5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

10/2015

Rodina a škola 10/2015

Jan Nejedlý, 4.12.2015

V prosincové Rodině a škole jsme pro vás připravili:

Celý článek

Rodina a škola 10/2015

Škola za výlohou

Markéta Klempířová, 4.12.2015

Filozofie domácí školy Za výlohou je pomyslně i skutečně výuka za výlohou, kam může kdokoli nahlédnout. Pojďme se tedy podívat dovnitř očima jedné ze zakladatelek tohoto nevšedního pedagogického projektu.

Celý článek

Škola za výlohou

Starou Prahou s žáky i rodiči

Hana Růžičková, 4.12.2015

Fungující spolupráce školy s rodinou je nesmírně důležitým faktorem. Zvláště v dnešní hektické a individualistické době. Inspirující příklad z vlastní praxe nabízí zkušená pedagožka Hana Růžičková.

Celý článek

Starou Prahou s žáky i rodiči

Lesk a bída inkluze

Veronika Válková, 4.12.2015

Když se nějaké pedagogické téma dostane do pořadu Máte slovo (dříve Kotel) Michaely Jílkové, tak už musí hýbat celou republikou. A to se nedávno přesně podařilo na první pohled nenápadnému slovu „inkluze“, které v sobě nese doslova výbušnou směs.

Celý článek

Lesk a bída inkluze

Každá revoluce je tak trochu sen

Jan Nejedlý, 4.12.2015

Sešli jsme se v samém „doupěti pravdoláskařů“, tedy v Knihovně Václava Havla. Zajímalo mne, jak Michael Žantovský vidí svět a potažmo i školství optikou svých zahraničních zkušeností. A také jak by s dnešními dětmi mluvil třeba o migrantech a o strachu z nich. A především: Co zbylo z duchovního odkazu Václava Havla v roce 2015.

Celý článek

Každá revoluce je tak trochu sen

ABITURIENTSKÝ VEČÍREK

Ervín Bedrníček, 4.12.2015

K restauraci U Fialového cvrčka dorážím se zpožděním. Jako jediný češtinář na škole v předdůchodovém věku jsem totiž předsedal porotě recitační soutěže Hálkovo pírko. Poslední soutěžící, autistický žák Nejezchleba s fotografickou pamětí, si vybral historický epos Husita na Baltu, který přednesl bohužel celý. U cvrčka se dnes koná sraz abiturientů ze základní školy po třiceti letech. Obloukem se vyhnu zaparkovaným vozidlům svých spolužáků a u stojanu si připoutám zánovní kolo, o němž Brůna z 9. B prohlásil, že na něm Kubiš kdysi prchal od atentátu na Heydricha. V duchu už si připravuji odpověď na otázku, co dělám. Nejspíš řeknu, že novináře, když přece píšu ty fejetony do Rodiny a školy. Chlubit se tím, že učím na základce, kam jsme všichni osm let chodili, takže můj kariérní postup dělá de facto jeden a půl metru (ze druhé lavice na stupínek), se nejspíš nebudu. Při vstupu do sálu, který je plný obézních a plešatých osob, v nichž po chvíli poznávám souputníky své školní mladosti, se snažím nikomu nepodávat ruku. Během Hálkova pírka jsem totiž opravoval čtvrtletky aušusovou propiskou. Třídní tlouštík Semerák však záhy klopýtne o můj batoh, z něhož se vysypou diktátové sešity a hopík zabavený při suplování. „To je pana žurnalisty!“ vrací mi hopík třídní ironik Janatý. Jelikož míček nechytím, skončí v překapávané kávě jedné ze spolužaček, které si prohlížejí fotografie svých dětí a jejich dětí. „Nic si z toho nedělej,“ utěšuje mne věřící spolužák Stibůrek, který pracuje jako knihovník v bibliobusu, což mne zvláštně uklidňuje. „Já si tvého povolání vážím, vždyť i Kristus byl učitel,“ šeptá Stibůrek. „No jo, jenže za jeho časů nebyla wifina,“ oponuji mu s tím, že by musel udělat zázrak, aby jeho radostnou zvěst mládež zaznamenala. „Třeba zjevit se v tabletu nebo tak něco,“ uvažuji nahlas a ubrouskem si drhnu z dlaní stigmata červené propisky. „Tak co deváťačky, Ervíne?“ zahlaholí na mne podroušený třídní donchuán Zoulík řečený Zoulas a naznačí nemravný posunek. Snažím se mu vysvětlit, že mé erotické myšlenky ohledně žákyň by se daly spočítat na prstech jedné ruky neopatrného truhláře. „Prodloužený romantický víkend bych raději strávil se stařenkami z hospicu než s uječenými puberťačkami,“ říkám po pravdě, avšak Zoulas mi nevěří a raději se přesune ke kypré spolužačce Durdíkové, které se snaží vylovit drobek medovníku z výstřihu. Další spolužáci se rozdělí do dvou skupin. Jedni mi spílají kvůli prázdninám a druzí mě litují. S přibývajícím alkoholem přibývá těch druhých. Spolužačka Vokolková mi vypráví o dceři, která si ráda hraje na školu. „Když učí plyšáky, je to v pohodě, ale jakmile začne učit děti od sousedů, skončí to tím, že ti sígři naházejí křídy za gauč a moji Haničku honí s ukazovátkem po pokojíčku.“ „Tak to má fakt jako ve škole,“ říkám uznale. Jukebox začne vyhrávat staré pecky. „Mozek zvolna vnímat přestává kantorova slůvka laskavááá, ou ou ou,“ kníká z reproduktoru zpěvák Štaidl. Po prvních tónech se ke mně přivine ovíněná spolužačka Kadečková, právnička z kanceláře KadečkováKadeček, a špitá mi do ucha, jak jí při potápění na Barbadosu došlo, že její práce nemá smysl a že by chtěla učit. Upozorním ji, že by se pak mohla potápět leda ve vaně. „Nevadí. Mně by stačilo vidět rozzářené oči těch andílků,“ blábolí Kadečková a tiskne se na mne ňadry. Taktně zamlčím, že s kolegou nazýváme žáky Satanův potěr a předávám sťatou Kadečkovou panu Kadečkovi, který si pro choť přijel. Při placení s hrůzou zjišťuji, že nemám na útratu. „Nech bejt,“ říká spolužák Pětioký, „až tu bude obsluha nahoře bez, můžeš vypomoct u nádobí.“ Pětioký, který dvakrát propadl z matiky a jednou z přírodopisu, je totiž majitelem Fialového cvrčka. Kyprá spolužačka Durdíková za mne naštěstí účet zatáhne a nabízí mi odvoz ve svém BMW. Stydím se přiznat, že jsem tu na kole. Venku s úlevou zjišťuji, že mi bicykl někdo ukradl. Možná Brůna z 9. B. V autě na mě Durdíková mrká a nabízí mi místo u nich ve firmě. Jelikož však právě projíždíme kolem školy, chci zastavit. Všiml jsem si, že po Hálkově pírku zůstala rozsvícená učebna češtiny. „Seš ztracenej případ, Ervíne,“ vzdychne Durdíková. Místo polibku na rozloučenou mě požádá o telefon na Zoulíka.

Celý článek

PŘÍŠERNÉ PŘÍBĚHY VÁNOČNÍ

Marie Těthalová, 4.12.2015

Britský spisovatel Chris Priestley žije v Norfolku se svou ženou a synem. Píše pro děti i pro dospělé. Jeho poslední kniha Příšerné příběhy vánoční vyšla v nakladatelství Argo s ilustracemi české výtvarnice Lucie Strakové.

Celý článek

DOMÁCÍ DALAMÁNKY SE SALÁTEM Z ČERVENÉ ŘEPY

Iva „Olča“ Machová, 4.12.2015

ZDRAVÉ SVAČINY školnice Oliny

Celý článek

FINANCOVÁNÍ ŠKOL SE ZMĚNÍ

Marie Těthalová, 4.12.2015

Mělo by se tak stát od příštího školního roku. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové by školy měly z nového systému profitovat. Z reformovaného systému financování školství by měly mít užitek především malé školy, které jsou pro obce ale životně důležité. Ne nadarmo se říká, že když se na vesnici zruší hospoda a škola, je to její konec. Debatu o financování regionálního školství uvedla na ministerské konferenci, která se v listopadu konala v Poslanecké sněmovně, Pavla Katzová. Upozornila na to, že stát garantuje ústavní právo na vzdělávání a financování školství a že zřizovat jiné školy než státní je možné jen za stanovených podmínek. „Stát nese náklady na provoz škol, podporuje veřejné školy, ale není jeho povinností nést úplně všechny náklady. Systém financování vzdělávání je výkonem státní moci nastavený zákonem. Kraje a obce mají právo na samosprávu a školství je jednou ze základních státem garantovaných služeb.“

Celý článek

PROČ SE VLÁDCI BOJÍ UČEBNIC HISTORIE?

Jiří Lacman, 4.12.2015

Vždy, když je v nějakém článku či knize autor Černých baronů Miloslav Švandrlík nazýván Miroslavem, zbystřím. Ačkoli jde o drobnost, obvykle za ní v textu následují další nepřesnosti a omyly. V případě učebnice Moderní dějiny pro střední školy to naštěstí neplatí.

Celý článek

ZIMNÍ KOLÁŽ

Dana Skotnická, 4.12.2015

MATERIÁL A POMŮCKY:

Celý článek

VÁNOČNÍ HVĚZDA

Dana Skotnická, 4.12.2015

MATERIÁL A POMŮCKY: houbičky na nádobí * temperové barvy * čtvrtka A4/A3 * podložka na modelování/talíř na míchání barev

Celý článek

HODNÝ SAMARITÁN

Daniela Kramulová, 4.12.2015

PROČ SI NEPOMÁHÁME?

Celý článek

ŠKOLA ZA VÝLOHOU

Markéta Klempířová, 4.12.2015

Filozofie domácí školy Za výlohou je pomyslně i skutečně výuka za výlohou, kam může kdokoli nahlédnout. Pojďme se tedy podívat dovnitř očima jedné ze zakladatelek tohoto nevšedního pedagogického projektu.

Celý článek

PRÁVNÍ PORADNA

4.12.2015

DOZOR NA PLAVÁNÍ

Celý článek

JAKÉ BYLY REAKCE DĚTÍ A RODIČŮ?

4.12.2015

ADÉLA (12 LET): Co se mi na stavbě líbí?

Celý článek

STAROU PRAHOU S ŽÁKY I RODIČI

Hana Růžičková, 4.12.2015

Fungující spolupráce školy s rodinou je nesmírně důležitým faktorem. Zvláště v dnešní hektické a individualistické době. Inspirující příklad z vlastní praxe nabízí zkušená pedagožka Hana Růžičková.

Celý článek

CO JE DYSPRAXIE?

4.12.2015

Dyspraxie byla teprve nedávno vyčleněna jako samostatná porucha v rámci skupiny speciálních vzdělávacích potřeb (SEN), podobně jako dyslexie a poruchy autistického spektra (ASD). Dyspraxie ovlivňuje vjemové a motorické funkce včetně těch, které jsou nezbytné pro řeč.

Celý článek

JE STUDIUM JAZYKA S DYSLEXIÍ SLOŽITĚJŠÍ?

4.12.2015

Překvapivé rozdíly mezi úrovní mluveného jazyka a psaného projevu mohou u žáka způsobit, že se bude stydět, svou práci skrývat, vymýšlet si výmluvy, aby ji nemusel ukázat, nebo ji dokonce rovnou vyhodí. Na nás je, abychom těmto žákům pomohli zlepšit úroveň písemného projevu a podpořili jejich nízké sebevědomí.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy