5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

7/2015

Rodina a škola 7/2015

Jan Nejedlý, 4.9.2015

V zářijové Rodině a škole jsme pro vás připravili:

Celý článek

Rodina a škola 7/2015

Pygmalionský efekt

Daniela Kramulová, 4.9.2015

Tak už jsou žáci zase v lavicích. Jestlipak se něco po prázdninách změnilo? Novák při úvodním opakování zas nic neumí – pochopitelně, to se dalo čekat. No, Dvořáková se taky moc nechytala, ale to bude tím, že je teprve první školní týden – taková jedničkářka to brzy hravě dohoní.

Celý článek

Pygmalionský efekt

Naučte děti prohrávat!

Jiří Karban, 4.9.2015

Žijeme v soutěživé době. Z různých stran je nám vtloukáno do hlavy, že máme šanci být první na pásce a že se od toho odvíjí životní štěstí. Přitom by bylo zdravější šířit zcela jinou zprávu. Opačnou, tedy pravdivější. Proč není slyšet?

Celý článek

Naučte děti prohrávat!

Soukromé slavnosti

Jiří Lacman, 4.9.2015

Něco je ve vzduchu. Masopusty, majáles či farmářské trhy se opět vracejí do našich obcí a měst. Další inspirativní akce k nám přicházejí ze zahraničí a vznikají i zcela nové originální tradice v privátní i veřejné sféře. I české školy by mohly na tuto vlnu aktivismu naskočit, aby je víc „bavil svět“.

Celý článek

Soukromé slavnosti

Malý spisovatel v domě a jiné pohromy

Jan Nejedlý, 4.9.2015

Co dělat, když se váš potomek chystá „vrhnout v sebevražedném úmyslu na koleje dráhy spisovatelské“, jak hezky napsal básník T. R. Field? Jak nezavraždit jeho literární talent, poradí lektorka tvůrčího psaní Markéta Dočekalová.

Celý článek

Malý spisovatel v domě a jiné pohromy

SVÉRÁZ ZA KATEDROU

Ervín Bedrníček, 4.9.2015

Olšovský, zatlačte mi na ruku silou deseti newtonů! Auto mířící do Prahy jede rychlostí „vžuuum!“, auto od Prahy rychlostí „vžuuuuuum!“, které auto bude, Říhová, dřív v Benešově? Tak se, děti, pěkně nažerte, já se taky najím a pak půjdeme dál na Karlštejn… Toť jen několik věhlasných citátů, jež študácké bájesloví připisovalo svéráznému kantorovi, o němž bude řeč. Tímto způsobem prý u žáků zjišťoval znalosti z fyziky či matematiky, takto údajně instruoval třídu na školním výletě. Nevím, nebyl jsem u toho. Zato jsem z jeho úst často slýchal neméně osobité učitelské krédo: „Já nemám děti rád, nejsem pedofil. Jsem pedagog - a ten děti učí!“ Měl jsem tu čest s tímto vzácným mužem několik let sdílet sborovnu. Vzhledem k mírné střelenosti by ho žactvo ani vedení asi nenavrhlo na Zlatého Ámose, mně však odjakživa imponovaly jeho vtip, bytostný klid, odvaha být sám sebou i přirozená autorita. Když mluvil, třásly se okenní tabulky i tabule. Když mlčel, nedutal ani větrák vedle katedry. Dodnes se traduje, jak prý jednou suploval poslední hodinu na prvním stupni. „Suplování je od slova sup,“ říkával, „prostě tam na ty mršiny vletím jako sup!“ Jenže tehdy byl poněkud znaven a za katedrou údajně usnul. Žáčci, uhranuti posvátnou bázní, nijak nedbali na zazvonění a dál seděli způsobně v lavicích skoro do půl třetí, dokud se pan učitel neprobudil a neukončil řádně vyučování. Jak jsem koupil, tak prodávám. Rozhodně si ale pamatuji, jak po incidentu na chlapeckých záchodcích rázně zavrhl návrh kolegyně instalovat do školy kamerový systém a sám instaloval u pisoárů vlastnoručně vyrobenou ceduli: „Čurba budiž prováděna tak, aby nedošlo k zasvinění školního majetku!“ Když školní inspekce zjistila, že se nám do sborovny ve staré budově prohryzala myška, a proto navrhla přijmout „opatření k provedení odborné deratizace a rehygienizace“, přinesl do školy kocoura - a bylo po problému. Nepoužíval slova jako klíčové kompetence, časová dotace ani evaluace. Místo cizího termínu „hyperaktivní žák“ si vystačil s výrazy jako klacek, syčák, čípek, šašek počmáraný či hovádko boží. Když jednu obzvlášť spratkovitou žákyni nazval čůzou a její maminka si přišla stěžovat do školy, přesvědčil ji, že v chodském nářečí označuje slovo čůza pohledné mladé děvče. Zásadně nedával poznámky. Stačilo, aby zahřímal „Jsi smetí této třídy!“, a žáček zůstal skrčený v lavici do konce školní docházky. Když hejno dětí před sborovnou neustále obtěžovalo prkotinami mladé začínající kolegyně, odháněl dotěry půvabnou hláškou: „Paní učitelka šlápla na minu, přijde později!“ Jaksi mimoděk uděloval mládežníkům rady do života, které se jim dozajista musely vrýt do paměti. Vím to, protože můj kabinet sousedil s učebnou informatiky, kde často působil, a tak jsem leccos odposlechl. „Pane učiteli, Kalivoda mi pořád šahá na enter!“ stěžovala si mu od monitoru počítače citlivá školačka. Kantor neposedného Kalivodu změřil pohledem a pravil: „Nesahej děvčeti na enter, když si to nepřeje!“ Nikdy nedolézal za ředitelem, zato se kamarádil s kuchařkami, uklízečkou a školníkem, protože věděl, že na jejich bedrech škola především stojí. Ředitel svíčkovou k obědu neuvaří a výchovná poradkyně s metodikem prevence chodby nezametou, natož aby přišroubovali kliku či ukopnuté prkýnko na záchodě. V kabinetě měl náš hrdina kolorovaný deskový obraz „J. A. Komenský vyzývající mládež, aby pila z pramene vzdělání“. Buditelský výjev příznačně zakrýval slušně zásobený minibar. Žádný ochlasta to nebyl, ale šťopečku pro potěchu duše, jak říkal, si občas dopřál i mezi hodinami, aniž by to narušilo kvalitu edukace. Navzdory reptání úzkoprsých mentorů navrhuji tohoto pana učitele za jeho celoživotní zásluhy o české školství na letošního Zlatého Ámose - ovšem in memoriam. Letos poprvé se totiž zmiňovaný pedagog nedostavil o přípravném týdnu do budovy ústavu a ani začátkem září se dveře sborovny neotevřely s jeho halasným pozdravem „Fujtajbl ve spolek!“ Ale nebojte. Odebral se zkrátka coby důchodce na zasloužený odpočinek. A už mi vzkazoval, ať se za ním stavím na chalupě, že bude podávat vlastní originální míchaný nápoj z rumu a myslivce, který nazval „Komenský ve vlastní šťávě“. Tak na zdraví, pane profesore!

Celý článek

SEN MEZI INDONÉSKÝMI DĚTMI

Dana Mejsnarová, 4.9.2015

Děti v Indonésii neznají stres, doma na ně nikdo nekřičí. Naopak své rodiče ovlivňují, aby nejedli želví vajíčka a nekupovali náramky z želvoviny. Jinak jim mořští plazi za třicet let vyhynou. Své o tom ví bioložka Hana Svobodová, která řídí na Borneu středisko na ochranu mořských želv. A také učí děti na tamních školách.

Celý článek

SEMINÁŘE PRO PEDAGOGY JSOU NEODMYSLITELNOU SOUČÁSTÍ PORTÁLU

Eva Pincová, 4.9.2015

Portál vzdělává nejen bohatou nabídkou odborných publikací, ale také akreditovanými semináři. Od roku 2006 pořádá Portál odborné semináře určené pedagogům mateřských a základních škol, školních družin a dalších vzdělávacích či volnočasových zařízení i pracovníkům pomáhajících profesí, studentům a dalším zájemcům. Všechny semináře mají akreditaci MŠMT. Vedou je renomovaní lektoři, kteří jsou často zároveň našimi autory. Své myšlenky z knih mohou prostřednictvím seminářů předat účastníkům osobně a „naživo“ tak, aby je pedagogové mohli převést co nejlépe do praxe. Každé pololetí obohacujeme programovou nabídku seminářů o nová témata, která čerpáme nejčastěji z knih Portálu. Snažíme se však zároveň vyhovět námětům a požadavkům účastníků seminářů, kteří se k nám opakovaně vracejí a doporučují semináře svým kolegům.

Celý článek

ZDRAVÉ SVAČINY školnice Oliny

4.9.2015

JABLEČNÉ LÍVANEČKY

Celý článek

PEL - MEL

4.9.2015

UTUBERINGMANIE

Celý článek

UČÍME SE (UČIT) S TABLETEM

Petr Kukal, 4.9.2015

Za pět let budou brát mladí učitelé tuhle knížku do ruky se směsicí rozpaků a dojetí. Asi tak jako my dnes napůl nevěřícně a okouzleně listujeme příručkou Co umí kapesní kalkulátor. Problém je, že při současném tempu technologického vývoje začíná historie předloni.

Celý článek

VÝTVARKA

4.9.2015

EFEKT STARÉHO PAPÍRU

Celý článek

PYGMALIONSKÝ EFEKT

Daniela Kramulová, 4.9.2015

Psychologické experimenty pro pedagogy (1. díl) Tak už jsou žáci zase v lavicích. Jestlipak se něco po prázdninách změnilo? Novák při úvodním opakování zas nic neumí - pochopitelně, to se dalo čekat. No, Dvořáková se taky moc nechytala, ale to bude tím, že je teprve první školní týden - taková jedničkářka to brzy hravě dohoní.

Celý článek

JAK „SROVNAT“ VZTEKLOUNA

Libor Popela, 4.9.2015

V obchodě je klid, když tu se ozve dětským hlasem: „Já chci tyhle pastelky, kup mi jéééé!“ Lze vytušit rodičovské ne, protože vzápětí je slyšet hlasité dětské protesty a vztekání se. V lepším případě to skončí odchodem s ostudou, v horším případě válením se po podlaze, rudnutím, případně modráním a bušením pěstiček kolem sebe. A odchodem s ostudou.

Celý článek

POPELÁŘ, PREZIDENT, YOUTUBER… VYSNĚNÁ DĚTSKÁ POVOLÁNÍ

Jiří Lacman, 4.9.2015

Děti obvykle nechtějí být úředníky ani revizory či školními inspektory, i když se jimi v dospělosti nakonec stejně stanou. Jejich snem jsou povolání mnohem romantičtější - alespoň z jejich pohledu. Co je k nim táhne, jaké jsou tyto profese ve skutečnosti a jak se dětské sny mění v čase?

Celý článek

PRÁVNÍ PORADNA

4.9.2015

NESOUHLAS SE ZNÁMKOU

Celý článek

NEJMLADŠÍ A NEJSTARŠÍ DRŽÍ SPOLU

Miroslav Procházka, Jana Kinclová, 4.9.2015

Na naší škole v Žehušicích u Kutné Hory se stalo zvykem, že nejstarší deváťáci se starají o ty nejmladší, nově příchozí prvňáčky, a stávají se jejich patrony. Snaží se jim pomoct a ulehčit první rok školní docházky. Zároveň tím odbourávají případný strach, který se s nástupem do nového prostředí u prvňáčků může vyskytnout.

Celý článek

ZA PĚT MINUT ZVONÍ

4.9.2015

5P - Praktická pohotovostní příloha pro pedagogy

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy