5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

4/2010

Rodina a škola 4/2010

Barbara Čechová, 8.4.2010

Čeká češtinu záplava nových slov jako hostka, kominice, drvoštěpka, chirurgyně? Nad tím se zamýšlí téma dubnové Rodiny a školy s názvem Genderově vyvážené vyjadřování budí emoce žen i mužů. Jak školní jídelny vyhovují dětem – vegetariánům? Jeden z rodičů to vystihl v názoru Bezmasé neznamená vegetariánské. Hezký a upravený rukopis je pro dnešní školáky stále větší problém. Zeptali jsme se výtvarnice Radany Lencové, autorky nového a jednoduššího školního písma, zda její návrhy znamenají Konec škrabopisu v Čechách. Rozumíte dětské osobnosti? Rubrika Psychologie nabízí návod, jak rozdílně přistupovat doma i ve škole k dětem extravertním a introvertním.

Celý článek

Rodina a škola 4/2010

Rozumíte dětské osobnosti? - Díl I: extraverze a introverze

Šárka Miková, 8.4.2010

V této rubrice vám v několika pokračováních poskytneme klíč k porozumění dětské osobnosti, ať už je vaším vlastním potomkem, nebo žákem. Na případech jednotlivých dětí autorka ilustruje typologické příčiny jejich problémů a způsoby řešení včetně prevence.

Celý článek

rozumíte dětské osobnosti? - Díl I: extraverze a introverze

Konec škrabopisu v Čechách?

Nina Rutová, 8.4.2010

Rozhovor s Radanou Lencovou o tom, co předcházelo návrhu nového školního psacího písma – Comenia Script(CS)

Celý článek

Konec škrabopisu v Čechách?

Bezmasé neznamená vegetariánské

Martina Hanzlíková, 8.4.2010

Jsem maminkou čtyř dětí, které navštěvují různé školní jídelny. Přestože se v každé z nich nabízí výběr dvou jídel, vegetariánské k naší lítosti schází.

Celý článek

Bezmasé neznamená vegetariánské

Genderově vyvážené vyjadřování budí emoce žen i mužů

8.4.2010

Nedávno se objevila na stránkách MŠMT příručka „Kultura genderově vyváženého vyjadřování“. „Jazyková doporučení v této knížce nejsou závazná a nenařizují nikomu, jak má mluvit a psát. Jejich smyslem je učinit komunikaci zdvořilou, kultivovanou a příjemnou vůči ženám i mužům, a vyjádřit a uznat reálný podíl žen na chodu věcí veřejných.“ O názor jsme požádali její potencionální uživatele, učitelku a publicistu.

Celý článek

Genderově vyvážené vyjadřování budí emoce žen i mužů

Muž mnoha činností, ale stálé tváře

8.4.2010

Režisér Břetislav Rychlík své filmové premiéry uvádí spíše jako soused, který vás má rád, než jako hvězda, která si zaslouží obdiv. Jak stihne být na několika místech najednou jsem pochopila, když jsme si poslední e-mail vyměnili o půlnoci a odpovědi přišly již ráno před šestou. Nejspíš přitom ještě venčil psa nebo chystal snídani své dceři?

Celý článek

FIBA mění pravidla čárování

8.4.2010

Výbor Mezinárodní basketbalové federace FIBA (Central Board) rozhodl o změně pravidel od roku 2010 (ev. 2012) týkajících se vzhledu basketbalového hřiště a majících vliv i na časomíru. Od 1. 10. 2010 se všechny vrcholné soutěže budou hrát na hřištích, kde bude změněn vzhled vymezeného území a posunuta čára trojkového hodu na 6,75 m.

Celý článek

Co se děje na škol ách

8.4.2010

Základy golfové hry jako volitelný předmět

Celý článek

Porod do škol!

8.4.2010

V týdnu od 17. do 23. května se v mnoha státech připomíná Světový týden respektu k porodu. Česká republika se připojuje popáté, prostřednictvím Hnutí za aktivní mateřství a dalších organizací. V pražském Kině Perštýn se koná informační festival o těhotenství, porodu a šestinedělí UMĚNÍ PORODIT.

Celý článek

Komenský hravě

Hana Prchlíková, 8.4.2010

K vytvoření této hodiny mě přiměla žákovská neznalost základních životních dat snad nejslavnějšího Čecha J. A. Komenského. Nechtěla jsem se však protivit jeho vlastním didaktickým postupům, a tak jsem se snažila pojmout vše v duchu hesla Škola hrou. Třída, se kterou jsem pracovala, k tomu sama vybízela, neboť jde o třídu se sportovním zaměřením, s převahou chlapců. Třída není příliš nakloněna skupinové práci. Snažila jsem se proto, aby práce byla zčásti samostatná, zčásti skupinová. Skupinová práce pak měla mít ještě soutěživý podtext.

Celý článek

Zkusíte psát jinak?

Radana Lencová, 8.4.2010

Pedagogická fakulta UK v Praze, která zaštítila projekt psacího písma Comenia Script, podala žádost o akreditaci písma na ministerstvo školství, aby bylo nové psací písmo vpuštěno do škol jako „experiment“. Žádosti bylo vyhověno - od začátku příštího školního roku se budou moci školy zúčastnit pilotního ověřování a zahrnout Comenia Script do výuky psaní.

Celý článek

Méně žáků ve třídě neznamená kvalitnější výuku

Jan Michal Mleziva, 8.4.2010

Při rozpravách o kvalitě vzdělávání se často objevuje přesvědčení, že výsledek pedagogické práce bývá ovlivněn počtem žáků ve třídě. Mělo by platit, že čím je méně žáků, tím kvalitnější je výuka. Bohužel to vesměs neplatí.

Celý článek

Rozumíte dětské osobnosti?

Šárka Miková, 8.4.2010

Díl I: extraverze a introverze

Celý článek

Mámo, táto, učitelko , čtěte mi!

Text: Ivana Lacinová, 8.4.2010

Když v mateřské škole začínám v září s pravidelným poledním předčítáním knih, velmi často slyším: „To znám, to mám doma na DVD. Někdy se také dozvím: „Tuhle knihu mám doma.“ A na otázku, kdo ti ji čte, je většinou ticho. Jistě, stále existují rodiny, kde dětem čtou, většinou však jen do doby, než dítě začne samo zvládat základy čtení. Málo dětem čteme, a bohužel to platí i o mnoha školkách.

Celý článek

Už je to tad y!

Marek Václavík, 8.4.2010

Už se to blíží. Za chvíli budu mít papírové oprávnění k tomu, abych se mohl „postavit“ před třídu žáků (lépe řečeno mladých perspektivních lidí). Radost z tohoto splněného snu a údělu - vyučovat, je jistě na místě. Ale… Z mé dosavadní praxe už vím, co mohu očekávat. Pocity radosti jsou najednou střídány obavami. Vím, na co se mohu ve školství (jako muž) těšit. Poměrně často se setkávám s lidmi, kteří mi toto povolání rozmlouvají a říkají: „Nebuď blázen!“ Bohužel mezi nimi jsou i učitelé, kteří ve školství pracují již řadu let.

Celý článek

Neřešte problémy alkoholem

8.4.2010

Pěkný den, jmenuji se Irena, jsem učitelkou na střední škole, mám dvě děti a jeden problém, který se prolíná veřejným i soukromým životem. Mám ráda alkohol. Na tom samotném nevidím nic špatného. Více mě štve, že toho alkoholu zkonzumuji více, než bych chtěla, a nemám pak své jednání pod kontrolou tak, jak bych chtěla. To, že piju mi přináší uvolnění, mohu přestat přemýšlet nad problémy v práci, tak i nad konflikty doma. Jak ráda bych měla pohodovou domácnost, o které čtu v časopisech a kterou vidím v televizi. Já však stále prožívám samé problémy. Kdybych alkohol neměla, bojím se, že by můj život byl strašně těžký. Jenže když se napiju, další den mi pak není nejlépe, nemám takový výkon, jak bych si představovala. Přináší mi to problémy jak doma, tak i v zaměstnání. Jsem pak ještě více nevrlá na manžela a na děti a do školy přicházím s velmi špatnou náladou. Chtěla bych to změnit, ale cítím, že na to nemám síly. Tatínek bojoval s alkoholem, ale doma jsme o tom nesměli mluvit, aby nebylo doma zle. U nás doma se o tom taky nebavíme. Mám strach, že bych se před dětmi shodila a nechci poslouchat rady mého manžela. Cítím, že řešení je stejně na mně. Co mám udělat pro to, abych nebyla na alkoholu závislá a abych se cítila líp? Mohu udělat něco pro to, aby alkohol nebyl důvodem k tomu, abych se špatně cítila? Děkuji vám a prosím o odpověď. Irena, Nový Jičín Děkuji za upřímnost a za upřímné předestření vašeho problému. Alkohol pijete proto, že vám něco přináší. Podle vašich slov jde o uvolnění a možnost přestat přemýšlet nad vlastními problémy. Jsou to dvě potřeby, které máte, které si tímto způsobem uspokojujete. Můžete si takové uvolnění, o kterém píšete, navodit jiným, pro vás přijatelnějším způsobem? Je nějaká oblast, činnost nebo osoba ve vašem životě, která by vás takovým uvolněním naplňovala? Píšete, že alkohol vám umožňuje přestat přemýšlet nad problémy v práci i nad konflikty doma. Je tedy určitě zajímavé se zamyslet nad řešením, které by pomohlo k tomu, aby v těchto dvou oblastech byla situace pro vás přijatelnější. Moderním způsobem řešení problémů na pracovišti je supervize, která se pomalu začíná aplikovat i ve školství. Je tedy potřeba, nejlépe s někým nezávislým, prověřit, zda se nenajde řešení, které by pro vás situaci v práci i doma změnilo ve více přijatelnou. Dále píšete o touze mít doma harmonickou domácnost podobně jako je tomu v časopisech nebo v televizi. Bohužel příběhy v časopisech jsou často z většiny smyšlené a seriály jsou nereálně vykonstruované tak, aby se na ně lidé dívali. Přijměte tedy svět časopisů a televize jako svět nereálný. Kdyby v televizi probíhala realita taková, jaká byla ve skutečnosti, diváky by to moc nezajímalo a televize by přišla o inzerenty. Televize vám může pomoci alespoň na chvíli zapomenout na své vlastní problémy a řešit problémy ve virtuálním světě. Je třeba mít však pořád na vědomí, že tento svět je imaginární a že způsoby řešení problémů v televizním světě jsou jiné, než v běžném životě. V každodenním reálném životě řešíme konflikty a někdy těžce a komplikovaně hledáme a vyjednáváme řešení. Někdy se přijatelné řešení mezi partnery vytváří těžce. Tato řešení se konstruují pomaleji, než bychom očekávali a než to v televizním světě vidíme. Někdy se nám podaří dohodnout řešení pro všechny strany uspokojivé, jindy ne, někdy je to kompromis. Další oblastí, kterou popisujete, je to, že jste o problému nikdy doma nehovořili a ani nyní nehovoříte. Na jednu stranu veškerá tabu, která v komunikaci máme, jsou důležitá. Ve vašem případě vás toto tabu chrání jak k zachování úcty dětí, tak i k omezení vlivu manžela. Obě tyto oblasti potřebujete ošetřit tak, aby byly pro vás bezpečné. Na druhou stranu to, že se o problému nemluví, může uvádět, zejména děti, do nejistoty. Proto bývá prospěšné o těchto záležitostech otevřeně komunikovat se svými nejbližšími. Vysvětlovat jim, co prožíváte, vědět, jaký pocit oni z toho mají, případně jak vám mohou pomoci. Otevírání dlouholetých tabu je náročné, pokud vnímáte, že jste na to připraveni a že je to pro vás všechny užitečné, může se stát takové otevření osvobozujícím pro celou vaši rodinu. Když nechcete poslouchat přemíru rad svého manžela, je dobré mu to jasně říci. Partner může předpokládat, že mu sdělujete něco, na co chcete slyšet radu nebo jeho názor. Někdy u zvlášť citlivých věcí je tedy vhodné informovat partnera, co od něj očekáváte nebo spíše co od něj neočekáváte. Abyste se cítila lépe, je nutné, abyste měla alkohol pod kontrolou vy, a ne on vás. Je potřeba najít si takové aktivity, kterými se uvolníte pro vás přijatelnějším způsobem. A protože vnímáte, že tento problém ovlivňuje vaše bezprostřední okolí, pokuste se pak otevřeně komunikovat o tomto problému se svými blízkými. Přeji vám, abyste svůj problém co nejlépe zvládla, abyste byla co nejvíce spokojena jak vy, tak vaše děti i partner.

Celý článek

Co chybí absolventům pedagogických fakult při nástupu do školní praxe a co zvládají dobře ?

8.4.2010

Co si o tomto aktuálně diskutovaném problému myslí ředitelé škol?

Celý článek

Genderově vyvážené vyjadřování budí emoce žen i mužů

Hana Hegerová, 8.4.2010

Nedávno se objevila na stránkách MŠMT příručka „Kultura genderově vyváženého vyjadřování“. „Jazyková doporučení v této knížce nejsou závazná a nenařizují nikomu, jak má mluvit a psát. Jejich smyslem je učinit komunikaci zdvořilou, kultivovanou a příjemnou vůči ženám i mužům, a vyjádřit a uznat reálný podíl žen na chodu věcí veřejných.“ O názor jsme požádali její potencionální uživatele, učitelku a publicistu.

Celý článek

Konec škrabopisu v Čechách ?

Nina Rutová, 8.4.2010

Rozhovor s Radanou Lencovou o tom, co předcházelo návrhu nového školního psacího písma - Comenia Script(CS)

Celý článek

Bezmasé neznamená vegetariánské

Martina Hanzlíková, 8.4.2010

Jsem maminkou čtyř dětí, které navštěvují různé školní jídelny. Přestože se v každé z nich nabízí výběr dvou jídel, vegetariánské k naší lítosti schází. Stále přece přibývá lidí, kteří přemýšlí o tom, co a proč jedí, a stále přibývá dětí, které byť k tomu doma nejsou vedené, nechtějí maso jíst. Tyto děti potom prostě maso nechají na talíři a to se vyhodí. Už to, že se jídlo vyhazuje, vnímám jako velmi nevýchovné a špatné a pak je zde další důsledek. Dítě sní rýži či knedlík s omáčkou nebo brambory, na chvíli se zasytí ovšem chybí to podstatné - výživová hodnota jídla. Myslím proto, že má smysl, aby školní jídelny vegetariánská jídla nabízely. Zkoušela jsem o tom hovořit s kuchařkami v jídelnách, kam chodí mé děti, i s učiteli, kteří se v jídelnách také stravují, a zjistila jsem, že dochází k nepochopení už v tom zásadním: co to vlastně je vegetariánské jídlo. To totiž všichni zaměnili s pojmem bezmasé jídlo. A v tom vidím velký kámen úrazu. Jídla bezmasá, např. ovocné knedlíky, palačinka se špenátem, zeleninové rizoto, lívanečky se zavařeninou, současné jídelny nabízejí, a to minimálně jednou týdně, ale to jsou jídla málo vydatná, málo výživná. Děti jsou ve vývinu, potřebují stravu pestrou v přísunu vitaminů, minerálů, bílkovin… Maso z talíře nestačí odstranit, je nutné ho nahradit. Proto jsou vegetariánská jídla kombinací zejména obilovin, luštěnin, zeleniny a ovoce. Vaření obilovin je jiné než tzv. běžné vaření. Je potřeba více času na vaření, některé druhy se musí připravit den předem, což se týká i luštěnin, některé se před vařením musí spařovat, aby vůbec k jídlu byly, jiné se musí rozdrtit. To je jen miniaturní nástin specifik při vaření obilovin a kuchaři nestačí jen dobrá vůle chtít vařit jinak, ale musí se naučit jak. Myslím si, že nabídka kuchařské literatury na našem trhu je bohatá a kvalitní, ale proškolení nejen vedoucích jídelen, ale zejména kuchařů je nejlepší cestou, jak se naučit vařit jídla, která nejsou běžná, a kombinovat méně obvyklé suroviny. Na takovém školení, kde kuchař může uvařit a často sám poprvé ochutnat vegetariánské jídlo, získá hmatatelnou zkušenost, kterou mu kniha nemůže poskytnout. Dalším důležitým momentem je používání koření. Paleta koření je mnohem bohatší než při vaření běžných jídel, tedy pro kuchaře další nové informace. Nebo krájení zeleniny. Víte, že mrkev nakrájená na kolečka má jinou chuť než nakrájená na proužky a jinou, když je nastrouhaná? Právě tyto postupy si lze na kurzech vaření vyzkoušet a ihned začít používat. Věřím, že je to rychlejší a snazší cesta než přes studium kuchařských knih. Nejsem odbornicí na výživu, můj názor pramení ze snahy vařit a jíst chutně, kvalitně, pro radost a s radostí.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy