5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Ján Praško, Katarína Adamcová, Hana Prašková, Jana Vyskočilová: Chronická únava

Ján Praško, Katarína Adamcová, Hana Prašková, Jana Vyskočilová: Chronická únava

Autor: Tomáš Rodný | Datum: 27.10.2006 | Vydání: 11/2006

Kniha s podtitulem Zvládání chronického únavového syndromu je novinkou edice Rádci pro zdraví, která se zaměřuje především na lidi postižené určitou poruchou a jejich rodinné příslušníky.

Dlouhodobá únava může být příznakem mnoha nemocí, tělesných i duševních. Může se však vyskytovat také samostatně. Na stálou únavu a vyčerpanost si stěžuje 10-30 % lidí, jen malá část z nich (2-3 % populace) však splňuje diagnostická kritéria pro chronický únavový syndrom. Ten je definován jako klinicky významná somaticky nevysvětlitelná únava trvající nejméně šest měsíců, která je nově vzniklá, není důsledkem probíhající námahy, neustupuje zásadně po dostatečném odpočinku a je spojena s podstatným poklesem původní aktivity. K tomu navíc přistupují ještě nejrůznější další příznaky - bolesti svalů, subjektivně prožívaná porucha paměti, neosvěžující spánek apod.

Recenzovaná kniha je členěna do tří částí. První je nazvána Co je to chronický únavový syndrom. Autoři se zde zaobírají možnými příčinami chronické únavy, jež ilustrují na konkrétních případech z praxe; dále se věnují fyziologickým mechanismům únavového syndromu (změnám ve funkci pruhovaných svalů, v kardiovaskulárním systému, v hormonálním systému, narušení cyklu spánku a bdění apod.). Za pozornost stojí oddíl nazvaný Co podporuje a udržuje nadměrnou únavu. Autoři zde vysvětlují devět faktorů, které se mohou podílet na udržování nadměrné únavy. Patří mezi ně například narušené spánkové vzorce (nepravidelné ulehání do postele a vstávání, denní spánek apod.) či nesprávné myšlenkové hodnocení situací (např. myšlenky typu „Pokud toho dnes budu dělat moc, zítra mi bude hůř.“ nebo „Odpočinek povede k tomu, že se budu cítit lépe.“). V dalších kapitolách se čtenář seznámí s tím, jak chronická únava ovlivňuje nejbližší sociální okolí člověka a jak ji lze léčit. V části o terapii jsou zmíněny jak metody s prokázanou účinností (např. postupná rehabilitace pomocí vzrůstající zátěže), tak metody, o jejichž účinnosti neexistuje žádný důkaz (např. akupunktura či homeopatie). Druhá, relativně stručnější část knihy se zabývá „monitorováním vlastního problému“. Jedná se o návod, jak mapovat vlastní únavu, aktivity dne a spánkové vzorce. Třetí část pak slouží jako detailní manuál shrnující konkrétní strategie vedoucí ke snížení únavy a zbavení se příznaků. Najdeme zde velké množství návodů a cvičení založených na kognitivně-behaviorálním přístupu, který patří při léčbě chronické únavy k nejúčinnějším.

Kniha je velmi kvalitní a dobře použitelnou pomůckou nejen pro lidi trpící chronickým únavovým syndromem a jejich blízké, ale velmi dobře může posloužit i profesionálům, kteří s těmito pacienty pracují.

Praha, Portál 2006, 236 s.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace