5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Výživou proti stresu

Výživou proti stresu

Autor: Ivan Mach | Datum: 2.4.2008 | Vydání: 4/2008

Trh s antidepresivy se velikostí obratu v celosvětovém měřítku blíží zbrojní výrobě. Stále více z nás si stěžuje na přetížení a stres, jako nejjednodušší řešení se zdá sáhnout tu po lécích na uklidnění, ondy na povzbuzení, po cigaretě, několikáté kávě či sklence alkoholu. Zmírnit dopad stresujících faktorů na psychiku však dokáží i změny ve výživě.

Podle sociologické studie Pracovní život v české společnosti, která byla zveřejněna počátkem roku 2008, považuje 55 % Čechů svoji práci za vyčerpávající a stresující. Na zhoršené psychické odolnosti vůči zátěži se však nepodílí jen dlouhodobá práce pod tlakem, náročná situace v osobním životě, ale třeba i nevhodný způsob stravování, zejména nedostatek některých minerálů nebo vitamínů ve stravě.

Vitamíny pro psychiku

Na celkový psychický stav působí příznivě zejména skupina vitamínů B (takzvaný B-komplex). Vitamín B1 (thiamin) udržuje duševní rovnováhu a zlepšuje psychickou výkonnost. Vitamín B3 (niacin) se využívá při ovlivňování stavů úzkosti a depresí. Při předcházení stresu se osvědčuje také vitamín B6 (pyridoxin) a B9 (kyselina listová). Vitamíny Bkomplexu najdeme ve zvýšeném množství v játrech, obilných klíčcích, droždí, sójové mouce a listové zelenině.

Minerální látky

Přestože je vápník znám především jako základní stavební minerál kostní hmoty, je nezbytný i pro činnost nervové soustavy. Pomáhá ke zklidnění a omezuje pocity úzkosti. Pestrá strava s obsahem masa, zeleniny a mléčných výrobků je předpokladem pro pokrytí denní potřeby vápníku. Ovšem například silnější černý čaj či káva podporují vylučování vápníku z těla, zatímco čaj s citronem jeho vstřebávání naopak zvyšuje. Známý je uklidňující účinek tablet s vápníkem (kalciem) před spaním. Existují jak ve žvýkací formě (obsahují přídavek mentolu, který navodí příjemný pocit v ústní dutině), tak v polykací nebo rozpustné formě (tzv. efferescens).

Známým protistresovým faktorem je také hořčík (magnézium), jenž se přímo podílí na fyziologické reakci organismu v okamžiku stresu. Tento stav provází zvýšené uvolňování adrenalinu z nadledvinek, který zvyšuje krevní tlak. Právě proti městnání krve je namířen účinek hořčíku pomáhající roztahovat cévy (podobně jako mírné množství alkoholu, extrakt z ginkgo biloba či pyknogenol), a tak působí proti nárůstu krevního tlaku. Tím se někdy mohou tělesné zásoby hořčíku jako protistresového faktoru do určité míry vyčerpat. K dalším ztrátám hořčíku dochází i při nadměrném pocení, které mnohdy stres provází. Zvýšeně je vylučován i při užívání močopudných léků (diuretik), projímadel a při nadměrném pití alkoholických nápojů.

Hořčík najdeme především v celozrnné rýži, mouce, arašídech, fících, datlích, banánech, v listové zelenině a ve speciálních minerálních vodách bohatých na hořčík. Ty by však neměly sloužit k pravidelnému dennímu pití, ale jen k vyrovnání přechodného nedostatku hořčíku, popřípadě zvýšených nároků organismu při opakovaném stresu.

Dalším významným prvkem v protistresové výživě je selen. Vědci upozorňují na trvalý nedostatek tohoto stopového biogenního prvku v potravinách a lékaři varují před zdravotními riziky tohoto stavu, mezi něž patří i zvýšené sklony ke stresu a depresím.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 4/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace