5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

3/2015

Rodina a škola 3/2015

Jan Nejedlý, 6.3.2015

V březnové Rodině a škole jsme pro vás připravili:

Celý článek

Rodina a škola 3/2015

Případ „vraždící“ logopedky

Vojtěch Pišl, 6.3.2015

Podle informací v médiích se otec dvou dcer z Nýrska na Klatovsku oběsil dva týdny poté, co mu policie na základě podezření logopedky, že své dítě sexuálně zneužívá, dočasně znemožnila kontakt s rodinou. Ať už to bylo jakkoli, dav bažící po lynčování viní z jeho smrti logopedku. Naprosto nesmyslně.

Celý článek

Případ „vraždící“ logopedky

Téma hodiny? Minecraft!

Libor Popela, 6.3.2015

Je možné smysluplně využít počítačové hry při výuce ve škole, nebo je to sci-fi? Zkusme odhodit staré předsudky.

Celý článek

Téma hodiny? Minecraft!

Český učitel na zkušené

Lucie Zormanová, 6.3.2015

V rámci projektu Učitelé na zkušené jsem navštívila několik školek a škol v Anglii a Nizozemí. Ze stáží, které proběhly ve městech Lancaster a Leuwardeen, jsem si odnesla postřehy, o nichž bych se chtěla podělit.

Celý článek

Český učitel na zkušené

Hledáme učitele! Zn.: Domů

Markéta Klempířová, 6.3.2015

Domácí vzdělávání je pro stále větší počet rodičů cesta, jak vyřešit svou nespokojenost s institucionálním školstvím. Někdo učí své děti doma sám, ale mnohem lákavější je dát se dohromady s dalšími rodiči a vytvořit vyučovací skupinu.

Celý článek

Hledáme učitele! Zn.: Domů

TEST Z MATEMATIKY PRO 5. TŘÍDU

6.3.2015

1. Doplňte chybějící číslice: 2. Trojčata a dvojčata (celkem 5 dětí) mají dohromady 67 let. Trojčata jsou o 4 roky starší než dvojčata. Kolik let je dvojčatům? Každému z dvojčat je ................ let. 3. 1 kg brambor stojí 15 Kč. Petr má v peněžence 3 dvacetikoruny, 12 desetikorun, 5 pětikorun, 14 dvoukorun a 22 korun. Kolik kilogramů brambor Petr může koupit za peníze, které má v peněžence? Petr za peníze, které má v peněžence, může koupit ............. kg brambor. 4. Letadlo odletělo z letiště ve 13 hodin a 35 minut. Na cílovém letišti mělo přistát ve 20 hodin 5 minut, doba letu se vlivem vzdušného proudění prodloužila o pětinu hodiny. Jak dlouho trval let? Let trval ............hodin .............. minut. 5. Při výrobě betonu vhodil zedník do míchačky vždy 4 lopaty štěrku, 2 lopaty písku a 1 lopatu cementu. Po dokončení práce zjistil, že do betonu dal dohromady 350 lopat materiálu. Kolik lopat štěrku bylo v betonu? V betonu bylo ................. lopat štěrku. 6. Škola uspořádala pro žáky osmých tříd zimní a letní sportovní kurzy. Každý žák jel alespoň na jeden z kurzů. Celkem je v osmých třídách 95 žáků, 55 žáků jelo na zimní kurz a 70 na letní kurz. Kolik žáků jelo na oba kurzy? Na oba kurzy jelo ............... žáků. 7. Markéta si chtěla ušetřit na knížku. Každý lichý den (počítáno ode dne, kdy začala šetřit) dala do kasičky 5 Kč, každý sudý den 10 Kč. Knížka stojí 325 Kč. Kolik korun ještě zbývá Markétě ušetřit na konci třicátého dne ode dne, kdy začala šetřit? Na konci třicátého dne zbývá Markétě ušetřit na knihu ještě ............... Kč. 8. Katka může jezdit do školy a ze školy pouze vlakem nebo autobusem. Jedna cesta autobusem stojí 14 Kč, vlakem o 4 Kč méně. Katka dostává od maminky každý den 34 Kč, za které si kupuje jízdenky na vlak nebo na autobus. Zbytek peněz si šetří. a) Za celý týden (5 pracovních dnů) Katka ve škole ani jednou nechyběla. Vlakem jela pouze třikrát, jinak jezdila autobusem. Zbylé peníze neutrácela a šetřila si je. Kolik korun Katka za tento týden našetřila? Katka si našetřila ................ korun. b) O kolik korun více by Katka našetřila, kdyby celý týden jezdila pouze vlakem, než kdyby celý týden jezdila pouze autobusem? Kdyby Katka jezdila celý týden pouze vlakem, našetřila by o ........... korun více. 9. V loňském roce sklidili Novákovi 165 kg jablek, 91 kg hrušek, 76 kg švestek a 31 kg meruněk. Maminka uvařila z 19 kg meruněk zavařeninu. Na 1 kg meruněk spotřebovala 300 g cukru. a) Kolik kilogramů a gramů cukru spotřebovala maminka při výrobě meruňkové zavařeniny? Maminka spotřebovala na výrobu meruňkové zavařeniny ............ kg a ...........g cukru. b) Patnáctinu sklizených jablek, sedminu sklizených hrušek a čtvrtinu sklizených švestek odvezli Novákovi babičce a dědovi. Kolik kilogramů ovoce to bylo? Babičce a dědovi odvezli Novákovi ...................... kg ovoce. 10 Aleš, Tomáš, Ivoš a Petr měřili svoji výšku a zapsali si naměřené hodnoty: 170 cm, 173 cm, 162 cm, 157 cm. Víme, že Aleš je o více než 10 cm větší než Tomáš, Petr je menší než Ivoš o více než 10 cm a Tomáš je menší než Petr. Uspořádejte chlapce podle velikosti od nejmenšího po nejvyššího. Pořadí chlapců podle výšky (od nejmenšího): ..............................., ..............................., ..............................., ............................... 11. Vybarvený obrazec ve čtvercové síti má obsah 640 mm2. Určete jeho obvod. Vybarvený obrazec má obvod ................ mm.

Celý článek

CIRKUS KOMENSKÝ

Ervín Bedrníček, 6.3.2015

To ráno jsem si připadal jako ve filmu od Felliniho. Hrkám si to do školy stařičkou škodovkou, když vtom se proti mně z mlhy vyřítí po silnici dva koně s rudými chocholy na hlavách. Jen taktak stočím vozidlo k pangejtu a na poslední chvíli se vyhnu kopytům lipicánů a posléze i biči a nadávkám koňáka, kterému utekli. Znamená to jediné. Do naší obce zavítal cirkus a mě čekají doklasifikační zkoušky jeho školou povinných členů. „Tak co, Tondo, učil ses?“ zahajuji zkoušení z fyziky, u nějž přísedím. „Jo, každej den!“ ujišťuje nás Antonín, avšak my s kolegou víme své. Před prázdninami jsme mu přelepili z boku stránky v učebnici průhlednou izolepou. Lepenka neporušena, učebnice panensky netknutá. „Kdo to byl Archimédes?“ Nic. „Neznáš Archimédův zákon?“ „Jo, znám! Oko za oko, zub za zub…“ Zhruba v tomto duchu se nese zkoušení, které skončí vždy tak nějak dostatečně, aby se vlk školství nažral, ale mladý nadějný artista zůstal celý. Jsou to zvláštní žáci. Dítka cirkusáků a kolotočářů, jež navštěvují školu sporadicky, tedy zrovna když nejsou na štaci. Nosí lesklé bundy, vynikají v tělocviku, školní besídky zásobují cukrovou vatou a na učení je moc neužije. Povinnou docházku si ale odkroutí. „Jestli se, Arnošt, nebudeš učit, seberu ti cigarety!“ upřímně hrozila matka žákovi 8. třídy před kárnou komisí. Na střední školu už obvykle tito jauneráci nepokračují, neboť musejí pokračovat v živnosti svých rodičů. Zvláště dívky mívají už na základce vybrané ženichy, aby šapitó či houpačky zůstaly ve správných rukou. Vzpomínám na dva sourozence, s nimiž jsem prožil celé pololetí. Jejich tatínek, klaun, si totiž při „žonglu“ natáhl sval a nemohl vystupovat. Byly to milé děti. Patrik dokázal zvednout nad hlavu židli i se spolužákem, Žaneta nosila bundu v barvách americké vlajky. Interně jsme jim říkali „ekologové“. Písemky odevzdávali obvykle bez jediné čárky, čímž šetřili naše lesy i nervy. Jen při geometrii nemohla matikářka zaboha přijít na to, proč Žaneta není schopna narýsovat pravítkem rovnou čáru, ale stále dělá vlnovky. Až pohled na její dlouhé nalakované nehty prozradil, že vždy tužkou poctivě obtáhla nehet po nehtu čnící nad pravítkem. Když mi jejich máti psala SMS, že děcka mají „angýnu“, bylo jasné, že se v okolí koná pouť. Na jedné jsem se byl podívat. Žaneta mi udělala zdarma langoš, zatímco jsem obdivoval Patrikovy kejkle na jednokolce. A jelikož se právě chystala školní akademie, napadlo mne, že namísto tradiční recitace využiji jejich skutečných schopností. Slovo dalo slovo. V den D praskala školní jídelna ve švech a „duo Chari-wari“ zahájilo program plný překvapení. Žaneta v kostýmu harémové tanečnice vskočila na jeviště bujným saltem, načež přidala několik kozelců, výkrutů a dalších akrobatických kousků. Nakonec se prohnula vzad do mostu a do zubů uchopila růži, jež ležela na linoleu. Dalších pugétů se dostalo publiku od Patrika, který vjel na scénu na jednokolce ve stříbrné kombinéze a jako Večerníček rozhazoval umělohmotné květy. Po kouzelnickém triku s živým králíkem následoval žongl a balanc s talířem na tyčce. Avizované komické číslo „Osel, který umí odčítat“ už žel neproběhlo. Na pódium se totiž prodral ředitel školy a produkci Chari-wari ukončil. Patrikovi sebral z balanční hůlky talíř s poukazem, že je ze školní jídelny, načež do mikrofonu vykoktal, že na akademii čekal Nerudu, a ne kotrmelce. Pak dodal, že králík do jídelny nesmí (onehdy byl k obědu) a jízda bez držení je proti předpisům (jednokolka nemá řídítka). Diváci oněměli. Pouze v rohu jídelny se hurónsky smál pán se zavázanou rukou, který se domníval, že dění na pódiu je součástí programu. Byl to tatínek Patrika a Žanety, jenž jako profesionální komediant uměl ocenit kolegu klauna. Div že se nepřidal s replikou: „Páne šiditeli, může se šiditeli šíkat vole a volovi pán šiditel?“ Rád bych ctěné čtenáře odkázal na video, kde byla show zachycena. Bohužel, jistá maminka, jež tam pomáhala v bufetu, po spatření záznamu zjistila, že se na chvíli sehnula pro štrúdl a vykoukla jí tanga, proto nedala povolení záznam zveřejnit. Jakožto právnička to doložila paragrafem a pohrůžkou sankcí. Dnešní školství je prostě jeden neskutečný cirkus. Kam se hrabe Berousek!

Celý článek

CO JE TO VLASTNĚ UČEBNICE?

hos, 6.3.2015

Už jste se někdy zamysleli nad tím, co je to vlastně učebnice? Souhrn informací, přehled látky, odborný text? A je vůbec v dnešní době dostupnosti informací na webu učebnice potřeba?

Celý článek

RUKOVĚŤ TRAGICKÉHO STOLETÍ

Jaroslav Tulka, 6.3.2015

Veronika Válková si předsevzala nelehký úkol přiblížit žákům mimořádně složité období dějin – nedávno uzavřené 20. století. Historik Karel Durman nazval svou syntetickou práci na toto téma velice případně: Popely ještě žhavé…

Celý článek

JAK NA JEMNOU MOTORIKU? JEDNODUŠE!

Libor Popela, 6.3.2015

Z úst prarodičů často slýcháme, že dnes je všechno jiné. Už jen ta mladá generace. Dříve děti více běhaly venku, honily se, hrály si, pískoviště vypiskovala dětským smíchem. Současný životní styl se však více blíží kokršpanělovi blaženě odpočívajícímu na gauči.

Celý článek

DĚTI V OSIDLECH INTERNETU

Libor Popela, 6.3.2015

Doby, kdy více než podivní chlápci stávali před školou s pytlíkem bonbonů, už jsou dávno pryč. Chtělo by se říct, že je to dobře, ale tak to není. Ti více než podivní chlápci se totiž schovali do internetových chatů, stáhli do e-mailů, webů, do internetových seznamek.

Celý článek

SUCHÝ PASTEL

Dana Skotnická, 6.3.2015

Tentokrát si ukážeme techniku kresby lepidlem na černý podklad. Zaschlé lepidlo vytvoří konturu, kterou vybarvujeme suchým pastelem.

Celý článek

VELIKONOČNÍ VAJÍČKO

Dana Skotnická, 6.3.2015

POTŘEBNÝ MATERIÁL A POMŮCKY: • dvě čtvrtky A4 • obyčejný papír A4 • barevné papíry • tužka • nůžky • lepidlo

Celý článek

PEL – MEL

6.3.2015

KAKAČ PEREL

Celý článek

ODEŠEL TLUMOČNÍK HARRYHO POTTERA

Matěj Toman, 6.3.2015

Druhý únorový den zesnul ve věku třiašedesáti let významný překladatel z angličtiny Pavel Medek. Mezi jeho nejznámější převody patří kultovní sága o Harrym Potterovi od J. K. Rowlingové, kterou překládal spolu s bratrem Vladimírem. Medek za svůj život přeložil více než sto knih, namátkou velmi populární detektivku Vyděrači nestřílejí z pera Raymonda Chandlera, žádná mu však nemohla přinést takový ohlas jako příběh o kouzelnickém chlapci z Londýna. „Hlavním atributem dobrého překladu by asi mělo být, aby čtenář neměl pocit, že čte překlad,“ tvrdil Medek. A přesto jsou Češi jedním z mála národů, kde se čtenář nedozvěděl, že malí čarodějové navštěvují školu Hogwarts, nýbrž Bradavice nebo že se nejpopulárnějšímu sportu kouzelnické komunity přezdívá famfrpál a ne quidditch. Na některých kouzelnických termínech se Medek přímo vyřádil, například pro Mozkomora (tvora vysávajícího z lidí duši pomocí tzv. polibku smrti) měl prý připraveno přes deset možností. U některých pojmenování použil doslovných překladů. Příkladem za všechny je ředitel kouzelnické školy Dumbledore, což v angličtině znamená archaický výraz pro čmeláka, tedy totéž jako v češtině Brumbál. Zajímavé je, jak s přeložením novotvary přehlceného díla naložili slovenští překladatelé. Na rozdíl od bratří Medků většinou nepřekládali jména kouzelnických postav. Ochudili se tak o Ernieho Bouráka, Fenrira Šedohřbeta či Humpreyho Říhala. Pavel Medek byl velkým znalcem fantastické literatury, což se v jeho práci pozitivně odráželo. Zeptejte se jakéhokoliv člena potterovské komunity a ten vám potvrdí, že by si bez Medkových zvěromágů, mudlů, máslových ležáků či zubočistících vláknopastilek už nedokázal svůj život představit.

Celý článek

MOJE NEJHORŠÍ HODINA OČEKÁVÁNÍ POPRAVY

Jitka Chaloupková, 6.3.2015

Moje nejhorší hodina byla ta první. Nemám na mysli praxi při studiu, kdy se mnou ve třídě byl odborný dozor, ale regulérní první hodinu v mé první škole. Tedy, alespoň jsem si myslela, že bude nejhorší. Kolegové z fakulty, co nastoupili o něco dříve, mě všemožně strašili, jaké trapasy a hrůzy napoprvé zažili. Jedna kamarádka si z nervozity zastrčila sukni vzadu za punčocháče, čehož si všimla až po hodině. Druhá si vzala příliš průhledné šaty, což jí vyčetla zástupkyně, ale dvacet deváťáků prý ani nedutalo. Jiného kolegu zas potopila díra na ponožce, které žáci věnovali větší pozornost než jeho perfektně připravenému výkladu. A tak bych mohla pokračovat. O tom, jak začínající kantorka strávila půlku první hodiny tím, že nemohla ve velké škole zaboha najít svou učebnu. O klice třídy, kterou prý musela držet učitelka na učilišti, aby jí učni neutekli ještě před zvoněním. Když moje bývalá spolužačka na prvním dozoru napomenula hocha z 8. třídy, chtěl po ní ukázat pracovní smlouvu, jestli má právo ho napomínat. Nějaké mladé kantorce prý žáci vložili do třídnice prezervativ. Slyšela jsem i o učiteli, který otevřel dveře do třídy a narazil na papírovou stěnu. Žáci zevnitř přelepili celá futra novinami a učitel se musel do učebny prořezávat kapesníkem nožíkem… Takto naočkovaná jsem šla na svou první hodinu jako na popravu. Naposledy jsem zkontrolovala svoji sukni z neprůhledného dyftýnu. Pomalu jsem otevřela dveře třídy, naštěstí byly průchozí, ale malinko jsem škobrtla o práh a jen taktak vyrovnala balanc. Třesoucíma se rukama jsem rozevřela třídnici a zapsala. Hlas se mi zadrhával, když jsem se představovala a zadávala dětem první práci. Po chvíli, když jsem běhala mezi lavicemi a radila dětem s úkolem, ze mě nervozita opadla. Na chvíli jsem se rozhlédla po třídě. A pak „to“ přišlo. Najednou jsem si uvědomila, že tuhle práci chci dělat, že jsem si to přála už od dětství, že jsem se tady našla. Prostě že učení mě baví. I když později přišly i krušnější chvíle, vždycky jsem se snažila vybavit si tu svou první hodinu a připomenout si, proč jsem ve škole. Pomáhá mi to, i když jsem po své první hodině zjistila, že jsem v třídnici zapsala do jiného předmětu, zapomněla dát dětem domácí úkol a na punčoše se mi udělalo oko jak pětikoruna.

Celý článek

ŠPALDOVÉ MUFFINY S ČOKOLÁDOU

6.3.2015

ZDRAVÉ SVAČINY školnice Oliny

Celý článek

ZÁVIDÍM DĚTEM IMAGINACI

Jan Nejedlý, 6.3.2015

Spisovatelka Magdalena Wagnerová, ač má na svém kontě i několik filmových scénářů (mj. Saturnina) a próz pro dospělé, se etablovala zejména jako autorka dětské literatury (Jablečňák, Žabina & spol., Hlupýš, Krys Veliký, Ryba Chyba aj.) Mezi její tvůrčí přednosti patří dar spontánního vypravěčství, nespoutaná fantazie, humor i odvaha experimentovat. V současnosti chystá k vydání pohádku o lesním netvorovi Perendovi.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy