5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

5/2016

Jak najít společnou řeč

Libor Popela, 5.5.2016

V době rádia, televize a především internetu asi nezní překvapivě sdělení, že podle psychologů spolu málo mluvíme. Na vše je méně času, doba je uspěchanější a nabízí také více lákadel, kvůli kterým na nějaké rozmlouvání není čas, prostor, energie. Komunikace v rodině by se však rozhodně zanedbávat neměla. Mohlo by se to jejím členům vymstít, a to jak rodičům, tak i dětem.

Celý článek

Jak najít společnou řeč

Soumrak exkurzí

Jitka Neradová, 5.5.2016

Chodíte s žáky na exkurze či výlety mimo školu? V tom případě vystavujete riziku sami sebe, svou pracovní dobu i svou peněženku. Legislativa je v tomto ohledu přímo nepochopitelná.

Celý článek

Soumrak exkurzí

Má smysl známkovat chování?

Jitka Neradová, 5.5.2016

Musíš se chovat slušně, jinak dostaneš dvojku z mravů, říkávalo se kdysi, pokud vznikl nesoulad s pravidly slušného chování. Jestliže se temná vize naplnila a na vysvědčení se objevila v kolonce chování jiná známka než jednička, vnímalo se to jako cejch.

Celý článek

Má smysl známkovat chování?

Učitelé jsou lidé v první linii

Jan Nejedlý, 5.5.2016

České školství netrápí jen šikana mezi dětmi. Otevřeně se už mluví o tom, že žáci dnes šikanují i učitele. Co se to stalo se společností, kde děti ponižují dospělé, a nenazrála doba k tomu, aby kantorům podali pomocnou ruku psychologové? O radu jsme požádali terapeuta Jakuba Hučína a profesní mentorku Andreu Květoňovou, kteří pořádají v Portále kurzy s tématem Jak uzdravit zraněné já.

Celý článek

Učitelé jsou lidé v první linii

HVĚZDA SVÉHO OBORU

Ervín Bedrníček, 5.5.2016

Často potkávám lidi, kteří se minuli povoláním. Zakaboněné číšníky, nešikovné zubaře, zmatené taxikáře, kominíky se závratí. A přitom by stačilo, kdyby protivný vrchní, kterého odjakživa přitahují výšky a samota, začal vymetat komíny, z kominíka by zas byl dobrý drožkář, neboť se vyzná ve městě i v tlačenici, a zubař-nešika by mohl dělat třeba na patologii, v Ústavu pro jazyk český či na finančním úřadě, tam by toho zkazil jistě méně než ve vaší ústní dutině. Všichni by byli spokojeni. Jenže to se lehko řekne, ale hůře provede. Vidím to i u nás ve škole. Můj kabinet sousedí s učebnou jazyků. Co chvíli odtamtud slyším anglické skuhrání desetiletých dětí, jak je loupe v kříži a chytají plotýnky, že mají revma, heksnšus, hemoroidy, sklerózu, případně prostatu. Paní učitelka angličtiny se totiž v mládí evidentně chtěla stát lékařkou, a to ještě na gerontologickém oddělení. Krutý osud ji však zavál na úplně jinou fakultu, a tak si na nebohých čtvrťácích alespoň opakuje diagnózy. Děti sice moc neumějí průběhový čas, ale se stetoskopem už zacházejí opravdu zručně. Paní kolegyně v tom ale není sama. Pokud byste se během výuky prošli po školní chodbě, narazíte na celý festival zmarněných ambicí. Za jedněmi dveřmi trápí děti Jiráskem češtinář, co se chtěl stát spisovatelem, z druhých dveří se linou Tři čuníci v podání zhrzené operní zpěvačky, ve výtvarce děti péruje za šišatého sněhuláka paní, již nevzali na AVU, nadějný fotbalista, co měl trable s kolenním vazem, píská na školním hřišti osmákům nohejbal. A tak bychom mohli pokračovat. Kolegyně, co si dobrovolně bere ranní dozory a opozdilcům zamyká dveře před nosem, aby jim mohla dát poznámku, by se možná lépe uplatnila jako bachařka ve věznici s ostrahou než jako vychovatelka dětí. Dějepisářka je zas do kšeftu. O přestávkách nám nutí kosmetiku Oriflame tak zdatně, že mám doma už celou nůši hydratačních krémů, a dokonce i jeden tělový balzám pro kojence, ačkoli mým dětem už raší vousy. Jen nechápu, proč se dotyčná zahazuje s dějinami a radši si neotevře kosmetické studio, obzvlášť když si plete paČ novníky a žákům tvrdí, že sedláci prohráli u Stalingradu. Stejně tak ředitel se minul povoláním. V útlém mládí se nejspíš toužil stát klaunem, z čehož mu dodnes zůstala klátivá chůze, červená bekovka a přeřeky, jimiž pravidelně rozesmává osazenstvo schůzí a třídních schůzek. Jen málokdo se narodil proto, aby se stal učitelem. Snad ten obrýlený doktorand, který u nás vede literární seminář. Jeho rozpravy o genezi staročeského chorálu Hospodine, pomiluj ny jsou nesmírně fundované, akorát by se hodily spíš na univerzitu. Šesťáci jeho profesorský um moc neocení a během výkladu o duchovní lyrice po sobě házejí krabičkami od pitíček. Pak je tu ještě kolegyně Eliška, které už v dětství přezdívali Eliška-poučka. Odmala se totiž účastnila dětských her nikoli jako aktér, nýbrž dozor. Záhy si osvojila zlatý fond výchovných pokynů: „Neběhej uhřátý! Neplav na hloubku! Nedívej se přes lupu do slunce! Houby, které neznáš, nesbírej!“ Tato karatelka logicky vystudovala peďák a stala se kantorkou, bohužel však v poněkud zkostnatělém vydání, a tak ji žáci častují mnohem peprnějšími přízvisky než Eliška-poučka. Jakkoli se to zdá neuvěřitelné, přece však existuje celá armáda občanů, kteří se toužili stát učiteli a jen shodou nešťastných náhod se jimi nestali. Jsou to rodiče našich žáků. Základy pedagogiky mají v malíku a odborných aprobací ovládají hned několik. Přesně vědí, jak učit algebru, v čem je fyzikářův výklad hydrauliky mylný, jak by oni lépe vysvětlili Velkou francouzskou revoluci. Avšak místo toho, aby tito Komenského nástupci stáli před tabulí, marní svůj talent jako account manažeři, pokrývači, manikérky, prodavači hotdogů či krmičky v drůbežárně. Lidí, co se minuli povoláním, existuje mnoho. Proto je člověk na svém místě malý zázrak. Jeden takový ve škole naštěstí máme. Je to sice prase neboli pracující senior, ale svou profesi vykonává stále s grácií. Na mysli mám naši uklízečku, jež tančí po chodbách s koštětem tak hbitě, jako by hrála curling. Nikde není ani smítko a to ještě stačí o přestávkách debatovat s žactvem. Funguje totiž zároveň jako výchovný poradce, linka důvěry, fotbalový sudí či půjčovna svačin a menstruačních vložek. Je to hvězda svého oboru. Kam se na ni hrabeme.

Celý článek

POHÁDKY Z VESMÍRU, KTERÝ JE VE SMÍRU

Jan Nejedlý, 5.5.2016

Kateřina Bromová (1992) je typická alternativní esoterická „biomanželka“. Medituje, mluví s kameny a rostlinami, nechává své dítě chodit naboso, šíří kolem sebe pozitivní energii. Ačkoli se s jejím pohledem na svět nemusíte ztotožňovat, přece vás v dobrém smyslu nakazí. Je to velmi inspirativní člověk, který vyčnívá mezi svými vrstevníky. Ve svých třiadvaceti toho stihla už hodně. Kromě toho, že se stala maminkou, pořádá různé duchovní večery a přednášky, založila iniciativu pro matky KojKoj („kojené dítě je spo-kojené“), pro kojící matky vymýšlí šaty a trička, pro internetovou televizi Czech Spirit TV natáčí rozhovory, připravuje projekt pozitivního zpravodajství a společně s Josefem Lohaczem napsala a vydala „transformační pohádku“ Astrálek a planeta Moudrosti.

Celý článek

KANTOŘI RADÍ KANTORŮM

5.5.2016

Taneční karaoke

Celý článek

PEL-MEL

5.5.2016

UČITELKA VE VESMÍRU

Celý článek

ČEŠTINA PRO CIZINCE V POLNÍCH PODMÍNKÁCH

Jiří Lacman, 5.5.2016

Příliv dětí cizinců do tuzemských základních škol staví učitele češtiny před nové úkoly. Třeba jak zorganizovat výuku zároveň pro rodilé mluvčí a pro cizince, anebo ještě lapidárněji, jak nejrychleji naučit chlapce z Mongolska, aby si nepletl slova tělocvična a toaleta.

Celý článek

SRDCE Z BAVLNKY

Dana Skotnická, 5.5.2016

MATERIÁL A POMŮCKY:

Celý článek

JARNÍ ROZKVETLÁ VĚTEV

Dana Skotnická, 5.5.2016

MATERIÁL A POMŮCKY:

Celý článek

PŘIJĎTE ZA NÁMI NA VELETRH!

5.5.2016

I v letošním roce se můžete setkat s Rodinou a školou na veletrhu Svět knihy. Najdete nás ve stánku Portálu v levém křídle Průmyslového paláce v pražských Holešovicích (L 603). Opět pro Vás budeme mít připravené kompletní ročníky Rodiny a školy za zvýhodněné ceny, aktuální číslo s akční veletržní slevou a zvýhodněné předplatné. Přijďte se podívat, kdo pro Vás připravuje časopisy Portálu. Srdečně Vás zve Vaše redakce

Celý článek

CO DÝCHAJÍ DĚTI VE TŘÍDÁCH

Michaela Pavelková, 5.5.2016

Ve školních učebnách tráví žáci významnou část dne. Řada onemocnění, zejména těch respiračních, souvisí s kvalitou vzduchu, který zde dýchají. Jak se ve školách větrá, jak působí na ovzduší tříd zateplování budov i jak respirační situace ovlivňuje pozornost a potažmo prospěch žáků, zjišťoval následující výzkum.

Celý článek

JAK NAJÍT SPOLEČNOU ŘEČ

Libor Popela, 5.5.2016

V době rádia, televize a především internetu asi nezní překvapivě sdělení, že podle psychologů spolu málo mluvíme. Na vše je méně času, doba je uspěchanější a nabízí také více lákadel, kvůli kterým na nějaké rozmlouvání není čas, prostor, energie. Komunikace v rodině by se však rozhodně zanedbávat neměla. Mohlo by se to jejím členům vymstít, a to jak rodičům, tak i dětem.

Celý článek

EXKURZE ZA TREST

Jitka Neradová, 5.5.2016

Chodíte s žáky na exkurze či výlety mimo školu? V tom případě vystavujete riziku sami sebe, svou pracovní dobu i svou peněženku. Legislativa je v tomto ohledu přímo nepochopitelná.

Celý článek

MÁ SMYSL ZNÁMKOVAT CHOVÁNÍ?

Jitka Neradová, 5.5.2016

Musíš se chovat slušně, jinak dostaneš dvojku z mravů, říkávalo se kdysi, pokud vznikl nesoulad s pravidly slušného chování. Jestliže se temná vize naplnila a na vysvědčení se objevila v kolonce chování jiná známka než jednička, vnímalo se to jako cejch.

Celý článek

PŘÍMĚSTSKÝ TÁBOR

MŠMT, 5.5.2016

PRÁVNÍ PORADNA

Celý článek

ANGLIČTINA S PŘÍBĚHEM

Olga Tenková, 5.5.2016

Vyučovací metoda Storyline, původem ze Skotska, využívá vnitřní motivaci žáků, kteří si sami tvoří a prožívají příběh (story). Učitel sleduje linku (line), má pod kontrolou cíle výuky, plánuje uzlové body práce, propojuje hru s realitou.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy