5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Léky pro neklidné dítě?

Léky pro neklidné dítě?

Autor: připravila Daniela Kramulová | Datum: 7.5.2008 | Vydání: 5/2008

Chvíli neposedí, jedná zbrkle, ve škole nedává pozor a vyrušuje. Dítě, které se dříve se shovívavým úsměvem přirovnávalo k hadím ocáskům, je dnes označované za hyperaktivní. Na jeho mnohdy obtěžující nadměrnou aktivitu nabízí farmaceutický průmysl léky. Představují pro neklidné dítě skutečnou pomoc, nebo spíš pomáhají nám, dospělým, kteří si s příliš živými dětmi nevíme rady?

 

Medikamentózní léčba je u většiny dětí účinná

Je třeba odlišit zvýšenou pohyblivost dítěte, která je projevem živého temperamentu, radosti ze života, živosti ještě v mezích normy, dále neklid, kdy je dítě pod tlakem z mnoha velmi různých důvodů (vlivy prostředí, vztahové problémy, stresové situace, nemoc…) od hyperkinetické poruchy ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), tedy poruchy aktivity a pozornosti.

První skupina živých dětí nebude pravděpodobně vyžadovat žádný léčebný zásah, ve druhém případě bývá potřebná spíše pomoc psychologická a jen malá část se dostane do péče dětského psychiatra s možností medikamentosní léčby.

Jen určitá část neklidných dětí trpí tak zvanou poruchou aktivity a pozornosti ADHD. Vyskytuje se přibližně u 3-9 procent dětí, častěji u chlapců než u dívek. Nezdá se, že by těchto poruch v posledních letech nějak výrazně přibývalo, spíše se o nich více mluví, je o nich všeobecně větší informovanost, možná jsou také častěji diagnostikovány. Problémy těchto dětí patří i podle nejnovějších poznatků do rukou dětského psychiatra a medikamentosní léčba je zde účinná.

Jde o neurovývojovou poruchu, která je dána odlišnou strukturou a funkcí mozku a projevuje se narušenou schopností pozornosti, nadměrnou aktivitou a impulzivitou. Až v 60 procentech bývá porucha aktivity a pozornosti spojena s poruchami učení, jako jsou dyslexie (problémy se čtením), dysgrafie (problémy se psaním), dyskalkulie (problémy s počítáním). Je velmi důležité děti s touto poruchou včas podchytit a léčit. ...
   (Ludmila Viktorová -   Dětská psychiatrička, primářka oddělení dětí předškolního a mladšího školního věku v Dětské psychiatrické léčebně Opařany )

 

Léky „na neklid“ řeší hlavně výchovné problémy dospělých

Mozek dítěte se formuje v dynamické interakci s vnějšími vlivy. Hlavními podněty jsou emoční stimuly v dominantním vztahu dítěte a matky, které jsou přenášeny neuromodulátory a neurotransmitery na molekulární úrovni.

Způsob, jakým dítě reaguje na působící podněty, odráží způsob, jakým jeho matka reguluje svoje vlastní emoce a recipročně i jeho emoce. Při optimálním vývoji, tedy v případě bezpečné emoční vazby dítěte s matkou (pečovatelem), se může dětský mozek naučit efektivním způsobem regulovat svoje intezivní emoce, především stres a úzkost, například pomocí hry, fantazie, symbolického myšlení, sebereflexe, tedy pomocí mentalizace.

Dítě, které se naučí mentalizovat, dokáže o svých emocích a o emocích jiných lidí přemýšlet, vyhodnocovat je i strategicky myslet. Jsou však děti, které se nenaučí se svými emocemi naložit jinak než například zvýšeným motorickým neklidem, hyperaktivitou, impulzivním, nepředvídatelným chováním, psychickou obranou zvanou agování čili odehráváním emocí v akci. Důvody, které je k takovému nevýhodnému a sociálně rizikovému chování vedou, souvisejí jak s kvalitou jejich emočních vztahů, tak s genetickou výbavou (která se nedá ani řádně zkoumat) či s případným perinatálním poškozením. ...
   (Petr Pöthe - Dětský psychiatr a psychoterapeut)

Celou polemiku naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 5/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace