5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

2/2015

Rodina a škola 2/2015

Jan Nejedlý, 6.2.2015

V únorové Rodině a škole jsme pro vás připravili:

Celý článek

Rodina a škola 2/2015

Příprava na maturitu začíná v kolébce

Veronika Válková, 6.2.2015

I nadprůměrně inteligentní dítě může mít naprosto podprůměrné vyjadřovací schopnosti. Kde je zakopán pes? Už ve velmi útlém dětství.

Celý článek

Příprava na maturitu začíná v kolébce

Odkaz pedagoga ve výslužbě

Jiří Karban, 6.2.2015

Humor Miloslava Šimka měl svého času lepší účinky než antidepresiva. Mnozí by to jistě rádi dosvědčili. Zvláště ti, kterým tady už jedenáct let chybí. Naštěstí po něm zůstalo dílo, v němž škola, rodina a společenské jevy hrají podstatnou roli.

Celý článek

Odkaz pedagoga ve výslužbě

Zahoďme očekávání dokonalosti

Tim Elmor, 6.2.2015

Víte, proč tolik dětí žije ve stresu a neumí se „probourat“ do dospělosti? Je to kvůli nerealistickým očekáváním a psychické frustraci jejich rodičů.

Celý článek

Zahoďme očekávání dokonalosti

Tato třída vám nedala vydechnout

Jan Nejedlý, 6.2.2015

Česká televize v závěru loňského roku odvysílala seriál Třída 8.A. V této „dokumentární reality show“ trojice hostujících učitelů z elitních škol nastoupila do problémové, převážně romské třídy na základce v Brně. Před kamerami zažili „televizní učitelé“ půlroční permanentní hospitaci, přičemž hospitujícím byl český národ u obrazovek a v hledáčku objektivu tuzemské školství. Ony „tři statečné“ jsme pozvali k rozhovoru.

Celý článek

Tato třída vám nedala vydechnout

ANKETA GYMPL ROKU 2014/15

6.2.2015

V polovině ledna 2015 skončil již třetí ročník celorepublikové ankety Gympl roku, ve které studenti a absolventi hlasují o nejlepším a nejoblíbenějším gymnáziu. V rámci hlasování přes mobil či Facebook mohli účastníci ankety vyjádřit svůj názor na to, jak jsou spokojeni např. s učiteli dané školy, jaké zajímavé předměty gymnázium nabízí, jak připravují na přijímací i maturitní zkoušky a na život či jak jsou otevřené studentským iniciativám. I když asi nelze přeceňovat vypovídající hodnotu takovýchto anket, tak se těm, kteří budou mít o výsledky zájem, nabízí jedno z mnoha dalších hodnocení, které třeba může ovlivnit ty žáky základních škol, kteří ještě nevědí, na kterou střední školu podat přihlášku. A hlasování také nelze upřít, že je určitým znakem toho, jak školy dokážou do podobných akcí zapojit své studenty a absolventy - jinými slovy, jak vzdělávací ústavy komunikují s veřejností a dokážou ji případně mobilizovat. V této souvislosti je třeba zmínit, že organizátoři informovali o anketě vedení všech gymnázií v ČR skrze e-mail. A jak tedy hlasování v anketě dopadlo? V rámci celé ČR zvítězila ZŠ a gymnázium Vítkov před Gymnáziem Jiřího Ortena v Kutné Hoře a pražským Gymnáziem Na Zatlance. Radek Aubrecht, http://gymplroku.cz/

Celý článek

PAPÍROVÉ MASKY

Dana Skotnická, 6.2.2015

Celý článek

SNĚHOVÉ VLOČKY

Dana Skotnická, 6.2.2015

Celý článek

Z „OVČANA“ OBČANEM

Radek Aubrecht, 6.2.2015

„Změnou, kterou ve světě hledáš, se musíš stát ty sám,“ řekl kdysi slavný bojovník za indickou nezávislost Mahátma Gándhí. Právě z této myšlenky vychází nová učebnice plzeňského nakladatelství Fraus -Občanská výchova 9 pro základní školy a příslušné ročníky víceletých gymnázií, která je posledním dílem ucelené řady učebních materiálů stejného názvu.

Celý článek

HODINA FILOZOFIE

jn, 6.2.2015

Anonymní text vylovený z internetu lze využít k názorné demonstraci při nejrůznějších příležitostech, jako je Den učitelů, oslava narozenin či siesta po klasifikační poradě.

Celý článek

GUTEN TAG, LIEBE… DĚTI

Martina Mičková, 6.2.2015

MOJE NEJHORŠÍ HODINA

Celý článek

PLNĚNÁ VÍCEZRNNÁ BAGETA

6.2.2015

ZDRAVÉ SVAČINY školnice Oliny

Celý článek

JAK SE SMÁT A UČIT ZÁROVEŇ

Jan Nejedlý, 6.2.2015

Psychiatr Karel Nešpor se specializuje na léčbu návykových nemocí. Mimoto je ovšem také autorem několika motivačních knih. Nakladatelství Portál vydalo před časem jeho příručku Sebeovládání a nyní přichází na trh další rádce s názvem Duševní pružnost v každodenním životě.

Celý článek

V HRSTI HRAVOSTI A HUMORU

Jan Nejedlý, 6.2.2015

Tento rok ilustruje fejetony v Rodině a škole kreslíř vystupující pod pseudonymem Vhrsti. Kdo se za tímto tajemným přízviskem skrývá? Narodil se v Rokycanech, žije ve Strašicích. Letos mu bude čtyřicet, kreslit začal již v útlém dětství. V občance má napsáno Vojtěch Jurík, výtvarný svět jej však zná jako Vhrstiho (pseudonym se skloňuje). Proč zrovna Vhrsti? „Když jsem kolem roku 2000 začínal jako komiksový kreslíř, motali se u nás kolem komiksu lidi, z nichž každý měl nějaký divný pseudonym. Tak jsem chtěl mezi ně zapadnout a už mi to zůstalo, i když pod touhle značkou dělám i spoustu jiných věcí,“ říká autor a je třeba mu dát zapravdu.

Celý článek

VÝZNAM ČESNEKU PRO ŠKOLSTVÍ

Ervín Bedrníček, 6.2.2015

Porada je prubířským kamenem vedení každé školy. Platí zde přímá úměra: Čím delší schůze, tím horší ředitel. Pokud si nedokáže ošéfovat ústav za denního provozu, čtyřhodinovou schůzí v pátek odpoledne to nevytrhne. Spíše naopak. Staří praktici žádné schůze ani nepotřebují. Stačí jim o velké přestávce ve sborovně lehce požertovat, aby zjistili náladu mužstva, a vše podstatné pak dořeší kde jinde než u oběda. Ostatně, učitelky už u druhé lžíce hovězího vývaru začínají samy jakoby mimoděk vypouštět věty typu „Nepřipadá vám, že ten Hořejší šel dolů?“ či „Představte si, co to béčko dneska zase vyvádělo…“ Zkušený ředitel vyřeší problémy nejpozději do moučníku. Ti ostatní pak schůzují do slunce západu. Kdybych byl literát, napsal bych, že v čas schůze se sborovna promění ve valník prázdné slámy, která se bude několik hodin mlátit. Zásobuji se proto předem erárními papíry z kopírky a čtyřbarevkou. Během porady pokreslím několik listů surrealistickými kresbami, v nichž převažují motivy šibenic a rakví, zatímco vedení se domnívá, že si dělám poznámky. Musím se příležitostně zeptat výtvarkářky, jestli mé výtvory nemají nějakou hodnotu, alespoň estetickou. Schůze začíná. Slovo si bere ředitel a seznamuje nás s pravidly požární bezpečnosti. „Týká se to i syndromu vyhoření?“ šeptne kolegyně před důchodem, načež se židle pode mnou povážlivě zhoupne. Pád ze židle, jak jsme se dozvěděli minule na školení bezpečnosti práce, je nejčastějším pracovním úrazem učitelů. Kromě pádu ze společenského žebříčku, jak by dodala kolegyně před důchodem. Ředitel pokračuje. Apeluje na to, aby i učitelé důsledně nosili přezůvky. Připomene mi tím memoáry Karla Velebného, v nichž známý jazzman vzpomíná na časy socialismu, kdy si na lidové konzervatoři nějaký zasloužilý soudruh stěžoval, že se muzikanti řádně nepřezouvají. Velebný k nim měl proslov: „Pánové, tak to si musíte ujasnit. Chcete hrát jazz? Chcete. A co je v jazzu nejdůležitější? Přece… přezůvky!“ O školství to platí stonásobně. Ředitel končí tím, že na přezouvání vydá směrnici. Ředitel je vůl, i když se to smaže, psalo se kdysi na tabuli, napadá mě zcela bezděky. Mou domněnku potvrzuje ředitelův hrdelní výkřik: „Hermíno, vy pletete?!“ Kolegyně zeměpisářka, jejíž hladce a obrace znesvětilo vážnost schůze, v úleku málem vypíchne pletací jehlicí oko vedle pochrupující chemikářce. Jelikož se neohroženě vrhnu za uprchlým klubíčkem, zjišťuji, že kolegyně, co dělá u počítače zápis ze schůze, právě na Aukru draží kanape, matikářka za hradbou z vázičky opravuje pětiminutovky a dějepisářka hraje na tabletu, který dnes zabavila, on-line hru Beat the Boss, kde buší kladívkem do hlavy virtuálnímu šéfovi. Vracím se ke své rozkreslené gilotině, zatímco se slova ujímá výchovná poradkyně. Má pocit, že rodiče jednoho sedmáka se ke svému dítěti chovají přezíravě. Ráda by je nahlásila na sociálce, ale žák žije v čistotě, dostatku a nikdo ho nemlátí. Poradkyně zcela vážně navrhuje vlákat dítě do kabinetu, hodit mu pytel přes hlavu a zmlátit ho, aby mělo podlitiny. Pak na rodiče zavoláme sociálku. Navrhuji zmlátit kolegyni. Oba návrhy se odkládají. Agilní češtinářka přichází s podezřením, že jistý deváťák si přepisuje známky v žákovské knížce. Fyzikářka navrhuje, abychom dali žákovskou do mrazáku, neboť při nízké teplotě prý původní zápis vyleze na povrch. Jelikož mám od minulé oslavy Dne učitelů v mrazáku vodku, jsem důrazně proti. Vezmu si slovo a dlouze rozebírám morální profil dnešní mládeže. Po chvíli cípem oka zjišťuji, že kolegyně před důchodem cosi načmárala na papír a nyní mi to nenápadně ukazuje. Na papíru stojí jediné slovo: „Česnek“. Nerozumím. Raději však svůj proslov utínám. Schůze končí. Druhý den ve sborovně vyhledám kolegyni před penzí a ptám se na včerejšek. „Aha, vy ještě neznáte význam česneku pro školství, to se omlouvám,“ podiví se kolegyně a vezme mě stranou. „To, co vám teď řeknu, neberte prosím osobně. Je to vlastně taková zenová moudrost. Víte, jaký je rozdíl mezi česnekem, afrodiziakem a - s prominutím -kokotem?“ Nevěřícně kroutím hlavou. Kolegyně ztiší hlas: „Česnek, pane kolego, prodlužuje život, afrodiziakum prodlužuje milování a kokot prodlužuje porady!“ Svatá pravda. Ještě by to někdo měl říct řediteli.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy