5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Produktivita: zázrak, který vás dostane na vrchol

Produktivita: zázrak, který vás dostane na vrchol

Autor: Eva Tomková | Datum: 1.6.2012 | Vydání: 6/2012

Pracujete od rána do večera, jste unavení, okolí vás považuje za dříče, a stejně máte pocit, že nestíháte svou práci? K úspěchu vám chybí jedno – produktivita. Budte v práci méně a zvládněte víc – odborníci na duševní práci doporučují strategie, jak zdánlivého paradoxu úspěšně dosáhnout.

Produktivita: zázrak, který vás dostane na vrchol

Tohle asi znáte: sedíte v kanceláři a chcete napsat naprosto obyčejný obchodní dopis. V tu chvíli vám zavolá matka, ať nezapomenete koupit párky. Pak vás kolega pozve na kafe a nakonec, když přijdete zpátky do kanceláře, čeká vás vyřízení asi deseti osobních e-mailů od vašich přátel, kteří jsou zoufalí, protože se buď rozešli, nebo vás zkrátka potřebují. Napsání obchodního dopisu se vám z původních patnácti minut natáhne na dvě hodiny. „V průměru strávil loni každý zaměstnanec 51 minut denně mimopracovními aktivitami,“ uvádí Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion, která vyvíjí software na sledování práce zaměstnanců a provádí pravidelné průzkumy v této oblasti. Které věci pracovníky rozptylují nejvíc?

Sociální síť: vrah vaší produktivity

Zatímco v roce 2010 průměrně zaměstnanec strávil na sociálních sítích osm minut denně, o rok později to bylo již přes deset minut. Neustálému kontrolování Facebooku, Twitteru, příspěvků na vašem blogu či stavu vašeho bankovního konta se říká „insecurity work“, tedy něco jako „ujišťování se“, „ověřování a upevňování sebedůvěry“. Souvislost úrovně sebevědomí, pochyb či vnitřní nejistoty a „ujišťování se“ v práci ovšem zatím nezkoumala žádná odborná studie. O korelaci se tedy lze jen domnívat. Také kontrolování zpráv na internetových zpravodajských serverech může mít tutéž skrytou příčinu – jde o „ujišťování se“, jen globálnější. Motivací může být i odkládání složitějšího a rozsáhlejšího úkolu a pocity viny (já přeci něco dělám!). Pastí dnešních sociálních sítí je nikdy neukončený stav. Na vašem Facebooku můžou vždy přibýt nové příspěvky a pod vašim blogem se můžete stále dozvídat nové názory na vaše články. Z „ujišťování se“ se tak může stát nekoneční koloběh podrývající produktivní práci. Jak se dá proti tomuto sklonu bojovat?

Prvním krokem je pojmenovat problém a vůbec si připustit, že existuje. Navzdory neexistujícím studiím může být užitečné prozkoumat vnitřní motivaci: proč vlastně neustále kontroluji e-maily? Chci vědět, jestli se „neztrácím“, mám aktuální informace, jestli má o mě někdo zájem, jestli mi něco nehrozí? Do řešení pak zřejmě bude potřebné zařadit i obecnou terapii, například související s uvedeným sebevědomím. Existuje ovšem i možnost, že za vším je jen určitá nedisciplinovanost, neschopnost se soustředit a podobně. V takovém případě pomůže vytvoření osobního rituálu, často v kombinaci s ovládnutím techniky. Ve většině firem mají zaměstnanci nastavený Outlook tak, že příchozí e-mail na sebe upozorní okamžitě a vynucuje si tak přerušení aktuální práce a vypracování odpovědi na zprávu. Tímto způsobem může produktivita práce skutečně rapidně poklesnout. Lepší je nastavit si poštovní program tak, aby stahoval zprávy například jen 3–4krát za den. Případně program nechat zavřený a v určených intervalech ho během práce otevírat. Proti kontrolování bankovního konta a příspěvků na Facebooku je zase nejlepší bojovat každodenním rituálem – například si určit, že webové stránky, které vás zajímají, si prohlédnete najednou hned po obědě.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 6/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace