5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Šílení střelci ve školách

Šílení střelci ve školách

Autor: Josef Smolík Vladimír Vaďura | Datum: 2.4.2009 | Vydání: 4/2009

V Německu před pár týdny sedmnáctiletý student postřílel ve škole a následně při útěku 15 lidí. Nakonec sám spáchal sebevraždu. Hrůzná událost opět rozvířila otázky, kdo jsou šílení střelci ve školách a jak je odhalit dřív, než zaútočí.

Tato extrémní podoba agrese byla původně považována za problém USA. Od masakru na gymnáziu v německém Erfurtu (2002), kdy 19letý student usmrtil 16 osob, zneklidňuje i Evropu. Sotva se vzpamatovala z řádění dvacetiletého Kima De Geldera, který v Belgii s nožem napadl vychovatelku a děti v jeslích, došlo ke krveprolití u Stuttgartu. De Gelder měl při činu na tváři namalovanou bí lou masku s černými kruhy kolem očí, čímž patrně chtěl napodobit zloducha Jokera z filmů o Batmanovi (zajímavé je, že se tento čin stal rok a den po smrti herce Heatha Ledgera, představitele Jokera). Svědci mimo jiné uvedli, že Kim De Gelder byl spíše uzavřený, samotářský typ, který byl emocionálně nevyrovnaný a depresivní. I Tim Kretchmer, vraždící zbraní svého otce ve škole poblíž Stuttgartu, byl považován za tichého samotáře.

Škola, ideální místo pro masovou vraždu

Velké množství osob ve školách znamená pro ozbrojené pachatele snadné terče. Oběti si většinou nevybírají, ale snaží se jich zabít co nejvíce. Pachateli masových vražd ve školských zařízeních nemusejí být nutně pouze studenti, ale i zaměstnanci či osoby, které se školou nemají nic společného. Ve Spojených státech jsou takovými střelci obvykle bí lí studenti ze střední třídy. Školní střelba v jiných zemích však může nabrat více nacionální či náboženský charakter, například střelba v ješivě (náboženské škole) Merkaz HaRav v Izraeli v březnu 2008.

Výzkumy pachatelů jsou po metodologické stránce problematické, a to kvůli malému počtu případů, vysoké sebevražednosti pachatelů a nespolehlivosti údajů z druhé nebo třetí ruky. Biologické i psychopatologické pokusy o vysvětlení jsou brány s rezervou. Jak velká je psychopatologická zátěž pachatelů, nelze přesně určit. U některých se vyskytují psychopatologické poruchy či nápadnosti, u jiných nikoli. Shoda je pouze v tom, že určitá osobnost představuje nepřehlédnutelný rizikový faktor pro spáchání masové vraždy. Přesto pouze někteří takto disponovaní jedinci zločin spáchají. Je proto nutné identifikovat další rizikové faktory.

Střílení ve školských zařízeních je v USA předmětem intenzivního výzkumu. Přestože společnosti jako MOSAIC nabízejí produkty a služby určené k identifikaci potenciálních hrozeb, zevrubná studie všech incidentů střelby na amerických školách vypracovaná Americkou bezpečnostní službou (U. S. Secret Service) varuje před vírou, že určitý „typ“ studenta může být pachatelem podobného činu. Jakýkoli profil by odpovídal pří liš velkému počtu studentů k tomu, aby byl použitelný, a nemusel by přitom zachytit skutečného potenciálního pachatele. Někteří z pachatelů totiž vyrůstali v úplné, „ideální a celoamerické“ rodině. Někteří byli dětmi rozvedených rodičů či vyrůstali v pěstounské rodině. Někteří byli samotáři, ale většina měla blízké kamarády.

Co jsou zač?

Přesto byly mezi pachateli nalezeny podobnosti. V některých případech byli dříve vystaveni šikanování či jinému násilí ze strany pozdějších obětí. Většina „školních střelců“ nejednala zcela zkratkovitě, dopředu se zaměřila na získání zbraní. Rovněž u nich jsou patrné agresivní sklony, vyhrožování. Často tito oudsideři chtějí střelbou ve škole změnit sociální status ze ztroskotance (loser) na „mistra násilí“. Mnozí střelci řekli vyšetřovatelům FBI, že k násilí je dovedla perzekuce a odcizení. Outsideři jsou daleko nebezpečnější než klasický týrající nebo šikanující žák nebo student. Ten se v samotné šikaně do značné míry realizuje a ventiluje své negativní emoce průběžně. Kdo je neúspěšný, neviditelný, vyloučený, s puncem exota nebo jinou více či méně pravdivou zvláštností, svou frustraci vybije až v konečném a nevratném okamžiku.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 4/2009
nebo v On-line archivu.

Upozornění všem uživatelům on-line archivu časopisů. V úterý 28. 4. 2009 proběhne výměna vstupních hesel do on-line archivu článků časopisů Děti a my, Psychologie dnes, Rodina a škola, Informatorium 3 - 8. Všichni stávající předplatitelé dostanou včas nová hesla mailem.

Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 1 / nových příspěvků: 1

  • Šílení střelci ve školách 22.12.2012, 1:25 Zobrazit

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace