeme charakterizovat tzv. triádou (postižení sociálního chování, komunikace a představivosti) a že je z osobnosti jeho „nositele“ nijak neodstraníme. I když se pokoušíme mírnit důsledky a učíme dítě s autismem žádoucímu chování, autismus v něm zůstává. Pro pochopení podstaty poruchy je důležitý i pohled rodičů autistických dětí, který nabízí právě kniha Hilde De Clerq.

Autorka knihu rozdělila na dvě části, první z nich věnovala problému s porozuměním a komunikací. Porozumění sociálním podtextům, tomu, co je chované za slovy, dělá lidem s autismem ohromné potíže. Nerozumějí ironii nebo skrytým významům, neumějí generalizovat (takže se například naučí poznat zelené jablko, ale červené jablíčko je pro ně neznámý objekt). Pokud je tedy seznamujeme s novými věcmi, měli bychom brát v potaz právě tento jejich deficit a jasně vymezit to, co je pro určitou skupinu věcí nebo pojmů klíčové. Myšlení lidí s autismem je totiž podle autorky hyperselektivní, zaměřené na nepodstatné detaily. Právě ona hyperselekce stojí i za názvem knihy: Thomas se naučil, jak rozpoznat člověka od zvířete (kritérii byl počet nohou, povrch těla, způsob pohybu a mnoho dalších). Jednou si v autobuse sedl vedle paní s hustými kudrnatými vlasy, a prostě nevěděl, jestli je to člověk, nebo zvíře.

Druhá část knihy se věnuje výchovným intervencím a překonávání případných problémů. Autorka popisuje, jak dítěti s autismem uspořádat denní rozvrh, nebo jak mu přiblížit novou činnost. Na krátkých příhodách z běžného života, nečekaných problémech i tragikomických situacích autorka ilustruje jednotlivé aspekty poruchy a představuje účinné možnosti, jak intervenovat a problémy překonat. Popisuje i omyly, kterých se při péči o Thomase dopustila, a hledá východiska, jak podobným situacím předejít.

Kniha není „pouhým“ deníkem matky autistického syna, epizody znají ( jen v trochu jiné podobě) všichni rodiče a vychovatelé dětí s pervazivní poruchou osobnosti. Mně osobně na ní oslovila právě autenticita -měla jsem možnost několik let pracovat s chlapečkem, který má diagnózu Aspergerův syndrom, a při čtení jsem mockrát měla pocit, že to je právě „naše“ situace, kterou jsme se dlouho trápili a nevěděli, jak z ní ven. Rodičům dětí s autismem pomůže v řešení každodenních problémů a odborníkům (speciálním pedagogům nebo psychologům) navíc přiblíží, co prožívají rodiny autistických dětí.

Hilde De Clerq: Mami, je to člověk, nebo zvíře? (Praha, Portál 2007)


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace