5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Kde se bere charisma

Kde se bere charisma

Autor: Ondřej Chytil | Datum: 30.10.2015 | Vydání: 11/2015

Co je charisma? Všichni to nějak tušíme, ale jakmile je třeba ho popsat, těžko hledáme slova. Považujeme-li charisma za osobní vlastnost, často se divíme, jak se najednou může ztratit…

Kde se bere charisma

Ještě jako kandidát na prezidenta Spojených Států byl Barack Obama příkladem charismatického muže. Co se od té doby stalo? Proč přibývá lidí, kteří tvrdí, že ztratil svůj drive? List Washington Post nedávno napsal: Obama ztratil šarm. Z čeho se skládá ta zvláštní „aura“, jíž říkáme charisma, a proč někdy zmizí?

Psychologové se tímto tématem zabývají už přes třicet let a zkoušejí odpovědět na spousty otázek: kde se u některých jedinců bere schopnost uhranout a fascinovat ostatní, případně přímo ovlivnit jejich náladu, jejich chování či osobní hodnoty?

Původ slova charisma se nachází v řeckém charís, což v překladu znamená dar. Většina psychologických studií ovšem naznačuje, že charisma není stálou charakterovou vlastností, jak by odpovídalo řeckému kořeni slova. Podle Bernarda Basse z univerzity Binghamton v New Yorku se charisma nachází spíš v „oku pozorovatele“.

Psychologové měří charisma vůdčí osobnosti pomocí analýzy svědectví lidí, kteří jsou v její blízkosti. Ekonomové Jay Conger z Univerzity Jižní Kalifornie Los Angeles a Rabindra Kanungo z Univerzity McGill v Montrealu sestavili dotazník, který hodnotil pět vlastností charismatických lídrů. Charakterizovali je takto: Jsou schopni celistvé analýzy situace, dokážou rozpoznat potřeby svých „stoupenců“, mají ucelenou vizi, kterou dokážou prosadit, a mají odvahu riskovat.

Sdílené emoce a velebné hodnoty

Američtí psychologové Katherine Kleinová a Robert House tvrdí, že charisma je jako oheň, k jehož síle jsou zapotřebí tři elementy: jiskra, hořlavý materiál a kyslík. Charismatická osoba je jiskrou, která „zapálí“ lidi ve svém okolí pro určitou věc, a pokud jsou vhodné situační podmínky (kyslík), charisma vůdčí osoby vzrůstá. Tento fenomén zažehnutí nastane s větší pravděpodobností, pokud „následovníci“ (hořlavý materiál) sdílí s charismatickým vůdcem určité vlastnosti, např. stejný původ, politické přesvědčení a podobně. To může být důvod, proč proslov Johna F. Kennedyho, který začal slavnou frází „Ich bin ein Berliner“ (Já jsem Berlíňan), nebo implicitní poselství Baracka Obamy „Já jsem jeden z vás“ vyvolaly u svých posluchačů takovou senzaci.

Poté, co je fenomén zažehnutí spuštěn, dokáže pohnout emocemi posluchačů, ale také ovlivnit jejich jednání a úsudek. Obecně kolem charismatické osoby vznikají pocity euforie a radosti. Amir Erez z Floridské univerzity vysvětluje tento efekt fenoménem nevědomé imitace nebo také emočním mimetismem. Mnoho psychologických studií ukázalo, že lidé se mimoděk pousmějí, pokud se na ně někdo mile usmívá, nebo se cítí veselí v přítomnosti lidí s dobrou náladou. Podle A. Ereze je klíčem k úspěchu charismatických osob fakt, že činí lidi ve svém okolí šťastné.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 11/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace