5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

10/2014

Rodina a škola 10/2014

Jan Nejedlý, 9.12.2014

V prosincové Rodině a škole jsme pro vás připravili:

Celý článek

Rodina a škola 10/2014

Písanky do školek nepatří

Markéta Klempířová, 9.12.2014

Grafomotorika se v poslední době v mateřských školách zužuje na bohaté vyplňování pracovních listů, někde dokonce přímo školních písanek. Zájem o to projevují zejména rodiče, kteří si myslí, že tím si jejich dítě dokonale natrénuje vše potřebné pro psaní ve škole. A pedagogové se jim často podvolí.

Celý článek

Písanky do školek nepatří

Punk před tabulí

Jiří Karban, 9.12.2014

Punkrocková píseň jako učební pomůcka? Pro jednoho veselá provokace, pro druhého nevhodný návrh. Dva stereotypní postoje převzaté z dávné minulosti. Liberální prostředí současných škol však umožňuje zcela jiný pohled. S mírnou nadsázkou lze hovořit o takzvaném učitelském punku.

Celý článek

Punk před tabulí

Muž ve sborovně

Ervín Bedrníček, 9.12.2014

O velké přestávce se kolegyně ve sborovně baví o mixérech, podprsenkách a mužích. Kromě mě tu ale žádný není. Stojím v koutku u kopírky a pojídám bábovku, která naší matikářce doma dost nevykynula, a tak ji vzala do školy. Ke kazovému zákusku popíjím čaj Klimakterium, neboť jiný ve sborovně zrovna není k mání. Alespoň díky němu nemám návaly – kromě těch v jídelně při poledním dozoru.

Celý článek

Muž ve sborovně

Tak se říznou! No a co?

Jan Nejedlý, 9.12.2014

Ředitelů mateřských škol bychom v tuzemsku nenašli příliš mnoho. Jedním z nich je Matěj Žák, postavou basketbalista, duší stále žák s malým ž. Nemít dva metry, občas byste ho od dětí nerozeznali, když s nimi tančí, zpívá žertovné písně, hraje na Krvavé koleno či vymýšlí nějaké netradiční jídlo, třeba „polévku z učitelky“. A není ve své školce mužem jediným. Angličtinu tu děti učí černošský raper, v kuchyni pomáhá autistický mladík a kroužek malých truhlářů vede „bílý Indián“.

Celý článek

Tak se říznou! No a co?

PŘIJÍMAČKY 2015

Jan Nejedlý, 9.12.2014

Praktická příloha pro rodiče budoucích primánů

Celý článek

CO UŠI NESLYŠÍ, TOHO SRDCE NEŽELÍ

Veronika Válková, 9.12.2014

Slušný člověk obvykle rozhovory jiných neposlouchá. Nebo aspoň ze zdvořilosti dělá, že neposlouchá, protože někdy neslyšet nejde. Občas se i slušnému člověku přes veškerou snahu stane, že zaslechne něco, co raději slyšet nechtěl. Někdy nejsem schopná soustředit se doma na psaní. Napíšu větu, druhou si jdu rozmyslet do ledničky, pak se podívám, jestli mi nepřišly nějaké maily, no a za hodinu mám odstaveček. Pak obvykle sbalím notebook a odkráčím do své oblíbené kavárny za rohem, kde si můžu dát za padesátikorunu kávu a croissant a za dvě hodiny naklofu pět stránek. Tuhle jsem tam přičinlivě pracovala na své nejnovější dětské knize a k vedlejšímu stolku si přisedl mladý vystajlovaný pár. Mluvili tak nahlas, že bych si ten croissant musela narvat do ucha, abych je neslyšela. Nebylo to rande. Byla to pracovní schůzka slečny redaktorky jakéhosi lajfstajlového časopisu a perspektivního mladého muže z firmy na kožené manažerské aktovky, která chtěla v onom lajfstajlovém časopise mít reklamu. Plytkosti na téma, kde se seženou pánské košile šité na míru, jsem ještě zvládala druhým uchem vypouštět ven. Horší bylo, že slečna redaktorka (sic!) za každým druhým až třetím slovem používala protetické slovíčko jako. Jsem na to alergická a své studenty za protetická slovíčka týrám. Při zkoušení jim je počítám, takže pak hodnocení vypadá následovně: „Máte dvojku a řekla jste sedmadvacetkrát vlastně.“ Můžete vzít jed na to, že po takovém prohlášení vznikne ve třídě jakási vnitřní kontrola, totiž že všichni svým spolužákům (a pedagogům) začnou ta jejich vlastně, jakoby, jako a prostě hlídat, a protetická slůvka pozvolna mizí jako jarní sníh. No, takže slečna redaktorka nadužívala jako o sto šest, to se prostě vytěsnit nedalo. A tak jsem nechtě a vyloženě proti své vůli vyslechla i část rozhovoru. Slečna redaktorka totiž chtěla svůj protějšek ohromit tím, jak svou práci dělá zodpovědně a úžasně a na úrovni. „My se jako snažíme, aby se naši čtenáři jako i vzdělávali,“ oznámila mu. Zaujalo ho to. Mě také, protože jsem si nedokázala představit, jak by lajfstajlový časopis mohl vzdělávat kohokoliv. „Takže my jako do každého čísla zařazujeme i nějaký jako naučný nebo vzdělávací článek,“ pokračovala slečna redaktorka. No, pokud je naučný jenom jako, tak to vcelku dává u lajfstajlového časopisu smysl. „Takže já jsem teďka taky psala jako naučný článek, prostudovala jsem si k tomu spoustu jako materiálů, třeba jako na webu a tak,“ vykládala nadšeně slečna redaktorka a já jsem se nemohla dočkat, o čem ten naučný článek bude. „Bylo to jako o tom, jak si správně zabalit kufr jako na dovolenou.“ Buch. Měla jsem pocit, že jsem dostala palicí do hlavy. Tak tomuhle se říká naučný a vzdělávací článek!!! „No a představte si,“ vykládala fascinovaně slečna redaktorka dál, „ono je jako lepší ty věci neskládat, ale stočit jako do ruliček, ono se to jako míň zmačká, a potom se to jako má pověsit nad vanu s horkou vodou, on to jako ten horký vzduch, co jako jde z té vody, vyžehlí - není to úžasné?“ Perspektivnímu mladému muži to úžasné připadalo, zatímco já jsem měla pocit, že jsem se setkala s někým z úplně jiné dimenze. Protože pokládat za vzdělávání to, že si stočím halenku do ruličky, a ještě o tom psát článek… Ne, na tohle nemám. Nicméně pánbůh mě za mou pejchu záhy ztrestal. Byli jsme s našimi studenty na exkurzi v Krakově, a když jsem je vedla do muzea Czartoryských, kde jsou fantastické antické sbírky, a například i da Vinciho Dáma s hranostajem, zaslechla jsem - opět nechtěně -za sebou rozhovor dvou maturantek. Jedna zkušeně (je přece už maturantka), s nadhledem a přehledem a rozšafně pravila: „No hele, von když se někdo vo to zajímá víc do hloubky, tak prostě tu gotiku a baroko rozezná.“ Neotočila jsem se. Nechtěla jsem si přisypávat sůl do ran tím, že bych věděla, kdo tu nehoráznost vypustil ze svých mladistvých rtíků. Třeba jsem ji učila já…

Celý článek

VOLBA ŠKOLY PODLE PORADKYNĚ

Renáta Veselá, ZŠ Mnichovice, 9.12.2014

Celý článek

STARTOVACÍ BALÍČKY PRO PRVŇÁČKY UDĚLALY RADOST STOVKÁM DĚTÍ

9.12.2014

Čtyři tisíce prvňáčků letos první školní den našlo na své lavici překvapení -krabici ovázanou velkou červenou mašlí a v ní vše, co budou v 1. třídě potřebovat - učebnice, pracovní sešity, psací a výtvarné potřeby a také malý hlavolam. Tuto netradiční dodávku učebnic pro školy připravilo Nakladatelství Fraus.

Celý článek

VZDĚLÁVÁNÍM K ROZVOJI SPOLEČNOSTI

9.12.2014

Společnost Erudico, s. r. o. realizuje od 2. 9. 2013 do 31. 12. 2014 projekt Vzděláváním k rozvoji společnosti, registrační číslo CZ.1.07/1.3.40/02.0017. Projekt je prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

Celý článek

ASISTENTSKÝ POBYT COMENIUS

Jana Vincencová, Basisschool Sint-Jan Lommel, Belgie, 9.12.2014

Celý článek

TÝDEN BEZ DISPLEJŮ

Victoria L. Dunckley, překlad Vojtěch Pišl, 9.12.2014

V USA je každoročně na jaře organizován tzv. Týden bez displejů. Jde o sympatickou akci, kterou můžete doma uskutečnit kdykoli, třeba o Vánocích. Mnozí psychiatři včetně mě doporučují příliš nabuzeným dětem právě elektronický půst.

Celý článek

SPREJUJ A DOKRESLUJ SKVRNY

9.12.2014

Dnes si ukážeme, jak nějaká danost či omezení mohou rozvíjet naši tvořivost. Proto nebudeme začínat kreslit na bílém papíře. Čeká nás sice trochu náročnější příprava, ale pokud učíme starší žáky, lze je do přípravy zapojit. Cílem tvorby bude obohatit dětskou fantazii o nové náměty a načerpat novou inspiraci. Potřebujeme bílý papír, jakýkoliv formát a velikost. Dále karton, on, papírovou lepicí pásku, barevné spreje nebo temperovou či akrylovou barvu ředěnou vodou v rozstřikovači. Bílý papír přilepíme na podložku a položíme na něj jakýkoliv ústřižek nebo ebo útržek kartonu. Pak celý papír přestříkáme barvou (sprejem). Karton sundáme, papírovou pásku jemně odlepíme a vznikne nám polotovar, s nímž už dál budeme pracovat spolu s dětmi. Nejprve můžeme začít s prací ve skupině tzv. brainstormingem: ukazujeme dětem jednotlivé papíry a děti vykřikují, která skvrna jim co připomíná. Poté si každý vybere jeden papír-polotovar a skvrnu dotvoří, dokreslí, domaluje. Vzniknou tak obrazy plné nových námětů a obsahů, které by možná děti samy od sebe nenamalovaly. Zároveň se seznámí s novou technikou. Pokud budeme mít čas připravit materiálu více, může každé dítě udělat tři až pět obrázků a pokusit se vymyslet k nim příběh a vytvořit tak svou první autorskou knihu. Bude to ideální možnost, jak zábavně avně a smysluplně propojit výtvarnou výchovu s výukou českého jazyka.

Celý článek

ZPÍVÁNÍ SE ZVÍŘÁTKY I ABRAXASEM

Eva Horáková, 9.12.2014

Jak všichni dobře víme, v současné době existuje mnoho školních vzdělávacích programů a směrů a ruku v ruce s tímto faktem tu máme i mnoho nakladatelství vydávajících učebnice. Nemyslím si, že je to úplně šťastná volba, ale nezbývá než to brát jako holý fakt.

Celý článek

MOJE NEJHORŠÍ HODINA

9.12.2014

KARIKATURY

Celý článek

JAK ODVOLAT ŘEDITELE

MŠMT, 9.12.2014

Jak máme postupovat, když jsme jako rodiče hrubě nespokojeni s prací ředitele základní školy? Zřizovatel přes ujišťování žádné kroky ohledně zlepšení stávající situace nepodnikl. Máme se obrátit na školskou radu či Českou školní inspekci? Jakým způsobem může být ze své funkce odvolán ředitel základní školy? J. L., Praha

Celý článek

COKOLI, CO PROZÁŘÍ NÁŠ ŽIVOT…

Jan Nejedlý,, 9.12.2014

* Název vaší knihy rozhovorů Čas pro světlo není básnický, jak by se mohlo zdát, ale ryze vědecký. Jak byste titul vysvětlila případným čtenářům?

Celý článek

PÍSANKY DO ŠKOLEK NEPATŘÍ

Markéta Klempířová, 9.12.2014

Grafomotorika se v poslední době v mateřských školách zužuje na bohaté vyplňování pracovních listů, někde dokonce přímo školních písanek. Zájem o to projevují zejména rodiče, kteří si myslí, že tím si jejich dítě dokonale natrénuje vše potřebné pro psaní ve škole. A pedagogové se jim často podvolí.

Celý článek

STUDENTI PÍŠÍ KNIHY

Radek Aubrecht, 9.12.2014

Na pražském Gymnáziu Na Zatlance jsem se studenty realizoval dva projekty, jejichž výstupem bylo vydání knih, které do značné míry sepsali sami žáci. V obou případech šlo o biografické lexikony. První byl věnován významným osobnostem zaniklé pražské německé komunity, druhý se zabýval úspěšnými absolventy naší školy. Projekt by se mohl stát inspirací pro jiné školy a jejich aktivní učitele.

Celý článek

PUNK PŘED TABULÍ

Jiří Karban, 9.12.2014

Punkrocková píseň jako učební pomůcka? Pro jednoho veselá provokace, pro druhého nevhodný návrh. Dva stereotypní postoje převzaté z dávné minulosti. Liberální prostředí současných škol však umožňuje zcela jiný pohled. S mírnou nadsázkou lze hovořit o takzvaném učitelském punku.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy