5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

4/2015

Rodina a škola 4/2015

Jan Nejedlý, 7.4.2015

V dubnové Rodině a škole jsme pro vás připravili:

Celý článek

Rodina a škola 4/2015

Domácí úkoly levou zadní

Libor Popela, 7.4.2015

Úkoly. Slovo, při jehož vyslovení někdo pokrčí rameny, protože je zvládá tak řečeno levou zadní, zatímco jinému přeběhne mráz po zádech.

Celý článek

Domácí úkoly levou zadní

Hrdinové našich rodin - Jak využít ve škole zájem o rodokmeny

Jiří Karban, 7.4.2015

Čím více figur světové i domácí historie si žáci a studenti nabiflují do hlavy, tím méně toho tuší o dějinách vlastního rodu. I kdyby toto odvážné tvrzení platilo jen částečně, vyplývá z něj, že cosi není v pořádku. Jak to napravit?

Celý článek

Hrdinové našich rodin - Jak využít ve škole zájem o rodokmeny

Co si počít ve škole se směšným jménem

Jan Nejedlý, 7.4.2015

Každý se nemůže jmenovat Gellner, Rosenberg nebo Belmondo. Jsou také jména jako Vomáčka, Hujer, Křivák, Povolná, Kulhavá, Šťourač, Vrzal, Míča nebo Nejedlý. I s nimi se musí žít a chodit do školy.

Celý článek

Co si počít ve škole se směšným jménem

Gymnázium je přepychový čas

Jan Nejedlý, 7.4.2015

Jaká je role a význam gymnázia v 21. století? Lépe řečeno, jaký je smysl klasického všeobecného vzdělání v moderním světě? To bylo jedno z hlavních témat našeho rozhovoru se středoškolským učitelem Jaroslavem Tulkou.

Celý článek

Gymnázium je přepychový čas

JELA BLECHA NA TABLETU LIDOVÁ TVOŘIVOST DNEŠNÍCH DĚTÍ

Jan Nejedlý, 7.4.2015

„Dítě je básník velké odvahy,“ napsal kdysi znalec češtiny František Jílek. Jeho maximu můžeme konfrontovat s několika sbírkami současné folklorní poezie dětí, které v posledních letech vyšly.

Celý článek

LOMCOVÁKOVY TRAMPOTY

Ervín Bedrníček, 7.4.2015

Stát se to může každému. Spolužák ze střední slavil kulatiny. Poryvům rozpoutané rumové vichřice neunikl ani tak zdrženlivý člověk, jako jsem já. Druhý den ráno jsem se cítil, jako by mi složili na hlavu tatrovku tvárnic. Jenže nebyla sobota, kdy bych mohl bolehlav vyležet, ale středa. Den, kdy mám ve škole šest hodin v kuse plus odpoledku. Pracujete-li v kanceláři, můžete si zalézt za monitor a tam si schrupnout, nebo přebít dopoledne u nenáročných stříleček a pak se po anglicku vytratit. Jako učitel stojíte každou hodinu v první linii a o přestávkách máte ještě obvykle dozor na chodbě. Navíc už jsou dávno pryč bohatýrské doby, kdy se na českých školách běžně popíjelo i za provozu a hlášení rozhlasu „Vyučující se dostaví o přestávce do ředitelny na krátkou provozní poradu!“ znamenalo, že školník dovezl z Moravy slivovici, případně burčák. Skazky o tom, jak bujní pedagogové ve škole i nocovali a ještě v půl osmé ráno běhali po chodbách v trenýrkách či jak na lyžáku popíjeli rum přímo na svahu z duté lyžařské hůlky, patří nenávratně mezi bájná vyprávění starců, jež si nezadají s humoreskami o Lomcovákovi z pera Šimka a Grossmanna. Dnes mají ředitelé na stole alkohol-tester, v šuplíku kupičku výpovědí pro hrubé porušení pracovní kázně a v kalhotách hýždě stažené obavou z nenadálé inspekce. A tak jsem v krámku u školy zakoupil kolu na povzbuzení a vstoupil do jámy lvové. U vchodu na mě mávla vlídná kolegyně: „Mám okno, nedáš si kafe?“ „Taky mám okno, ale jdu učit,“ zaržál jsem nad krásou češtiny a zapadl do třídy. Hodina dějepisu začíná referátem o Bachovi. Obvyklá moudra z „wikiny“ střídá ukázka z Fugy h moll. Při předehře si děti špitají, tak je napomenu, ať neruší dílo nesmrtelného skladatele. Pak však zahřmí varhany a zaduní žestě a mně málem upadne hlava ztýraná destilátem. „Vypni ten kravál!“ zaúpím a požádám třídního ajťáka, aby našteloval Dobyvatele. Tuto on-line vědomostní hru užíváme občas pro zpestření výuky. Dnes jako východ z nouze. Kdy zemřela Panna Orleánská? Kolik přítoků má Dněpr? Kde hnízdí kolibřík? Bohužel. Můj mozek se zastavil včera ve 22,45. Ožiji až při otázce: Co je základem míchaného nápoje zvaného Bavorák? „Fernet!“ vykřiknu tak vehementně, jako bych u liknavého vrchního objednával další rundu. Třída se na mě tázavě otočí a mou lebkou projede nový záchvěv bolesti. Teprve zvonění mi umožní polknout pár osvěžujících doušků koly za stojanem na mapy, kde mě nevidí tělocvikářka fanaticky vyznávající zdravý životní styl. Opět zvoní. Počínaje druhou hodinou začínají některé třídy s prominutím smrdět. Hned při vstupu vás udeří do nosu puch, v němž se mísí pot z navlečených mikin, probouzející se hormony a zákaz větrání o přestávkách. Cestou ke spásnému oknu míjím žákyni, které děti přezdívají Pívo. Její rodiče pracují i bydlí v restauraci. Roztomilá dívenka je i přes pečlivou hygienu nasáklá odérem hospody jako hadr na pípě při zavíračce. Ani tento smyslový vjem neudělá mým útrobám nejlépe. K dovršení všeho se zvenku začíná linout sílící hluk. Po chvíli můj trpící organismus nevydrží. Vyběhnu na chodbu, kde narazím na běsnící ženu z lidu, jež vlídnou kolegyni tituluje přízvisky, z nichž jen „kráva“ a „všech zmetků futrál“ jsou publikovatelné. A to proto, jak se dovídám, že si kolegyně onehdy dovolila nazvat jejího syna hlupákem. Jako řadový pracovník zde nic nezmůžu, proto běžím pro ředitele, aby nepříčetnou osobu vykázal. Ředitelna zeje prázdnotou. Nejvyšší asi v šatně kontroluje pytlíky na cvičky, zda jsou v souladu s vyhláškou ministerstva. Můj zrak padne na ředitelův stůl. Alkohol-tester. Aktivuji ho a mocně fouknu. Cifra na displeji mě vyděsí, avšak neztrácím čas a vracím se za soptící fúrií. Oznamuji té madam, že jsem u jejího syna, známého desperáta, právě udělal test na zbytkový alkohol a zde je výsledek. Promile představují řeč, jíž paní očividně rozumí, a posléze s omluvou vycouvá z bojiště. Řeknu vám, že ten den - posílen svým pedagogickým úspěchem - jsem ještě stihl vyplnit katalogové listy, aktualizovat adresy v Bakaláři, provést inventuru kabinetu, zaevidovat nové pomůcky a rozeslat zápis z předmětové komise. To bych, upřímně řečeno, zastřízliva nezvládl.

Celý článek

MÁTE V UČEBNICI JIŽNÍ OCEÁN?

7.4.2015

V nové učebnici Zeměpisu pro 7. ročník etablovaného pedagogického Nakladatelství Fraus je Jižní oceán! Mnozí geografové, instituce (National Geographic Society) i státy (Argentina) sice popírají, že Jižní oceán vůbec existuje - ale v Zeměpisu 7 z Frause je. A výklad o něm je doplněn zmínkou, že to mnozí popírají. Tento příklad novou řadu geografických učebnic Fraus poměrně dobře charakterizuje: Jsou moderní, progresivní a sebevědomé. Text: Petr Kukal

Celý článek

ZVLÁDNĚTE DOMÁCÍ ÚKOLY LEVOU ZADNÍ!

Libor Popela, 7.4.2015

Úkoly. Slovo, při jehož vyslovení někdo pokrčí rameny, protože je zvládá tak řečeno levou zadní, zatímco jinému přeběhne mráz po zádech.

Celý článek

ŠKOLNÍ WEB

MŠMT, 7.4.2015

Jsme malá, nedávno zřízená vesnická škola. Chtěl jsem se zeptat, zda musí mít škola ze zákona zřízeny webové stránky, anebo můžeme tuto věc odsunout na později? J. P., okres Tábor

Celý článek

PŘÍPLATKY

MŠMT, 7.4.2015

Chtěla jsem se zeptat, zda jako učitelka v mateřské škole nemám v době chřipkové epidemie nárok na nějaký rizikový příplatek, za nějž bych si mohla pořídit kupř. kvalitní vitaminy? Také by mě zajímalo, zda existuje nějaký příplatek za dobu, kdy jsem s dětmi 24 hodin denně na týdenní školce v přírodě? A. T.,

Celý článek

VOLNOČASOVÉ AKTIVITY KVALITNĚJI

7.4.2015

V projektu K2 - kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání (realizátory projektu jsou ministerstvo školství a Národní institut pro další vzdělávání), v klíčové aktivitě Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání, vznikla publikace s názvem „METODIKA - kompetence, kvalita, kvalifikace, (sebe)koncepce pro NEFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ“. Je určena především pracovníkům pracujícím s dětmi a mládeží v nestátních neziskových organizacích (NNO), kteří mohou nabyté kompetence využít ve své praxi a postupně zkvalitňovat volnočasové aktivity. Zkvalitňování neformálního vzdělávání, tedy i volnočasových aktivit, má přímý dopad na děti a mládež, a je dobré, aby tuto informaci vnímali i rodiče. Právě oni jsou a budou vždy zodpovědní za to, k čemu děti vedou a směřují.

Celý článek

BUBLINKOVÉ OTISKY

Martina Mičková, 7.4.2015

Celý článek

POPLETENÝ OBRÁZEK

Martina Mičková, 7.4.2015

Celý článek

JEN TĚLOCVIK NESTAČÍ

Marta Pryszczová, Michaela Remešová, 7.4.2015

Mají žáci základních škol dostatek pohybu? Dle doporučení Světové zdravotnické organizace je třeba dosáhnout alespoň „60 minut pohybové aktivity každý den v týdnu“. V našem průzkumu jsme se pokusili zjistit, zda žáci alespoň v průměru tento limit splňují.

Celý článek

ZAŽÍHÁNÍ OHŇŮ

Markéta Klempířová, 7.4.2015

Celý článek

1 2 3 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy