5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Řidičák na zkoušku

Řidičák na zkoušku

Autor: Veronika Hamerníková | Datum: 8.1.2008 | Vydání: 1/2008

Dvacet procent nehod na silnicích mají na svědomí mladí, nezkušení řidiči. V řadě zemí pro ně platí přísnější předpisy, u nás se diskutuje, zda zavést vydávání řidičských průkazů nejprve jen na zkoušku.

V české populaci vlastní platné řidičské oprávnění 66 % obyvatel, což představuje většinu dospělých. Řidičák má 65 % osmnáctiletých, pětadvacetiletých řídí 90 %. Zřetelně se mezi mladou generací zvyšuje podíl žen řidiček. Vlastnictví řidičského průkazu se stává samozřejmostí, řídit auto je považováno za běžnou součást dnešního životního stylu.

Statistiky nehodovosti ukazují, že očividně nejkritičtější jsou první dva roky po absolvování autoškoly. Mnozí řidiči začátečníci mají pocit, že po složení zkoušek již umějí všechno. Přitom jim chybějí důležité zkušenosti, které se získávají až dlouhodobou praxí v dopravním provozu. V některých zemích proto musejí do dvou let po absolvování autoškoly dodržovat přísnější pravidla anebo jezdit pouze v přítomnosti zkušenějšího řidiče.

Ve Švédsku, kde mohou mít řidičský průkaz mladí lidé od 16 let, byl proveden průzkum mezi šesti sty řidiči do 18 let. Ze studie vyplývá, že o získání řidičského průkazu nejvíce stojí mladí z rodin, kde řidičský průkaz vlastní více členů, pokud je v rodině více osobních automobilů, jestliže mladý člověk v dětství nebo útlém mládí mohl vyzkoušet řízení automobilu a je-li obklopen přáteli, kteří už sami řidičák mají. Další evropské průzkumy ukazují, že řidiči starší dvaceti let už zdaleka tolik nevnímají získání průkazu jako záležitost zážitkovou, ale praktickou.

Rodina je zároveň prostředím, které může vychovávat k bezpečné jízdě již od dětství. Nejde jen o dobrý příklad rodičů řidičů, ale o sdílení širšího spektra morálních hodnot, úcty k životu a druhým lidem, tolerance, dodržování pravidel a podobně.

Co mladí neumí

Nehodovost mladých řidičů trápí Evropu i Spojené státy. Podle jejich statistik je 14 % všech úmrtí u nezletilých způsobeno právě dopravní nehodou (připomeňme, že hranice zletilosti je v USA 21 let).

Mnohé mladé řidiče (zejména muže) charakterizuje určitá dravost, unáhlenost, zvýšená tendence k soutěžení a riskantnímu řízení. Nejvíce dopravních nehod je u řidičů do 25 let způsobeno nadměrnou rychlostí, řízením v protisměru, riskantní jízdou po setmění, nepřizpůsobením rychlosti jízdy, neopatrným předjížděním a únavou. Oproti zkušenějším tito řidiči trhaně točí volantem a prudčeji brzdí. Mají horší odhad rozměrů vozidla i poloměru zatáček. Snáze selhávají při couvání, na nepřehledných a úzkých vozovkách nebo za nepříznivých klimatických podmínek. Z neočekávaných událostí během jízdy častěji pociťují úlek, úzkost, panikaří.

Nezkušení řidiči jsou také často mezi těmi, kdo v rekordní době přijdou o řidičské oprávnění -pětina odebraných řidičáků patří mladým lidem s menší než pětiletou praxí. Nejčastěji bodovanými jsou sice motoristé mezi třiceti až třiatřiceti lety, ale ti jen zřídka překročí hranici, při které by museli řidičský průkaz odevzdat.

Obecně se má za to, že se řidič stává zkušeným po absolvování minimálně 5000 km za volantem. Důležitou roli však hraje to, jak často řídí, jak náročné a dlouhé tratě podniká, za jakých povětrnostních podmínek… Mezi nezanedbatelné faktory patří též osobnostní charakteristiky, například odolnost vůči stresu, tendence riskovat, rozvážnost, schopnost předvídat.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 1/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace