5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

10/2013

Rodina a škola 1/2014

Nina Rutová, 6.1.2014

Učitel by se měl udržovat v intelektuální kondici, říká v rozhovoru pro Rodinu a školu vysokoškolský pedagog a etolog Daniel Frynta. Jeho pohled na studenty, budoucí i stávající učitele a na vzdělávání vychází z praxe na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Blíží se pololetí, a tedy je velmi aktuální zamyšlení Kateřiny Tomešové nad tím, jaký je Význam jedniček ve škole a v životě. Než nad vyzvědčením vyřknete známé věty „Ale z té………… by ses do konce roku mohl/a zlepšit“, nebo „Tahle čtyřka je úplně zbytečná“, či „Doufám, že si ty samé jedničky udržíš“, než začnete dítě za známky chválit nebo nad známkami hartusit, inspirujte se Profily na jednu stránku. Do svého profilu si dítě samo napíše, co je pro ně důležité, čeho si lidé na něm obyčejně cení a jakou kde potřebuje podporu. Zima je obdobím školních zápisů. A co Dvojčata: Do školy společně nebo zvlášť? Možná vám rozhodování ulehčí zkušenosti Kláry Rulíkové, autorky několika knih o životě s dvojčaty. Chcete-li zprostředkovat dětem i sobě znalosti formou hravou a zážitkovou, porozhlédněte se po galeriích, muzeích, přírodních rezervacích, hudebních i divadelních scénách. Co se týče neformálního vzdělávání, Vídeň nadchne děti i rodiče, píše novinář Tomáš Hájek.

Celý článek

Rodina a škola 1/2014

Rodina a škola 10/2013

Nina Rutová, 6.12.2013

Adventní čas je spjatý nejen s radostným očekáváním, ale od roku 2011 také se smrtí Václava Havla. Ivan Havel, vědec, filosof a také spoluzakladatel Občanského fóra poskytl časopisu rozhovor, jehož titulek zní „Debatování považuji za něco nesmírně užitečného“. Vědění svým synům Václavovi a Ivanovi ve čtyřicátých letech zpřístupňovala jejich maminka Božena Havlová vlastními učebními plakátky, z nichž přinášíme pár ukázek. Připomeňme, že její didaktické obrázky vyšly již před deseti lety v knize Didasko-učím. Zuzanna Bedřichová v článku Romské děti a čeština přibližuje důvody, pro které se některé romské děti dopouštějí chyb ve stylistice a také nalézá opodstatnění pro „nedostatky v chování“, které neznalý člověk může u dětí vnímat jako nevychovanost. Gymnázium Přírodní škola představuje jeho studentka Jasna Simonová. Její článek je dobrou vizitkou nejen pro ni, ale také pro školu, na které se podílejí studenti více, než je obyčejně zvykem. V rámci projektu „Brána ke vzdělávání“ se žáci z Orlové vydali na výlet do Prahy a jejich cestu nazvala Irena Poláková velmi případně: Čtení na kolejích. I v prosincovém čísle glosuje Petr Kopl článek Veroniky Válkové anekdotou, přečtete si vánoční jazykový fejeton Pavly Loucké, vyjádření lékařky i učitelky k tomu, jak jednat s dětmi, které se pomočují a ještě mnoho dalšího.

Celý článek

Rodina a škola 10/2013

Čtení na kolejích

Irena Poláková, 6.12.2013

Vlak z Havířova vyjížděl chvilku po půl osmé ráno. Děti s batůžky, spacáky a cestovními taškami v rukou se shromažďovaly v chladném vestibulu již dlouho před odjezdem vlaku. Byly plny očekávání a pečlivě si věšely na krk cedulku se jménem pražské základní školy a telefonem paní učitelky… již za pár minut začne opravdová jízda.

Celý článek

Čtení na kolejích

Gymnázium Přírodní škola

Jasna Simonová, 6.12.2013

Gymnázium Přírodní škola, o. p. s., je pražské soukromé osmileté gymnázium, které chce být plnohodnotným životem tady a teď, nikoli pouze přípravou na budoucnost.

Celý článek

Gymnázium Přírodní škola

Romské děti a čeština

Zuzanna Bedřichová, 6.12.2013

Jako jeden z největších problémů při nástupu romských žáků do škol a v průběhu prvních ročníků bývají jejich učiteli uváděny potíže s českým jazykem. S jakými jazykovými zkušenostmi tedy romské děti do školy přicházejí?

Celý článek

Romské děti a čeština

Debatování považuji za něco nesmírně užitečného

Nina Rutová, 6.12.2013

Na gymnázium jej pro třídní původ – stejně jako jeho bratra – odmítli nebo nesměli vzít. Proto vstoupil do učení na jemného mechanika. Jeho matka se nevzdala a vyjednala mu možnost chodit současně na večerní gymnázium. Maturoval na samé jedničky, ale na vysokou zase nemohl. Později se na vysokou školu dostal, a to na přímluvu jednoho z komunistických funkcionářů, který trval na tom, že talentovaní lidé by měli studovat.

Celý článek

Debatování považuji za něco nesmírně užitečného

KDE JSOU VÝSTUPY ZA 6 MILIARD?

red, 6.12.2013

V projektech EU peníze základním školám a EU peníze středním školám vytvoří pedagogové základních a středních škol během tří let od roku 2010 bezmála jeden a půl milionu didaktických materiálů. Učitelé tak svojí odbornou pedagogickou prací vyváží čtyřapůlmiliardovou dotaci do základních škol a jeden a půl miliardy dotací do středních škol na nákup tolik potřebných ICT technologií, z části z evropského a z části ze státního rozpočtu. Vzniká tak unikátní a dosud nezaznamenaný soubor učebních pomůcek podporující výuku ve všech vyučovacích předmětech. Mnohé jistě napadne, kde všude jsou tyto materiály k dispozici, případně zda mají učitelé možnost využívat výsledky této práce ke zlepšení výuky ve svých školách, má-li jich díky projektu EU peníze školám vzniknout více než jeden milion kusů. Z logiky věci bychom mohli očekávat, že se k výsledkům práce českých pedagogů pozitivně přihlásí ministerstvo školství. To projekt EU peníze školám vymyslelo a nyní jej řídí a koordinuje. Mělo by proto i vznikající metodické materiály v projektu nazvané Digitální učební materiály (DUMy) schraňovat a zpřístupňovat pro veřejnost. Tyto materiály by tak mohly pomáhat ostatním učitelům ve výuce, dětem i případně rodičům v přípravě na vyučování. Bohužel se tak skoro neděje.

Celý článek

BRANNÁ VÝCHOVA SE VRACÍ

Marie Těthalová, 6.12.2013

Celý článek

DEBATOVÁNÍ POVAŽUJI ZA NĚCO NESMÍRNĚ UŽITEČNÉHO

Nina Rutová,, 6.12.2013

Na gymnázium jej pro třídní původ – stejně jako jeho bratra – odmítli nebo nesměli vzít. Proto vstoupil do učení na jemného mechanika. Jeho matka se nevzdala a vyjednala mu možnost chodit současně na večerní gymnázium. Maturoval na samé jedničky, ale na vysokou zase nemohl. Později se na vysokou školu dostal, a to na přímluvu jednoho z komunistických funkcionářů, který trval na tom, že talentovaní lidé by měli studovat.

Celý článek

ROMSKÉ DĚTI A ČEŠTINA

Zuzanna Bedřichová, 6.12.2013

Jako jeden z největších problémů při nástupu romských žáků do škol a v průběhu prvních ročníků bývají jejich učiteli uváděny potíže s českým jazykem. S jakými jazykovými zkušenostmi tedy romské děti do školy přicházejí?

Celý článek

NEJCHYTŘEJŠÍ KOTĚ Z VRHU

Veronika Válková, 6.12.2013

Zbožňuji rodiče, kteří milují své děti takové, jaké jsou, ať jsou, jaké jsou, nelakují si je na růžovo a spolupracují se školou. Taková byla kupříkladu maminka Tomečková. Učila jsem dvě z jejích dětí, oba starší kluky. Petra zvaného Velkej Tomeček, protože byl nejstarší, a Libora, zvaného Malej Tomeček, protože byl mladší. Paradoxně by Malej Tomeček o 3 cm vyšší než Velkej Tomeček, který měřil „pouze“ 201 cm. Libor, tedy Malej Tomeček, charismatický brunet, to vedl tak, že šestileté gymnázium studoval sedm let, a když propadl, dostal se ke mně do třídy. Hned prvního září se ke mně na chodbě přitočil, otcovsky mi položil paži kolem ramen a z výšky 204 cm rozšafně zahlaholil: „Paní profesorko, já jsem vám chtěl poděkovat, že jste se mne tak ujala.“ Pravdou je, že za ty tři roky, co jsem Liborovi dělala třídní, jsem ho několikrát měla chuť zabít, což pravidelně končilo tím, že jsem do něj bezmocně bušila pěstičkami, zatímco on na mne zkroušeně shlížel, a jednou se málem zabil sám. To se mi na školním výletě na konci předmaturitního ročníku pochlubil, že má za dva týdny seskok padákem. „Neblbněte, Libore, nedělejte to, zabijete se,“ zrazovala jsem ho tehdy. „Nebojte se, paní profesorko,“ chlácholil mne, „já mám průsery jenom ve škole!“ Za dva týdny mi přišla SMS: „Paní profesorko, bylo by možné z důvodu vážného úrazu odložit reparát z matematiky?“ Libor se totiž při seskoku tak kochal, že zapomněl přistávat… Odnesl to kompresní zlomeninou dvou obratlů, díky bohu bez trvalých následků. Do maturitního ročníku nastupoval kvůli úrazu s individuálním studijním plánem, a to byl konec. Rozložil se tak, že mi došla trpělivost a donutila jsem ho jít k psycholožce. Výsledek? ADHD, dříve LMD. Vnímání času na úrovni osmiletého dítěte. To jsem se dozvěděla v den jeho maturitního plesu. Maminka ale diagnózu znala už od první třídy, jen jí připadalo, že je Libor moc velký na to, aby se na to vymlouval. S maminkou jsme vedly dlouhé telefonické hovory, vždycky jsme si perfektně popovídaly, ona Liborovi nikdy neomlouvala nic, co k omluvení nebylo, a když už ji štvaly jeho výmluvy na to, že je mu špatně, klidně mu do omluvňáku napsala menstruační bolesti. Jednou jsme takhle zase telefonovaly a do toho se z kuchyně (mojí) ozvalo řinčení skla, rachot a zvuk tryskající vody. Můj kocour chytal mouchu na okně nad dřezem. Skočil na záclonu, serval ji i s konzolou, spadl přitom do dřezu s nádobím, které z části vyhodil na podlahu, a jak se sápal ven, spustil pákovou baterii. Zavřela jsem vodu a převyprávěla paní Tomečkové, co se odehrálo. „To víte, nejchytřejší kotě z vrhu,“ poznamenala jsem na závěr. „No, to je Libor taky,“ povzdechla si paní Tomečková. Posledního půl roku jsem Liborovi plánovala učení vždycky na dva dny dopředu, to byl časový horizont, který zvládal. Dodělal takhle neklásko z němčiny, dokončil druhé pololetí. Na maturitu už se učil sám a zdárně odmaturoval. Boj s vysokými školami zatím prohrává, ale kdo ví, třeba kolem třicítky opravdu dospěje a nakonec i dostuduje. Vždyť je to nejchytřejší kotě z vrhu.

Celý článek

ARACHNE PRO STŘEDOŠKOLÁKY

Marie Reslová,, 6.12.2013

Arachne je skupina studentů a pedagogů Přírodovědecké fakulty, ale i jiných vysokých škol, jejíž cílem je seznámit středoškolské studenty se současnou biologií a zároveň jim umožnit poznat lidi s podobnými zájmy, rozvíjet svou fantazii, tvořivost i fyzickou zdatnost a zažít nějaký čas v tak trochu jiném světě.

Celý článek

ČTENÍ NA KOLEJÍCH

Irena Poláková, 6.12.2013

Vlak z Havířova vyjížděl chvilku po půl osmé ráno. Děti s batůžky, spacáky a cestovními taškami v rukou se shromažďovaly v chladném vestibulu již dlouho před odjezdem vlaku. Byly plny očekávání a pečlivě si věšely na krk cedulku se jménem pražské základní školy a telefonem paní učitelky… již za pár minut začne opravdová jízda.

Celý článek

KDYŽ SE ŘEKNE…

6.12.2013

… ZIMA

Celý článek

PŘEDSTAVUJEME: GYMNÁZIUM PŘÍRODNÍ ŠKOLA

Jasna Simonová, 6.12.2013

Gymnázium Přírodní škola, o. p. s., je pražské soukromé osmileté gymnázium, které chce být plnohodnotným životem tady a teď, nikoli pouze přípravou na budoucnost. Na Přírodní škole studuji letos osmým rokem. Škola je pro mě v první řadě společenstvím. Společenstvím lidí, kteří společně žijí, vzájemně se učí, radují se a pracují. Kde se můžu ptát, kde si mohu spoustu věcí vyzkoušet, kde je oceněna snaha a zájem. Společenstvím, kde se cítím dobře a kam se ráda vracím. Společenstvím lidí, které mám ráda. Na Přírodní škole jsou propojeny klasické prvky gymnaziální výuky (rozsah učiva, výuka v běžných dnech) s prvky typicky přírodoškolskými, z nichž jsou některé podobné skautskému či vysokoškolskému systému. Pokusím se tedy představit alespoň ty nejdůležitější z nich.

Celý článek

UČITELKA, DĚTI A ČÍTANKA – SPLETITÝ ČTENÁŘSKÝ TROJÚHELNÍK

Aneta Pečenková, 6.12.2013

Čítanka – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus

Celý článek

NAŠE DOMÁCÍ ŠKOLA A ŠKOLKA

Soňa Hrdličková, 6.12.2013

O domácím vzdělávání mi z dob studií na pedagogické fakultě utkvělo v hlavě jen to, že existuje jako jedna z forem vzdělávání pro rodiny cirkusáků nebo lidí žijících dlouhodobě v cizině. Škola je vybaví učebnicemi, maminka se s dětmi učí, a až se vrátí, paní učitelka si je přezkouší. Prakticky jsem se k domácímu vzdělávání dostala přes vlastní děti.

Celý článek

TRÁPENÍ S MOKROU POSTÝLKOU

Marie Kmoníčková, 6.12.2013

Většina rodičů se mylně domnívá, že nejčastějším důvodem nočního pomočování dětí jsou psychické problémy jako stres nebo strach. Nejčastější příčinou je však nedozrálost systému pro regulaci tvorby, množství a hustoty moči.

Celý článek

ZKUŠENOST UČITELKY

Lucie Horáková, 6.12.2013

Většina enuretiků se navenek projevuje nejistým chováním, často se straní kolektivu, což okolí brzy odhalí, a může této situace zneužít. Dítě pak často bývá terčem posměchu a šikanování. Malí enuretici bývají omezováni v aktivitách se svými vrstevníky i rodinou, mají nižší sebevědomí a pro některé zůstává pomočování „noční můrou“. Proto je velmi důležité tento problém nepřehlížet, netajit ho, ale naopak pátrat po jeho příčině, najít způsob, jak dítěti usnadnit jeho situaci a pomoci mu tento nelehký boj vyhrát.

Celý článek

JÁ JSEM CHODIL DO ŠKOLY RÁD

Simona Votyová, 6.12.2013

Posluchače často zaujme i svým neformálním vystupováním a „pirátským“ šátkem na hlavě. Na benefičním koncertu pro děti s autismem nejen zahrál na housle, ale vydražil také ukulele Marka Ztraceného, a přispěl tak nemalou částkou ku prospěchu dětí.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy