5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Jsou chytří, zdraví, jen místo bot teď mají kolečka

Jsou chytří, zdraví, jen místo bot teď mají kolečka

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 3.12.2013 | Vydání: 12/2013

Nosím si ty příběhy domů, dodneška mě dojímají a často mám slzy na krajíčku. Ale neubíjí mě to, naopak spíš posiluje. Mám pocit, že s těmi lidmi žiju, říká Božena Jirků, ředitelka jedné z nejúspěšnějších nadací Konto bariéry. „Samozřejmě nemohu prožívat příběhy všech těch tisíců lidí, které Konto Bariéry za rok obdaruje, ale některé rodiny se mi vybaví úplně přesně i se jmény.“

Jsou chytří, zdraví, jen místo bot teď mají kolečka

Co jsme se tedy v oblasti charity naučili?

Pamatuju si, jak za mnou zpočátku chodili lidi, kteří se po letech emigrace vraceli z Ameriky a říkali: Jsem zvyklý každý rok přispívat na něco konkrétního a užitečného. Jak to mám tady udělat? Dámy středního věku měly zájem o dobrovolnictví, byly zvyklé chodit například každý čtvrtek pomáhat do nemocnice. Tenkrát nic takového u nás neexistovalo, dneska už je to normální. Vznikla perfektní dobrovolnická centra. A fi rmy i jednotlivci si už umí prověřit organizace, kterým stojí za to něco dát.

Úžasné je, že Konto Bariéry získalo 40 tisíc drobných dárců, kteří přispívají každý měsíc menší částkou. Nechávají si strhnout sto nebo třeba dvacet korun z platu. I taková pomoc dárců, kteří zůstávají většinou v anonymitě, je velmi potřebná. Vždyť s pořízením invalidního vozíku je to podobné jako při nakupování v obchodě – když vám bude chybět stovka, zboží vám prostě nedají.

Prosinec máme spojený s vánočními dárky. Je zajímavý i z hlediska dobročinnosti?

Pro nadaci jsou to žně – výše darů, které pravidelně dostáváme, stoupne v prosinci i trojnásobně. Lidi si před koncem roku spočítají, jak jim vyšlo hospodaření, jak se dařilo jejich fi rmě, a naučili se podělit. Když jsme vydávali začátkem 90. let první potvrzení pro daňové účely, byla dvě, dodneška si pamatuju jména těch dárců. Dneska jich posíláme tisíce.

A co fi lantropie velkých fi rem? Ještě před pár lety jsem měla dojem, že převažoval hlavně zájem o sponzoring mediálně zajímavých akcí, nejlépe sportovních, aby loga příslušných bank a podniků viděly na obrazovce statisíce diváků…

To je dobrý postřeh, ale řekla bych, že očekávání s tím spojená se nenaplnila. Fotbal stojí za houby, objevují se zprávy o korupci ve sportovních klubech. Charita je proti tomu čisté prostředí. Taky se k nám ze Západu dostaly zásady CSR, společenské odpovědnosti fi rem. Zájem o sponzorství je velký, už patří k dobrému tónu, že fi rmy dělají něco pro společnost. Mnohé si zakládají vlastní fi remní nadace. A jsem ráda, když se k nám chodí radit. Můžeme jim nabídnout naše know-how, aby pro ně žadatel o pomoc nebyl jen jménem na papíře. My každého člověka nebo organizaci, která žádá o příspěvek, známe, a pokud třeba ne, umíme si je prověřit. Přistupujeme ke každému žadateli individuálně a citlivě, nějakým způsobem pomůžeme téměř každému, ale podmínky jsou jasně dané a přísné.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 12/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace