5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

6/2016

NEJSPÍŠ NESPÍŠ, VE SPÍŽI MÁŠ ŠPÍZ!

Jiří Lacman, 6.6.2016

Proč chtěl ptakopysk do Solopisk Daniela Kalinová Mladá fronta, Praha 2016

Celý článek

MANUÁL HRY

6.6.2016

POMŮCKY: Hrací kostka a figurky

Celý článek

JSEM ŠPATNÝ UČITEL

René Zindulka, 6.6.2016

ALE DVACET LET SI TOHO ?SKORO? NIKDO NEVŠIML

Celý článek

JAK ODMĚNIT VYSVĚDČENÍ?

Daniela Kramulová, 6.6.2016

Oslava u „mekáče“, nové kolo, nebo hotovost? Možná poslechneme okřídlený slogan „za vysvědčení knihu“, ale budeme váhat, jestli to přece jen není málo. Anebo jste přesvědčeni, že za vysvědčení by se žádná odměna dávat neměla?

Celý článek

OBHAJOBA ŠPRTA

Jitka Neradová, 6.6.2016

Není úplně dobrou nálepkou, když o někom řekneme, že je to šprt. Ba co víc, je to nadávka. Vizuálně snadno ztotožnitelná s Mazánkem z pamětnického filmu o Cestě do hlubin študákovy duše, případně Hujerem z Marečku, podejte mi pero.

Celý článek

NA SLUNÍČKO S ROZUMEM

Daniela Kramulová, 6.6.2016

Zdravotnické osvětě po několik let dominovala „sluneční prohibice“, díky níž už zcela samozřejmě užíváme sluneční brýle, opalovací krémy s UV filtrem a s dětmi se před odchodem z domova pereme o právo narazit jim hluboko do čela pokrývku hlavy.

Celý článek

KRAJINA

Dana Skotnická, 6.6.2016

(JEDNOBODOVÁ PERSPEKTIVA)

Celý článek

ZÁLOŽKA

Dana Skotnická, 6.6.2016

MATERIÁL A POMŮCKY:

Celý článek

ZA PĚT MINUT ZVONÍ

Jitka Suchá, 6.6.2016

5P – Praktická pohotovostní příloha pro pedagogy

Celý článek

PROSTOŘEKÁ TETA PRO CELOU RODINU

Lenka Seifertová, 6.6.2016

Je možné, aby si u moře či u rybníka četla celá rodina knížky od jedné spisovatelky? Pokud máte dceru, možné to je. Ta kouzelná autorka se jmenuje Caitlin Moranová. A pozor, jste-li zvyklí si v knihách zatrhávat vtipné pasáže, budou vaše výtisky za chvíli celé pomalované.

Celý článek

MANGA

J. N., 6.6.2016

CO LETÍ U DĚTÍ

Celý článek

BOGART JAKO JEZEVEC

Jan Nejedlý, 6.6.2016

Petr Stančík je autorem řady knih pro dospělé i děti. Jeho poslední román Mlýn na mumie dostal cenu Magnesia Litera za nejlepší prózu i cenu Audiokniha roku. Pro děti napsal mj. trilogii o jezevci Chrujdovi.

Celý článek

OPERACE BÁSNICKÉHO STŘEVA

Ervín Bedrníček, 6.6.2016

Kdysi jsem koketoval s poezií. A nebyl jsem v tom úplně marný. Úryvek z mé surrealistické poemy Růže s plnovousem dokonce otiskl jeden časopis zabývající se avantgardní literaturou. Jenže pak přišly děti a odešla inspirace. Přesněji řečeno, nebyl čas na psaní. Jak praví klasik: „Kočárek v kuchyni jest nepřítelem dobrého umění.“ Po několika letech jsem se ale vzepřel. Přece v sobě nepohřbím literární talent jen proto, že mám rodinu! Každou sobotu dopoledne se zavřu v pracovně a budu tvořit. A běda tomu, kdo mě vyruší! Když nastal kýžený čas, pohodlně jsem se usadil za pracovní stůl a nachystal si blok a tužku. Dlouze jsem se zamyslel – a nic. Žádný nápad se nedostavil. Vyhlédl jsem proto oknem na ulici, ale ani tam se nedělo nic poetického. Jen nějaký dědek jel na kole s bandaskou pro pivo. Začal jsem z nervozity okusovat tužku, ačkoli vím, že múzy nelétají na zavolanou. Básník Schiller prý dlouhé hodiny upřeně pozoroval nahnilé jablko, než načerpal inspiraci k básni o pomíjivosti života. Jiný autor se kvůli tvůrčímu vnuknutí nechal bodnout včelou, další zas stál celý den v mraveništi. Na nic takového jsem neměl čas ani chuť. Navíc na dveře pracovny začaly bušit děti. Pohlédl jsem na prázdný papír a ohryzanou tužku. Odemkl jsem. „Kolik básniček jsi už napsal, tati?“ ptaly se děti, které se mi hned rozesadily po stole a klíně. „Zatím žádnou,“ přiznal jsem. „Tak my ti pomůžeme,“ řekl odhodlaně nejstarší synek a zadíval se oknem na ulici. Dědek na kole se právě vracel z hospody s plnou bandaskou. „Děda jede na kole,“ začal veršovat syn, „střílí při tom z pistole!“ Prostřední potomek pokračoval: „Bába sedí na hnoji, píše si tam úkoly.“ Ani nejmenší se nenechal zahanbit. „Bába jede na kole, píše si tam úkole,“ pravil vážně a všichni se rozesmáli. Konečně se tužka dala do pohybu. Jak z rohu hojnosti se začaly sypat nápady nejen z dětí, ale konečně i ze mě! Síla rýmů, kterými jsem předtím pohrdal, mě natolik okouzlila, že jsem za půl hodiny složil šest básní, byť nebyly úplně dokonalé, a avantgardní už vůbec ne. „Byla půlnoc, byl jsem vzhůru, stalo se to v Singapuru, v baru hrálo cembalo, my jsme si koupili čerpadlo.“ Ano, trochu to skřípalo, ale což, radost z tvorby nic nenahradí. A když jsem si v další básni nevěděl rady s rýmem na slovo „ondatra“, zase mi pomohly děti! „Na ondatra se přece rýmuje chondatra, jondatra, kondatra, sondatra, žondatra…“ Vždyť je to pravda. Jelikož jsme při básnické tvorbě halasili, stanula ve dveřích pracovny manželka. Nevěřila, že se zabýváme poezií, a tak jsme jí ukázali utěšeně se plnící blok s básněmi. Pro první seznámení s naším dílem si bohužel nevybrala zrovna nejlepší příklad. „Máma drží paruku a krká si na ruku,“ přečetla a ironicky dodala: „Hm, to je opravdu vhodné pro děti!“ Přesvědčoval jsem ji, že v tomto případě šlo o procvičování „r“, ale žena jen ucedila, abych šel radši přitlouct věšáčky do koupelny. „No dovol,“ ohradil jsem se, „právě tluču na brány poezie a mám jít zatloukat věšáčky?! To ti radši zarecituji svou báseň Dej mi pusu v autobusu!“ Milostné verše ovšem zanikly v úderech kladívka, kterým si žena sama přidělávala věšáčky, načež nám oznámila, že si dá na uklidněnou vanu, ať aspoň hlídáme omáčku na sporáku. Pustili jsme se opět do tvůrčí práce. Po chvíli nás vyrušilo volání z koupelny: „Něco se pálí!“ Zdvihl jsem ukazováček: „Něco se pálí, jelen běží v dáli!“ Prostřední syn převzal štafetu: „Za ním běží lachtan velký jako žachtan!“ A tak se to valilo dál. Celá kompozice končila myslím verši: „Oko, vítr, kulička, dědo, vy jste babička!“ Co vám mám povídat. Přišli jsme ten den o oběd, který na sporáku poněkud zuhelnatěl, ale zato jsme otevřeli bránu poezie dokořán. Po čase vzalo naše společné básnění pod náporem jiných atrakcí zasvé, jeho dozvuky však rezonovaly v rodině ještě dlouho. Když k nám přišel Mikuláš, zarecitoval mu nejstarší syn báseň „Bubeník má činely a škrábe se v noseli!“ Při třídní akademii se prostřední potomek vytasil s verši „Na ostrově Bourek, spad tátovi šourek!“ A když šel ten nejmladší k zápisu, zanechal v paní učitelce nesmazatelný dojem naší básní Máky. Zněla takto: „Máky, máky, rudé máky, já jsem máklej a vy taky!“ Do školy ho kupodivu vzali, i když do kolonky „různé“ zapsali: exot. Básník to holt nemá lehké v žádné době.

Celý článek

VÝCHOVA FOTBALOVÉHO FANOUŠKA

Jiří Karban, 6.6.2016

Je nutné s tím začít co nejdříve. Ve chvíli, kdy váš syn či žák vhodí na hrací plochu svou první dýmovnici anebo marně zkouší štěstí jako náruživý sázkař, bývá na systematické výchovné působení zpravidla pozdě. To už je práce pro někoho jiného, nejčastěji pro policisty či psychiatry. Přitom fanouškovství nemusí být spojené pouze s výtržnictvím nebo s pěstováním chorobné závislosti.

Celý článek

DRUHÝ JAZYK? ACH JO!

6.6.2016

„Jaké máte zkušenosti se zavedením druhého povinného cizího jazyka na základních školách? Je toto opatření správným krokem oproti někdejšímu povinně volitelnému předmětu? Máte představu, jaká je návaznost odučené látky druhého jazyka poté na středních školách?“

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy