5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Jak vypadá „pěknej chlap“?

Jak vypadá „pěknej chlap“?

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 31.3.2016 | Vydání: 4/2016

Zkoumání ženské atraktivity má bohatší tradici, ale v posledních desetiletích vědci (a samozřejmě také vědkyně) mohutně dohánějí svůj dluh vůči mužské populaci.

Jak vypadá „pěknej chlap“?

Výška postavy, celková stavba těla, tvar obličeje, tělesné ochlupení, délka nohou i penisu – to všechno se postupně stalo předmětem vědeckého zkoumání mužské atraktivity. Pokud si v tuhle chvíli říkáte, že je to jen takové povrchní hledání, že časy siláků minuly a moderní ženy spatřují atraktivitu spíš v mužově nitru, jste na omylu. Poprvé to ukázal výzkumný tým vedený americkou sociální psycholožkou Elaine Hatfieldovou v 60. letech minulého století a pozdější výzkumy to dále podporují.

Hatfieldová se rozhodla designovat svůj výzkum podobně jako dnes oblíbená rychlá rande, tedy speed dating. Nejprve se nezadaných respondentů, mužů i žen, ptala na jejich preference – jak by měl potenciální partner vypadat a jaké by měl mít vlastnosti. Ženy podstatně častěji uváděly, že větší roli než zjev hrají partnerovy vlastnosti – měl by mít smysl pro humor, být inteligentní, vlídný atd. Vzhled je prý až na druhém místě. Výzkumníci tedy shromáždili skupinu mužů a žen a čekali, na jakém základě se začnou vytvářet dvojice. A výsledek? Inteligence ani humor nehrály roli, všechny ženy se v první řadě zaměřily na fyzickou atraktivitu! Zkrátka v první řadě volíme partnera, který se nám líbí, jenž nás přitahuje – až pak zjišťujeme, co je vlastně zač.

„Při posuzování atraktivity nejde výlučně o jakousi estetickou, módní záležitost, projevují se v ní evoluční podklady. Určité tělesné znaky jsou spojené s hlubšími kvalitami, které přinášejí evoluční výhodu,“ vysvětluje etolog Vít Třebický. Sám se na Přírodovědecké fakultě UK několik let věnoval výzkumům atraktivity společně s Janem Havlíčkem, Zuzanou Štěrbovou a Jitkou Fialovou.

Muži versus ženy

Pokud jde o mužskou atraktivitu, není důležitý jen názor žen, ale i mužů. V prvním případě odborníci hovoří o mezipohlavním výběru, ve druhém o vnitropohlavním výběru, tedy mezimužské kompetici. S jejím zkoumáním to mají vědci o něco obtížnější – aby se výsledky výzkumu mezi muži a ženami daly srovnávat, měly by být otázky vždy položené shodně. Jenže kolik mužů bude ochotno odpovídat na dotaz, jaký chlap mu připadá atraktivní, a nebude si u toho připadat divně? Ženám otázky o ženské atraktivitě takový problém nedělají. Pokud se ale bude zadání pro muže a ženy lišit, mohlo by se stát, že výzkum nebude metodologicky úplně „košer“. Nicméně zejména po roce 2000 studií na téma atraktivity výrazně přibývá.

Jak vypadá mužná postava?

Klasikou zkoumání ženské atraktivity je poměr pasu a boků – za atraktivně hodnocenou je považována postava ve tvaru „přesýpacích hodin“ prozrazující ženino zdraví i mládí (jsou typické jen pro ženy ve fertilním věku, u mladých dívek i starších žen se rozdíl mezi obvodem pasu a boků stírá). „Ukazuje se, že tenhle poměr hraje určitou roli i v případě mužské postavy. I když je jeho vliv menší a odkazuje především na mužovo zdraví,“ říká Vít Třebický. Jako „ideální“ je hodnocený poměr pasu a boků mezi 0,8 a 0,9 (u žen je to okolo 0,7). „Muži s výrazně vyšším poměrem pasu a boků jsou ženami i muži hodnoceni jako nezdraví a starší, popřípadě jako ne zrovna ideální partneři,“ doplňuje Třebický. V případě zdraví to platí jednoznačně: postava ve tvaru jablka signalizuje (u obou pohlaví) ukládání tuku v oblasti břicha – nejen v podkoží, ale i mezi vnitřními orgány, což je rizikové z hlediska řady civilizačních nemocí.

„Mnohem typičtějším znakem mužské atraktivity je postava do V, tedy širší ramena než boky. Ovšem jen do určité míry – pokud jsou ramena už výrazně širší, atraktivita klesá. Zajímavé ale je, že v hodnocení, jak moc široká ramena už vadí, se muži a ženy podstatněji rozcházejí,“ říká etolog. „V téhle souvislosti mě zaujala jedna internetová kampaň na sportovní výživu, která proběhla v Maďarsku. Organizátoři shromáždili větší počet mužů, které nejprve nafotili, pak jim naordinovali několikatýdenní silově vytrvalostní trénink s činkami a nakonec pořídili fotografie, které ukazovaly nárůst svalové hmoty. Využili jsme 21 z těchto snímků k výzkumu po internetu. Účastnilo se ho přes 3,5 tisíce lidí s věkovým průměrem kolem třiceti let. Zajímavé bylo, že ženy vesměs preferovaly fotky mužů před tréninkovým cyklem, muži lépe hodnotili stav po nabrání svalové hmoty.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 4/2016 nebo v On-line archivu.

Literatura:

  • Třebický, V. (2012). Faktory ovlivňující hodnocení atraktivity mužské postavy. Diplomová práce. Praha: FHS UK
  • Třebický, V. (2010). Fyzická atraktivita mužské postavy v perspektivě evolučních věd. Bakalářská práce. Praha: FHS UK
  • Třebický, V., Kleisner, K. & Havlíček, J. 2012 Evolutionary concepts of human physical attractiveness: The case of male physique. Anthropologie 50, 33–45. Dostupné z WWW: [https://www.researchgate.net/publication/270277420].


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace