5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Síla prvního dojmu

Síla prvního dojmu

Autor: Eva Kubová | Datum: 30.6.2015 | Vydání: 7-8/2015

Zasahuje do našich životů víc, než jsme ochotni vůbec si připustit. Někdy to může být začátek lásky na celý život, jindy nevysvětlitelná averze, někdy díky němu získáme dobrou práci nebo přátele na celý život. Občas ale kvůli prvnímu dojmu báječné šance míjíme a ani o tom nevíme.

Síla prvního dojmu

Jediný pohled. Nikdo ani nehlesne. A přesto cítíte, že mezi vámi probíhá velmi intenzivní komunikace. Expert na komunikaci, představitel paloaltské školy Paul Watzlawick by lapidárně vystihl situaci dvěma slovy: „Nelze nekomunikovat“.

Dar, který chrání i mate

Význam prvního dojmu bývá často zdůrazňován v souvislosti s veřejným vystupováním nebo třeba s přijímacím pohovorem. Při výběrovém řízení, na obchodní schůzce, při jednání s novým zákazníkem – zkrátka vždy, kdy se setkáváme s někým neznámým, je naprosto klíčový právě první dojem. Jak moc je významný, dokládá skutečnost, že většina z nás, aniž si to uvědomuje, na první dojem plně spoléhá. Když v potemnělé uličce rychle vyhodnotíme osobu blížící se k nám jako nebezpečnou a raději utečeme, může jít o spásu. Nezapomínejme ale, že mechanismus, o kterém hovoříme, je ve své podstatě skutečně evolučně prastarou záležitostí, nejde tedy zrovna s dobou. Není plně uzpůsoben dnešní složité a často nepřehledné sociální struktuře, nerozumí modernímu pojetí rolí ani společenským pozicím. A to je hlavní důvod, proč dnes potřebujeme vzdělání v tomto směru. Tak například přijdou-li na jednání dva muži různé výšky, nejspíš automaticky budete předpokládat, že vyšší z nich bude zastávat i vyšší funkci a bude to právě on, komu věnujete v prvních sekundách větší pozornost. Opak však může být pravdou a možná tato maličkost zhatí výsledek jednání… Výzkum, který provedli Timothy A. Judge a Daniel M. Cable v roce 2004, odhalil, že vůdcovství spojujeme nevědomě s impozantní postavou. Badatelé se zaměřili na zodpovězení otázky, jak vypadají ředitelé 500 nejvýznamnějších firem v USA. Odpověď byla jednoznačná. Muži, běloši, vysocí 182 cm a více. V populaci USA je okolo 14,5 % mužů vysokých nad 180 cm, mezi řediteli společností je ovšem počet těchto mužů 58 %. Tuto souvislost nalezneme i mezi výškou postavy a dosaženým platem.

Wilson v roce 1968 provedl experiment, který ukazuje totéž z druhé strany. Totožná osoba byla jednou představena probandům jako student univerzity Cambridge a po druhé jako profesor univerzity. Poté měli odhadnout jeho výšku. Čím vyšší byl společenský status hodnocené osoby, tím ji pozorovatelé považovali za fyzicky vyšší. Jak vidno, v určité situaci nám hrátky s prvním dojmem mohou hlavu pořádně zamotat a situaci spíše zkomplikovat. Zejména pokud se do hry dostanou faktory zkreslující vnímání, jako je např. haló efekt, kategorizace, stereotypy, předsudky, atribuční chyby, ukvapené nebo jinak zkreslené soudy.

Jak působím? Co já vím!

Nezbytným základem je znalost toho, jaký první dojem sami vytváříme. Je až s podivem, jak často se divíme, když se nám dostane nečekané zpětné vazby. „Vždy, když se takhle podíváš, vypadáš tak přísně, že z tebe jde až strach.“ „Prosím tě, to není možné!“ To je jen malá ukázka repliky ze skupin, kde se s prvním dojmem a zpětnou vazbou pracuje cíleně.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 7-8/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace