5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

7/2012

Učíme angličtinu dobře?

Sylvie Doláková, 5.9.2012

Často se v médiích objevují výsledky testů, které ukazují, jak jsou na tom naše děti se znalostí angličtiny - tedy povinného cizího jazyka. Výsledky nejsou nijak povzbudivé. Podívejme se na příčiny tohoto neblahého stavu.

Celý článek

Učíme angličtinu dobře?

Jak pomoci dětem s dysfunkcemi číst a porozumět

Eva Navrátilová, 5.9.2012

Speciálně pedagogické diagnostice dětí s převážně mentálním postižením nebo s kombinací dalších vad se věnuji od září 2010. Zhruba ve stejné době jsem se setkala s metodou Brigitte Sindelárové nazvanou Deficity dílčích funkcí.

Celý článek

Jak pomoci dětem s dysfunkcemi číst a porozumět

První třída - první školní dovednosti

Naďa Černá, 5.9.2012

Práce učitelky mě už před lety přivedla k úvahám, jak s dětmi pracovat neohrožujícím způsobem při rozvíjení jejich osobnosti. Abych mohla „rozvíjet“, musím o svěřených dětech hodně vědět. Abych věděla, musím se pídit po informacích. To všechno vyžaduje skutečně veliké množství času, zvláště při vysokém počtu dětí ve třídě.

Celý článek

První třída - první školní dovednosti

Před výchovnými problémy se utéct nedá

Václav Mertin, 5.9.2012

Výchovné problémy brání dětem efektivně se učit a současně snižují jejich pocit bezpečí. I proto se ministerstvo školství rozhodlo, že ve školním roce 2011/12 ověří funkčnost tzv. smluv s rodiči, což jsou odborně řečeno individuální výchovné plány. Posledním červnem 2012 pokusné ověřování skončilo a je třeba zhodnotit zkušenosti a výsledky. Fungují smlouvy jako nástroje na prevenci a řešení školních výchovných problémů v základních školách?

Celý článek

Před výchovnými problémy se utéct nedá

Rodina a škola 7/2012

Nina Rutová, 5.9.2012

Časopis otevírá přání ministra školství Petra Fialy k novému školnímu roku. Veronika Válková dělí svůj život mezi učení, cestování a psaní. Rozhovor s nevšední gymnaziální učitelkou je především o jejich knihách, psaní a učení. Psycholog Václav Mertin nazval svůj text Před výchovnými problémy se utéct nedá. Týká se smluv s rodiči a individuálních výchovných plánů. O zkušenosti, jak lze sledovat pokrok v dovednostech již od první třídy, se dělí učitelka Naďa Černá. Její text je obohacen o praktické formuláře, které lze z časopisu nakopírovat a ihned použít. Jak pomoci dětem s dysfunkcemi číst a porozumět pomocí metody Brigitte Sindelárové, se dozvíte z článku speciální pedagožky Eva Navrátilové. Učíme angličtinu dobře?, ptá se ve svém textu Sylvie Doláková, lektorka metodiky výuky angličtiny u dětí ve věku 4-15 let. Její pozorování není příliš optimistické. Alternativní hledající a odpovědné rodiče by mohl zaujmout článek Nikoly Křístka neboť je o škole, kterou si rodiče vytvořili sami. V prvním čísle letošního školního roku najdete také obvyklá doporučení na knihy pro malé i větší čtenáře, oblíbený jazykový fejeton, rozhovor o školních letech s rozhlasovou moderátorkou a překladatelkou Janou Klusákovou nebo tip na spolupráci vaší školy s žáky v Indii.

Celý článek

Rodina a škola 7/2012

VYJMENOVANÁ SLOVA S PARTIČKOU

Text: Magdalena Brončková, 5.9.2012

Před časem jsem zaslechla rozhovor dvou maminek, které se živě bavily o svých dětech. „Našeho Tondu teď čeká 3. třída. To si dáme. To víš, vyjmenovaná slova… to bude hrůza…“

Celý článek

PUSU MI UČITELKA ZALEPILA LEUKOPLASTÍ

Nina Rutová, 5.9.2012

* Co vás napadne, když se řekne základní škola?

Celý článek

BEZPRÁVÍ

David Vacke, 5.9.2012

Celý článek

MEZILIDSKÉ VZTAHY A ČEŠTINA

Pavla Loucká, 5.9.2012

SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

Celý článek

ŠKOLA, KTEROU SI RODIČE VYTVOŘILI SAMI

5.9.2012

V České republice je již řadu let poměrně vysoká svoboda v oblasti formy vzdělávání. Můžete dítě svěřit základní škole, můžete si školu vybrat, můžete děti učit doma. Rozhodli jsme se, že prozkoumáme další cestu, a zůstali jsme na ní.

Celý článek

UČÍME ANGLIČTINU DOBŘE?

Sylvie Doláková, 5.9.2012

Často se v médiích objevují výsledky testů, které ukazují, jak jsou na tom naše děti se znalostí angličtiny - tedy povinného cizího jazyka. Výsledky nejsou nijak povzbudivé. Podívejme se na příčiny tohoto neblahého stavu.

Celý článek

JAK POMOCI DĚTEM S DYSFUNKCEMI ČÍST A POROZUMĚT

Eva Navrátilová, 5.9.2012

Speciálně pedagogické diagnostice dětí s převážně mentálním postižením nebo s kombinací dalších vad se věnuji od září 2010. Zhruba ve stejné době jsem se setkala s metodou Brigitte Sindelárové nazvanou Deficity dílčích funkcí.

Celý článek

PROČ NEPOUŽÍVÁM PŘI VÝUCE NĚMČINY UČEBNICE

Michal Mleziva, 5.9.2012

Výuka cizích jazyků bez učebnice je vesměs nepředstavitelná, neboť převládá přesvědčení, že v učebnici spočívá tajemství osvojení si cizího jazyka. V průběhu své dvacetileté praxe jsem však poznal, že se lze na hodinách cizího jazyka bez učebnice zcela obejít, aniž by výuka na kvalitě nějak utrpěla. Ba naopak - výsledky jsou lepší.

Celý článek

PRVNÍ TŘÍDA - PRVNÍ ŠKOLNÍ DOVEDNOSTI

Text: Naďa Černá, 5.9.2012

Práce učitelky mě už před lety přivedla k úvahám, jak s dětmi pracovat neohrožujícím způsobem při rozvíjení jejich osobnosti. Abych mohla „rozvíjet“, musím o svěřených dětech hodně vědět. Abych věděla, musím se pídit po informacích. To všechno vyžaduje skutečně veliké množství času, zvláště při vysokém počtu dětí ve třídě.

Celý článek

KAMARÁDI Z INDIE

Marie Těthalová, 5.9.2012

Co baví indické školáky? Kdo jsou jejich oblíbení hrdinové? A jak děti z indického Ladaku tráví volný čas? O tom všem se mohou dozvědět české děti, jejichž škola se zapojí do projektu La Ngonpo.

Celý článek

ŠKOLA MÝCH SNŮ

5.9.2012

Vzdělávací společnost Kalibro vyhlašuje od roku 1992 každých deset let anketu, do které mohou odpovídat studenti všech stupňů škol. Z mnoha příspěvků jsem vybrala ty, jejichž přání se nejčastěji opakovala: aby výuka probíhala jinde než ve škole, aby nebyla formální a zahrnovala praxi, bylo v ní více her a sportování a aby si děti mohly z nabídky vybírat. Nutno přiznat, že některé skutečné školy se snům dětí již přibližují.

Celý článek

DESATERO PRO ZLEPŠENÍ KÁZNĚ VE TŘÍDĚ

5.9.2012

Studenti na řízené praxi a začínající učitelé někdy mívají obavy z toho, jak si udrží kázeň. Někomu je dáno, a vůbec nezáleží na tom, zda se jedná o dvoumetrového atleta nebo subtilní dívenku, jiný se musí dopracovat cestou trnitější. Všichni si však nad Učitelským desaterem mohou uvědomit, v čem mají ještě rezervy. Od října 2010 probíhá na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého tříletý projekt Pedagogika v praxi a umění učit: Zvyšování atraktivity povolání učitele. K projektu byly přizvány učitelky s dlouholetou praxí Klaudie Eibenová a Milena Vincenciová. Studenti mají díky jejich promyšlenému vedení příležitost rozvinout své znalosti, schopnosti a dovednosti. Jeden z workshopů se věnoval problematice kázně a respektu. Kázeň není na školách a ve třídách samozřejmostí, na jejím dosažení se musí velmi tvrdě pracovat. Co tedy lektorky začínajícím učitelům poradily? Základem je jejich desatero (viz box).

Celý článek

PŘED VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY SE UTÉCT NEDÁ

Václav Mertin, 5.9.2012

Výchovné problémy brání dětem efektivně se učit a současně snižují jejich pocit bezpečí. I proto se ministerstvo školství rozhodlo, že ve školním roce 2011/12 ověří funkčnost tzv. smluv s rodiči, což jsou odborně řečeno individuální výchovné plány. Posledním červnem 2012 pokusné ověřování skončilo a je třeba zhodnotit zkušenosti a výsledky. Fungují smlouvy jako nástroje na prevenci a řešení školních výchovných problémů v základních školách?

Celý článek

ŽIVOT MEZI HISTORIÍ, FANTAZIÍ A CESTOVÁNÍM

Nina Rutová, 5.9.2012

Českou spisovatelku a učitelku znají čtenáři fantasy literatury díky románu Wetemaa a dalším knihám, které napsala pod pseudonymem Adam Andres. Kreslí, miluje cestování, zajímá se o biologii, baví ji makrofotografie, léta hrávala na kontrabas v Pražském studentském orchestru, a když má volnou chvilku, ráda sedne ke klavíru. Zájmů má dosti netypická učitelka dějepisu mnoho, rozhovor však mohl být jen o některých. Vybrala jsem si hlavně psaní a učení, ale první otázka se týká pseudonymu.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy