5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Věci nám mizí před očima

Věci nám mizí před očima

Autor: Kateřina Rodná | Datum: 27.2.2015 | Vydání: 3/2015

Digitalizace dobyla svět předmětů. Stále víc věcí, které dřív ležely v hmatatelné formě v zásuvkách a policích, je nahrazováno elektronickými verzemi.

Věci nám mizí před očima

Důležité podklady si můžeme naskenovat, z vázaných knih můžeme přejít na e-knihy, fotit digitální fotografie, místo dopisů a pohlednic posílat e-maily, sbírat filmy a videa jako virtuální složky.

„Věci nám mizí před očima,“ žasne Russell Belk, americký vědec, který se zabývá výzkumem konzumu. Učí na York University v Torontu a už několik desetiletí se zabývá psychologií vlastnictví. Podle něj digitální věci, sestávající jen z řad jedniček a nul, uložených lokálně nebo v těžko představitelném cloudu, zůstávají neviditelné, dokud se nerozhodneme je vyvolat. „Například naše hudba už neexistuje jako sbírka kazet nebo CD, kterých se můžeme dotknout, přeorganizovat je, prohlédnout si je nebo z nich otřít prach. Existuje na našich vlastních digitálních úložištích nebo na externích serverech, o kterých se nikdy nedozvíme, kde jsou umístěné.“ K tomu se přidávají věci, které nemají žádný přímý ekvivalent v reálném světě: facebookové stránky, blogy, avatary, virtuální zbraně a zboží, které můžeme získat v hrách, jako je World of Warcraft nebo Second Life.

Věci jsou součástí naší identity

Belk vytvořil před 25 lety koncept „rozšířeného Self“ (extended self). Lidé podle něj pohlížejí na svůj majetek jako na součást své identity. Věci, které vlastníme a které nám leží na srdci, podle jeho základní teze přispívají k sebedefinování svého majitele. Tenkrát ještě neexistovaly e-knihy, e-maily, sociální sítě, MP3 přehrávače nebo online herní světy. Proto se Belk vloni rozhodl, že svou koncepci aktualizuje. Ve svém objemném odborném článku píše, že pokračující vlna digitálních inovací zásadně změnila chování lidí k tomu, co vlastní.

Také další vědci se ptají, jaký vliv má postupující dematerializace na náš vztah k věcem. Jaké pocity v nás vzbuzuje virtuální vlastnictví ve srovnání s reálnými poklady? Můžeme na e-knize „viset“ stejně jako na vázané knížce? Dá se složka e-mailů srovnávat se stohem osobních dopisů? Jak se změní fotografie, video nebo recept, když je dáme online a vystavíme je komentářům ostatních? A jak se to všechno projeví na tom, jak chápeme sami sebe, a na našem pocitu vlastní identity?

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 3/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace