5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

6/2011

Jak jde dohromady fyzika a poezie?

Irena Poláková, 8.6.2011

Metodu kritického čtení si obvykle spojíme s výukou humanitních předmětů. Dokážeme si představit, že rozebíráme historické texty či díla literátů. Jak ale tyto metody využít v exaktních předmětech? Vyzkoušeli jsme si je s učiteli na tématu Objevy Edisona a byli jsme mile překvapeni výsledkem. „Učení“ může být pouhým časem stráveným ve škole, jakkoli, resp. i čímkoli stráveným. „Učení“ ale může být i poznáváním, které přináší radost a potěšení z dobrodružných objevů.

Celý článek

Jak jde dohromady fyzika a poezie?

Proč je v noci tma a jiné otázky - Rozhovor s Peterem Zamarovským

Barbara Hansen Čechová, 8.6.2011

Kombinace filozofie a fyziky je ojedinělá a určitě inspirující. Tyto dva obory v sobě spojuje Peter Zamarovský z Českého vysokého učení technického, který nedávno vydal provokativně znějící titul Proč je v noci tma. Kromě toho má fyziku rád a přemýšlí o tom, jak by se mohla lépe uchytit na školách.

Celý článek

Proč je v noci tma a jiné otázky - Rozhovor s Peterem Zamarovským

Masarykovy názory na výchovu a školství jsou stále živé

Tatiana Welchová, 8.6.2011

V rámci literatury o výchově a vzdělávání zapomínáme na staré klasiky vlastní literatury. Při otevření knihy rozhovorů Karla Čapka s prvorepublikovým prezidentem Masarykem se snad každý pozastaví nad moudrostí a nadčasovostí Masarykových myšlenek v rámci výchovy i nad naší vlastní neschopností je realizovat.

Celý článek

Masarykovy názory na výchovu a školství jsou stále živé

Děti potřebují myslet. Jak je to naučíme?

Marie Těthalová, 8.6.2011

Doba bezduchého biflování je, doufejme, dávno za námi. Po žácích a studentech už chceme něco jiného – samostatné, kritické myšlení. Ale dokážou to? A můžeme jim v tom nějak pomoci?

Celý článek

Děti potřebují myslet. Jak je to naučíme?

Učitelé v létě: týden u moře a pak na dětský tábor

Barbara Hansen Čechová, 8.6.2011

Jak tráví učitelé prázdniny? Češi jezdí nejčastěji do Chorvatska a hodně času z dovolené pobývají na chalupách. Podle vyprávění učitelů, které jsme oslovili, se k aktivitám pedagogů může přičíst práce vedoucích na dětském táboře nebo vlastní vzdělávací aktivity.

Celý článek

Učitelé v létě: týden u moře a pak na dětský tábor

Rodina a škola 6/2011

Barbara Hansen Čechová, 8.6.2011

Tématem červnového čísla Rodiny a školy jsou prázdniny učitelů - dozvíme se, jak učitelé tráví dovolenou a přečtete si tipy, kam se mohou pedagogové v létě vypravit. Přinášíme rozhovor s fyzikem, filosofem a spisovatelem Peterem Zamarovským o výuce fyziky a možnostech jejího zatraktivnění. V rubrice praxe se k výuce fyziky dočtete více - naleznete zde doporučení, jak spojit její výuku s prohlubováním čtenářské gramtonosti. Rodiče ale i učitelé jistě uvítají doporučení psycholožky, jak rozvíjet myšlení dětí a zamyšlení nad tím, jak stále živé jsou myšlenky T.G. Masaryka na výchovu a vzdělávání.

Celý článek

Rodina a škola 6/2011

Výzkum o hodnotách současných dětí

Vlasta Kohoutová, 8.6.2011

Polovina dětí nemá svůj vzor! Čím nižší socioekonomický status rodičů, tím méně jejich děti věří škole jako instituci! Více než třetina dětí v ČR nepovažuje své otce za hodné! Děti, které aktivně tráví volný čas, se cítí v životě více šťastné než děti ostatní! Tyto a mnohé další nejnovější poznatky ze života současných dětí přinesl unikátní výzkum „Hodnotové orientace dětí ve věku 6–15 let“, který realizoval Národní institut dětí a mládeže v letech 2010 až 2011. Tazatelé vyzpovídali 2 238 dětí z celé ČR, které tvořily reprezentativní vzorek. Dále proběhlo 16 skupinových polostrukturovaných rozhovorů s žáky základních škol, jichž se celkem zúčastnilo více jak 100 dětí. Získané výstupy jsou určeny nejen realizátorům projektu Klíče pro život, ale všem pracovníkům, kteří se věnují dětem a mládeži ve školních družinách, školních klubech, střediscích volného času a v nestátních neziskových organizacích, a další široké veřejnosti, třeba rodičům dnešních dětí. Seznamováni s nimi budou u tzv. kulatých stolů, kde se také povede o těchto zjištěních odborná diskuse.

Celý článek

Češi hodně čtou

8.6.2011

Mariusz Szczygieł je pro Čechy záhada. Brilantní polský spisovatel, který píše o Češích pro Poláky a jeho knihy přitom hltají tisíce čtenářů po celém světě. Ví se o něm, že jej fascinuje Halina Pawlowská, se sochařem Davidem Černým létal v jeho soukromém letadle a přátelil se s filozofem Egonem Bondym. Co si ale myslí o českých školách?

Celý článek

Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace

8.6.2011

Už delší dobu se v České republice řeší, proč řada romských dětí selhává ve školském vzdělávacím systému. Velké procento těchto dětí má stanovenou diagnózu lehké mentální retardace a navštěvuje základní školu praktickou. S tím nutně souvisí i problematika diagnostiky těchto dětí v poradenských pracovištích. Nezbytnou podmínkou stanovení diagnózy lehké mentální retardace je psychologické vyšetření, jehož zpravidla nejdůležitější součástí je inteligenční test. Analýza se věnuje jednomu z těchto testů a předkládá možné odpovědi na otázku, zda nejsou romské sociálně vyloučené děti testem znevýhodněny, a pokud ano, jakým způsobem.

Celý článek

Cateringovou firmu místo školní jídelny ? Váháme…

8.6.2011

Proč jste si (ne)zvolili spolupráci se společností Eurest pro vaši školní jídelnu? Zeptali jsme se ředitelů škol.

Celý článek

Masarykovy názory na výchovu a školství jsou stále živé

8.6.2011

V rámci literatury o výchově a vzdělávání zapomínáme na staré klasiky vlastní literatury. Při otevření knihy rozhovorů Karla Čapka s prvorepublikovým prezidentem Masarykem se snad každý pozastaví nad moudrostí a nadčasovostí Masarykových myšlenek v rámci výchovy i nad naší vlastní neschopností je realizovat.

Celý článek

Mediálně známá školní jídelna

8.6.2011

Dnešní schůzku na ZŠ Bílá jsem si domluvila s paní ředitelkou Májou Biherelovou. Přemýšlela jsem, odkud je mi povědomá, a při vstupu do jídelny jsem si pomyslela, že i tuto paní kuchařku odněkud znám. A opravdu, moje domněnky mi potvrdila vedoucí školní jídelny, velmi sympatická paní Iva Lišková. Školní jídelna byla v televizi v pořadu „Ano, šéfe!“ a já zrovna tento díl, kde si jídelna vedla velice dobře, sledovala.

Celý článek

Stýskání a školy v přírodě

8.6.2011

V minulém čísle Rodiny a školy psala Radka Kvačková o tom, že stýskání dětí je normálním jevem a školy v přírodě mohou být pro mnohé školou povinné utrpením. Jak to udělat, aby si děti pobyt se školou užily a netrápily se?

Celý článek

Jak jde dohromady fyzika a poezie?

8.6.2011

Metodu kritického čtení si obvykle spojíme s výukou humanitních předmětů. Dokážeme si představit, že rozebíráme historické texty či díla literátů. Jak ale tyto metody využít v exaktních předmětech? Vyzkoušeli jsme si je s učiteli na tématu Objevy Edisona a byli jsme mile překvapeni výsledkem. „Učení“ může být pouhým časem stráveným ve škole, jakkoli, resp. i čímkoli stráveným. „Učení“ ale může být i poznáváním, které přináší radost a potěšení z dobrodružných objevů.

Celý článek

Čeští mladí vědci za bodovali

Stanislav Medřický, 8.6.2011

Celý článek

Co se děje na škol ách

8.6.2011

Vodní projektový den na školách ve třech městských částech v Praze

Celý článek

Tipy do výuky

Marie Těthalová, 8.6.2011

Celý článek

Do vlaku i do stanu

Marie Těthalová, 8.6.2011

Celý článek

Děti potřebují myslet. Jak je to naučíme?

8.6.2011

Doba bezduchého biflování je, doufejme, dávno za námi. Po žácích a studentech už chceme něco jiného – samostatné, kritické myšlení. Ale dokážou to? A můžeme jim v tom nějak pomoci?

Celý článek

Letní tipy pro obnovu sil a vzdělávání

8.6.2011

O prázdninách na školu raději zapomeňte, radí psychologové. Dá se říci, že červenec a srpen jsou pro učitele jediným obdobím, kdy lze čerpat dovolenou, pořádně si odpočinout nebo se vzdělávat v oblastech, které je zajímají. Máte tak hned několik možností, jak s volným časem naložit. Zvolená forma odpočinku je individuální, nejlepší je kombinovat aktivní a pasivní odpočinek v příjemném prostředí s příjemnými lidmi. Ať už strávíte prázdniny na letní škole, v lázních, u moře nebo doma na zahrádce, přejeme vám příjemný letní čas.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy