5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Našlapujte opatrně - Meditace chůze pro ty, co chvíli neposedí

Našlapujte opatrně - Meditace chůze pro ty, co chvíli neposedí

Autor: The Beastess | Datum: 2.7.2014 | Vydání: 7-8/2014

Řada lidí, kteří si zkusili nějakou formu meditace, si stěžuje na to, že jim dělá potíže se delší dobu v klidu soustředit, zejména majíli při tom setrvat na jednom místě či v jedné neměnné poloze. Místo zklidnění a příjemných pocitů se může dostavit spíše úzkost, podráždění a vtíravé myšlenky. Patříte-li i vy k těm, komu je nehybné sezení v lotosové pozici takříkajíc proti srsti, možná vás osloví meditace chůze.

Našlapujte opatrně - Meditace chůze pro ty, co chvíli neposedí

V úvodu si řekněme, že pod pojmem „meditace chůze“ můžete v různé více či méně odborné buddhistické a psychologické literatuře najít ledacos. Zejména v pozitivně-psychologickém pojetí se vlastně jedná o obyčejné procházky, kdy si tak trochu více všímáte jak svých prožitků, tak i toho, co se děje okolo. Takový přístup rozhodně nezatracujeme, už proto ne, že na rozdíl od mnoha jiných nemůže v psychice napáchat žádné škody. Nicméně „pravá“ buddhistická meditace chůze, tzv. čankamana, je něco zásadně odlišného.

Co je čankamana?

Čankamana je, laicky řečeno, jakousi variantou či spíše „podtechnikou“ meditace všímavosti a vhledu (satipatthána-vipassaná), o níž jsme se už letmo zmínili při popisu meditace klidu (PD 6/2013). Při meditaci klidu si, pokud si vzpomínáte, všímáme vlastního dechu, resp. jeho dvou fází, tj. nádechu a výdechu. Lépe řečeno, všímáme si toho, jak se projevují v našem těle: buďto jako dotek vzduchu s nosní sliznicí, nebo zvedání a klesání břišní stěny. Všechny ostatní vjemy, ať už z vnějšího prostředí (zvuky, vůně, chlad…), nebo vlastního nitra (pocity, myšlenky, tělesné nepohodlí…), označujeme slovem „porucha“. Účelem je „spočinout v klidu u vlastního dechu“ tak, že dočasně vytěsníme všechny ostatní elementy vědomí. U mnoha lidí se to po určitém zácviku podaří velmi dobře – „poruchy“ je časem přestanou obtěžovat a skutečně si při tomto cvičení výborně odpočinou. Jiným naopak naskakuje tím více svědících pupínků a úzkostných myšlenek, čím poctivěji se snaží soustředit na nádech a výdech. Není to nic neobvyklého.

I tyto typy lidí však mohou v zásadě podobnou techniku využít ve svůj prospěch, pokud se místo nehybného sezení zvednou a začnou chodit. Teoreticky bychom se i „za pochodu“ mohli opět soustředit na nádech a výdech, při čankamaně je ovšem jaksi logičtější všímat si jednotlivých prvků chůze. Jako jsme si předtím rozdělili dech na „nádech“ a „výdech“, rozfázujeme si nyní krok na „zvedání“, „nesení“ a „kladení“ nohy. V okamžiku, kdy zaznamenáme odlepování paty od země, okomentujeme to v duchu jako „zvedání“. Dále vnímáme přenášení váhy těla s jednou nohou pohybující se ve vzduchu vpřed a vnitřně to označíme jako „nesení“. Ve chvíli, kdy postřehneme dopad nohy na zem, komentujeme slovem „kladení“. A tak dále – krok za krokem. Všechny ostatní vjemy (myšlenky, pocity, zvuky, obrazy atd.) označíme zpočátku (stejně jako u meditace klidu) jako poruchy.

Cvičení je nejlépe provádět na volném nerušeném prostranství na úseku zhruba deseti metrů – poté se otočíme a kráčíme zpět. V přírodě je to jistě příjemnější než v budově, ale kdo má dostatek místa, může trénovat i v předsíni nebo na chodbě. Pokud byste si ovšem chtěli důsledně všímat jednotlivých fází svých kroků tak, jak to meditace vyžaduje, na obyčejné procházce nebo při cestě do práce, brzy byste zjistili, že je to prakticky nemožné. „Poruch“ by bylo tolik, že by se meditace míjela smyslem, a mimo to byste dříve nebo později narazili do stromu, zakopli o obrubník nebo by vás přejelo auto.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 7-8/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace