5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Muslimové a my: předsudky na obou stranách

Muslimové a my: předsudky na obou stranách

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 31.3.2015 | Vydání: 4/2015

Muslima si představujeme jako Araba v dlouhém hábitu obklopeného několika manželkami. Ženy často vidíme jako jednolitou masu zahalených utiskovaných a zcela nesvéprávných stvoření, jež potřebují naši pomoc. V něčem máme pravdu, v lecčems se mýlíme.

Muslimové a my: předsudky na obou stranách

Silné předsudky o západní společnosti sdílí i řada muslimů – patří k nim i představa o znevažování žen.

„Podle naší stereotypní představy je muslim Arab v burnusu s několika manželkami. Jenže většina muslimů žije v monogamii a Arabové tvoří méně než čtvrtinu celkového počtu muslimů. Naprostá většina mužů se obléká stejně jako my, ty hábity jsou záležitostí především zálivových zemí,“ říká arabista Bronislav Ostřanský. Ovšem stereotypy a předsudky jsou oboustranné. V Egyptě, kde Ostřanský několik let působil na vysoké škole v Káhiře, musel mnohdy korigovat představy egyptských studentů, kteří se chystali do Česka. Kromě očekávání, že u nás pečení holubi téměř sami lítají do pusy (což je nereálné zveličení vyšší životní úrovně v Evropě), byli vybaveni informací, že nemáme rádi své dědečky a babičky, protože je strkáme do domovů důchodců, nechceme mít děti, zato ale máme pejsky, které máme radši než lidi. Díky americkým seriálům se daří úspěšně živit i stereotypní představy o společnosti skrz naskrz prosáklé promiskuitou, prostitucí a rozvody.

Ženská důstojnost

Dalším častým tématem muslimských kleriků je kritika západního přístupu k ženám, což se nám zdá obzvlášť paradoxní, protože postavení žen v islámu vnímáme jako výrazně diskriminační. Faktem je, že v právním smyslu v islámských zemích nemají ženy rovnoprávné postavení s muži, z hlediska rodinného práva mají příslušníci obou pohlaví rozdílná povinnosti a práva, které akcentují jejich fyzické i psychické odlišnosti, zatímco v teologickém smyslu jsou si muž a žena rovni jako boží stvoření. To je přístup pro západní společnost 21. století těžko pochopitelný. „Mnozí muslimové jsou přesvědčeni, že islám zaručuje ženě větší důstojnost, protože z ní na veřejnosti nečiní sexuální objekt, kterým se stala v západní společnosti,“ vysvětluje Bronislav Ostřanský.

Na zneužívání ženského těla jako sexuálního symbolu, jež je nejviditelnější v reklamách, si stěžují i představitelky západních feministických hnutí a genderoví odborníci. Nicméně naše vysvětlení i návrhy řešení vycházejí z úplně opačných pozic. Zatímco muslimští kazatelé to vidí jako důsledek neuváženého zrovnoprávnění, my jsme hluboce přesvědčeni, že nejde o negativní produkt ženské rovnoprávnosti, postupně probojovávané od 19. století, ale naopak o její nedostatečné prosazení v reálném životě a o přetrvávající myšlenkové stereotypy a předsudky, které musíme odstraňovat.

Kauza šátek

Šátky, burky a nikáby muslimských žen pro nás představují jakýsi nábožensky i společensky diktovaný „dress code“, který ženy spoutává a utiskuje. Podobně to vnímala počátkem 20. století i emancipovaná Egypťanka Hoda Ša‘ráwí, která si demonstrativně sundala šátek (hidžáb) na znamení osvobození žen. V desetiletích sekulárního egyptského státu po ní bylo v Káhiře pojmenované náměstí. (Počátkem roku 2012 byli ve volbách sekulární liberálové poraženi, zvítězila silně nábožensky orientovaná uskupení zastupující Muslimské bratrstvo a radikální salafisty, kteří usilují o výrazné omezení ženských práv.)

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 4/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace