5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

8/2012

Rodina a škola 8/2012

Nina Rutová, 10.10.2012

Tragédie letošního podzimu s metylalkoholem nabízí příležitost o něm hovořit i s dětmi. Projekt Pobavme se o alkoholu je zaměřený na prevenci. Ochutnávky doma s rodiči jsou dle autorů projektu bezpečnější, než když děti „ochutnávají“ pod tlakem vrstevníků. Osvětu je třeba zaměřit také na nebezpečí cigaret, myslí si učitelka integrované střední školy v Chebu a své zkušenosti z praxe popisuje v článku Jak je to u nás aneb Všichni kouří. Nelehkým tématem čísla je autismus. Navštívili jsme ZŠ a Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského v Praze, kde mají v každé třídě dítě s poruchou autistického spektra. V rozhovoru nazvaném Aspergerův syndrom očima pedagožky hovoříme s Kristinou Konečnou o začleňování handicapovaných dětí do kolektivu, o smyslu inkluze a důležitosti neustálé komunikace všech, kteří se na výuce i výchově autistických dětí podílejí. Jak se vede autistům na střední škole se ptáme výchovného poradce Miroslava Vosmika. Bez spolupráce školy a rodiny to nejde! nabádá ve svém článku o specifických poruchách učení také psycholožka Lenka Krejčová. V časopise je také text věnovaný kvalitě čítanek pro první stupeň, inspiraci do hodin fyziky najdete v rozhovoru s Jaroslavem Reichlem, dále pokračujeme v jazykových fejetonech Pavly Loucké a od října zavádíme pravidelný sloupek spisovatelky a učitelky Veroniky Válkové.

Celý článek

Rodina a škola 8/2012

V hodinách fyziky chci ukázat její praktičnost i krásu

Nina Rutová, 10.10.2012

S Jaroslavem Reichlem jsem se poprvé setkala v roce 2008, když jsem hledala učitele, kteří umějí ve výuce propojit mediální výchovu s fyzikou. Publikoval tenkrát v metodické příručce Média tvořivě lekce, které k odtajňování fyzikálních zákonitostí využívají fotografie, písně a filmy. Kdykoliv jsem chtěla udělat do médií rozhovor s někým, kdo rád a dobře učí fyziku, doporučili mi zasvěcení spolupracovníci opět Jaroslava Reichla. Chcete-li o jeho učení vědět ještě více, než se vešlo do našeho rozhovoru, doporučuji vám jeho webové stránky http://jreichl.com/

Celý článek

V hodinách fyziky chci ukázat její praktičnost i krásu

České čítanky pro první stupeň

Jana Hoňková, 10.10.2012

Mnozí z nás si možná ještě vybaví, jak vypadala čítanka, ze které jsme ve škole čítávali. Míru našeho zaujetí tehdy určovala vedle osobního čtenářského zájmu jistě přitažlivost textu, který nám byl předložen, a také způsob, jakým nám pak učitel zpřístupnil i skryté roviny toho, co jsme četli. Krátký úryvek nás možná někdy motivoval k přečtení celé knihy. Na tomto procesu se asi ještě dlouho nic nezmění. Díky, respektive vinou audiovizuálních médií čtenářů mezi dětmi ubývá a čítanky na základních školách a učitelova interpretace musejí být stále přitažlivější.

Celý článek

České čítanky pro první stupeň

Specifické poruchy učení – bez spolupráce školy a rodiny to nejde!

Lenka Krejčová, 10.10.2012

Začal nový školní rok a společně s ním začínají rodiče do škol nosit aktualizované či zcela nové zprávy z vyšetření svých dětí, jimž byla stanovena dyslexie, případně jiná forma specifických poruch učení. Reakce učitelů i rodičů na uvedenou diagnózu se často velmi liší. Vždy by však měly nakonec vyústit ve spolupráci a společnou komunikaci o dítěti, protože to je v současné době zřejmě nejefektivnější způsob řešení specifických poruch učení.

Celý článek

Specifické poruchy učení – bez spolupráce školy a rodiny to nejde!

Ve škole s autisty

Nina Rutová, 10.10.2012

Je ráno. Vcházím do ZŠ a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského v Truhlářské ulici v Praze 1 a jdu se podívat nejprve na výuku biologie v sedmé třídě, pak na chemii na gymnáziu. Chci přijít na to, jak je možné, že v této „obyčejné“ škole zvládnou mít v každé třídě autistické dítě.

Celý článek

Ve škole s autisty

O MILOSTNÝCH POLIBCÍCH JSEM PSAL DŘÍV, NEŽ JSEM SE PRVNĚ POLÍBIL S HOLKOU

Marie Těthalová, 10.10.2012

* Co vás napadne, když se řekne škola?

Celý článek

MAKOVICOVÁNÍ ANEB

10.10.2012

S MAKOVICÍ O MAKOVICI

Celý článek

DAR DYSLEXIE: UMĚLCI S HANDICAPEM VYSTAVUJÍ VE VELETRŽNÍM PALÁCI

Kryštof Rybák, 10.10.2012

Do 11. listopadu 2012 můžete ve Veletržním paláci v Praze navštívit výstavu ojedinělého formátu 3D DYS - Dar dyslexie. Devět umělců, absolventů Akademie výtvarných umění (Štěpán Beránek, Ivan Komárek, Markéta Korečková, Alena Kupčíková, Luděk Míšek, Christl Mudraková, Kateřina Novotná, Jan Pospíšil, Kryštof Rybák) se při příležitosti výstavy přihlásilo ke svému handicapu a upozorňují veřejnost na to, že i v indispozici je možno objevit dar. Výzkumy, které probíhaly na uměleckých školách, ukázaly, že 80 % studentů těchto vysokých škol je dys.

Celý článek

ZAKLÍNADLO SPU

Veronika Válková, 10.10.2012

SLOUPEK VERONIKY VÁLKOVÉ

Celý článek

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ - BEZ SPOLUPRÁCE ŠKOLY A RODINY TO NEJDE!

Lenka Krejčová, 10.10.2012

Začal nový školní rok a společně s ním začínají rodiče do škol nosit aktualizované či zcela nové zprávy z vyšetření svých dětí, jimž byla stanovena dyslexie, případně jiná forma specifických poruch učení. Reakce učitelů i rodičů na uvedenou diagnózu se často velmi liší. Vždy by však měly nakonec vyústit ve spolupráci a společnou komunikaci o dítěti, protože to je v současné době zřejmě nejefektivnější způsob řešení specifických poruch učení.

Celý článek

OPRAVDU POTŘEBUJÍ VAŠE DĚTI DOUČOVÁNÍ?

Marie Höschlová, 10.10.2012

Jaké jsou nejčastější důvody, které vedou rodiče k tomu, aby pro své děti zařídili doučování? Co vlastně víme o rozšíření doučování na prvním stupni základních škol u nás? Kolik dětí má doučování? Jakou roli hraje stát a školský systém? Je doučování nutné?

Celý článek

ČESKÉ ČÍTANKY PRO PRVNÍ STUPEŇ

Jana Hoňková, 10.10.2012

Mnozí z nás si možná ještě vybaví, jak vypadala čítanka, ze které jsme ve škole čítávali. Míru našeho zaujetí tehdy určovala vedle osobního čtenářského zájmu jistě přitažlivost textu, který nám byl předložen, a také způsob, jakým nám pak učitel zpřístupnil i skryté roviny toho, co jsme četli. Krátký úryvek nás možná někdy motivoval k přečtení celé knihy. Na tomto procesu se asi ještě dlouho nic nezmění. Díky, respektive vinou audiovizuálních médií čtenářů mezi dětmi ubývá a čítanky na základních školách a učitelova interpretace musejí být stále přitažlivější.

Celý článek

PŮVODNÍ A NORMÁLNÍ

Pavla Loucká, 10.10.2012

SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

Celý článek

JAK JE TO U NÁS ANEB VŠICHNI KOUŘÍ

Jana Hoňková, 10.10.2012

Nechme studenty přemýšlet o všech aspektech tabakismu, neboť varovné nápisy na krabičkách cigaret je neděsí. Mnoho kuřáků nemá pravdivé informace o dopadu této závislosti a možná že právě učitelé mohou Česko srazit z TOP žebříčku států závislých na cigaretách. Hlavní je nerezignovat.

Celý článek

PRVNÍ TŘÍDA:

Naďa Černá, 10.10.2012

VYJÁDŘI SE MANDALOU První třída se nám hezky vyloupává, z dětí se stali školáci jedna radost a nějak hodně rychle se blíží čas čtvrtletního hodnocení práce s nimi. Rodičům jsem slíbila už na prvním setkání, které máme v naší škole na konci června, že se mohou těšit na společné třídní schůzky. A najednou je to tady.

Celý článek

ASPERGERŮV SYNDROM OČIMA SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY

10.10.2012

Kristina Konečná je oporou pro všechny na prvém stupni ZŠ GuthaJarkovského. Jak z rozhovoru vyplynulo, v tomto případě slovo všichni není přehnané. Na škole má být člověk, který umí dětem i dospělým naslouchat a vidět souvislosti.

Celý článek

VE ŠKOLE S AUTISTY

Nina Rutová, 10.10.2012

Je ráno. Vcházím do ZŠ a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského v Truhlářské ulici v Praze 1 a jdu se podívat nejprve na výuku biologie v sedmé třídě, pak na chemii na gymnáziu. Chci přijít na to, jak je možné, že v této „obyčejné“ škole zvládnou mít v každé třídě autistické dítě.

Celý článek

V HODINÁCH FYZIKY CHCI UKÁZAT JEJÍ PRAKTIČNOST I KRÁSU

Nina Rutová, 10.10.2012

S Jaroslavem Reichlem jsem se poprvé setkala v roce 2008, když jsem hledala učitele, kteří umějí ve výuce propojit mediální výchovu s fyzikou. Publikoval tenkrát v metodické příručce Média tvořivě lekce, které k odtajňování fyzikálních zákonitostí využívají fotografie, písně a filmy. Kdykoliv jsem chtěla udělat do médií rozhovor s někým, kdo rád a dobře učí fyziku, doporučili mi zasvěcení spolupracovníci opět Jaroslava Reichla. Chcete-li o jeho učení vědět ještě více, než se vešlo do našeho rozhovoru, doporučuji vám jeho webové stránky http://jreichl.com/

Celý článek

PROJEKT „ANGLIČTINA NA HŘIŠTÍCH“

10.10.2012

V letošním školním roce spustila jazyková společnost Wattsenglish testování zcela nových a v mnoha směrech unikátních výukových materiálů angličtiny pro děti. Již od konce srpna se vždy na deseti vybraných školních hřištích v regionech objevily výukové plachty, které budou kromě vtipných kreseb a všudypřítomného obličeje Stevea Wattse obsahovat vždy čtyři anglická slovíčka. Po měsíci se budou plachty měnit, děti by se tak za školní rok měly naučit čtyřicet nových výrazů. „Venkovní reklama nabízí senzorické podněty - v případě výukových plachet učební látku. Vzbuzuje bezděčnou pozornost, a tím, že kolem chodíro me často, denně a registrujeme ji opakovaně, dostane se nám postupně do dlouhodobé paměti, připravená k tzv. znovupoznání a vybavení,“ vysvětluje dětská psycholožka Mgr. Zuzana Sedláčková a dodává: „Vliv reklamy na děti prokázaly již mnohé studie. Učební plachty mohou být jejím pozitivním využitím. Děti se naučí nová slova snadno, bezděčně, aniž musejí vyvinout velké úsilí.“ Jedním z cílů projektu je také spolupráce s učiteli a průběžné vyhodnocování: do jaké míry si slovíčka děti zapamatovaly, nakolik je tato venkovní forma efektivní a zda se opravdu dá pozitivně využít v oblasti vzdělávání.

Celý článek

MINISTR ŠKOLSTVÍ K AKTUÁLNÍM PROBLÉMŮM

10.10.2012

Ministr školství Petr Fiala odpověděl týdeníku Respekt jako politik, který si nechce rozhněvat „armádu zaměstnanců“ ve školství a zároveň chce spolupracovat s progresivními dlouholetými kritiky ministerstva. Považuje například za „nepřijatelné, že maturita byla nespravedlivá v individuálních případech - třeba v případě odmítnutí písemné práce, kdy maturant netrefil slohový útvar, protože ho to na škole učili jinak“, není pro něj už tolik podstatné, že si vyšší verzi matematiky zapsala pouze tři a půl procenta žáků nebo že nějaké úlohy byly těžší, než měly být, když potom došlo k nápravě. Praktické školy ministr nebude rušit do té doby, dokud standardní školy nebudou připraveny na to, aby dokázaly integraci dobře provést. Ministr považuje za důležité, aby z plošného testování v pátých a devátých třídách nebyly vyvozovány nesprávné závěry. „Teprve na základě pilotního testování se chce ministerstvo rozhodnout, jak bude postupovat dál.“ Jakým způsobem zabrání selekci žáků a tomu, aby se učitelé z obav před neúspěchem nezaměřili hlavně na učivo, které se objevilo v květnových testech, ministr neuvedl. Co se týče odborného vzdělávání, za nejdůležitější ministr považuje, „abychom v žádném okamžiku nezavírali cesty ke vzdělání. Protože víme, že jsou lidé, kteří se v určitém věku rozhodnou pro praktické povolání, a poté si chtějí či potřebují doplnit vzdělání.“ Učitelům ministr v rozhovoru slíbil zavedení kariérního řádu. „Prostě se vám nestane, že přijdete na školu po absolvování fakulty, získáte nějaké místo a po třiceti letech odejdete de facto na stejné pozici s o něco málo vyšším platem.“ Neupřesnil však, od kdy by platy učitelů mohly růst v souvislosti s kvalitou práce. Z rozhovoru vyplývá, že letos porostou jen mírně a plošně.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy