5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

5/2010

Hrnec plný poezie

Hana Prchlíková, 12.5.2010

Když jsem kdysi předem avizovala, že příští hodinu budeme pracovat s poezií, obličeje deváťáků se protáhly jak nad hrachovou kaší. Od té doby, co na poezii používám hrnec, žáci nejenže poezii čtou, ale taky veršují.

Celý článek

Hrnec plný poezie

Mým jazykem je čeština, i když ne tak docela

Blanka Gruntová, 12.5.2010

Paříž, Londýn, Berlín, Mnichov, Brusel, Sydney. Všude tam pomáhá ČESKÁ ŠKOLA BEZ HRANIC vychovávat děti, jež mají k češtině blízko, ale jejich nejsilnější jazyk to není. Obdobně i v českých školách přibývá žáků, kteří naši národní řeč neovládají na úrovni rodilých mluvčích. Ať už jde o děti českého původu žijící v zahraničí, nebo o cizince vyrůstající v České republice, smekáme obvykle před jejich umem přirozeně se pohybovat v několika kulturních a jazykových prostředích, a mučíme se otázkou, kterak jim umožnit, aby si naši mateřštinu pěstovaly a rozvíjely. Zkušenosti z francouzské metropole přinesou snad inspiraci i učitelům v Česku. Jak se malí kosmopolité mohou učit kultivovaně vyjadřovat v řeči našich předků?

Celý článek

Mým jazykem je čeština, i když ne tak docela

Extravert a introvert ve třídě - DÍL II: Co o nich říkají někteří učitelé?

Šárka Miková, 12.5.2010

V dubnovém čísle autorka představila základní rysy extravertních a introvertních dětí a dostali jsme několik rad, jak vycházet vstříc jejich i své přirozenosti při každodenním styku, v rodině. Druhý díl je zaměřený na komunikaci s extraverty a introverty ve třídě, při interaktivním výkladu, zkoušení a skupinové práci.

Celý článek

Extravert a introvert ve třídě - DÍL II: Co o nich říkají někteří učitelé?

Co se čtyřkaři?

Jan Michal Mleziva, 12.5.2010

Tak jako se celá společnost neustále potýká s předsudky a klišé, nezůstávají těchto zjednodušujících postojů prosty ani naše školy. Osobnost dítěte a mladého člověka se v nich proto posuzuje obvykle jen na základě prospěchu a kázně. Žáci studijně nadaní a poslušní jsou vítaní, žáci se slabšími učebními výsledky a se sklony k neposlušnosti jsou naopak coby nežádaní zatracováni. Přitom skupina prvně jmenovaných by se bez školy více méně obešla, neboť v sobě nese potenciál k samostatnému vzdělávání. Kdežto právě druhá skupina, osobnostně jinak založená, pro své vzdělávání potřebuje pedagogicky fundované odborníky.

Celý článek

Co se čtyřkaři?

Učitelské standardy: pomoc nebo hůl na pedagogy?

Hana Košťálová, 12.5.2010

Na Slovensku přišli po prázdninách učitelé do škol a standard zaměřený na sbírání kreditů za další vzdělávání byl hotov. Čeká snad české učitele totéž překvapení a tytéž chyby? Ze zkušeností v Holandsku vyplývá, že mají-li standardy učitelům pomoci zlepšovat práci, je lepší, když se podílejí na jejich tvorbě a když pak sami mohou porovnávat kritéria uvedená ve standardu se svou vlastní výukou.

Celý článek

Učitelské standardy: pomoc nebo hůl na pedagogy?

Rodina a škola 5/2010

Nina Rutová, 12.5.2010

Učitelské standardy: pomoc, nebo hůl na pedagogy?, ptá se ve svém textu Hana Košťálová a představuje holandskou a slovenskou cestu ke standardům. Je v nich podstatný rozdíl. Co se čtyřkaři?, zajímá J. M. Mlezivu, který popisuje praktiky, jak se střední školy snaží zbavit nepohodlných žáků. Jak ve škole pracovat s rozdílnými typy žáků radí již podruhé Šárka Miková v článku Extravert a introvert ve třídě. V reportáži Blanky Gruntové Mým jazykem je čeština, i když ne tak docela se dozvíte o „Škole bez hranic“ v Paříži, kterou navštěvují české bilingvní děti. Možná v ní najdete inspiraci i pro výuku dětí, jejichž mateřským jazykem není čeština. Chcete psát s deváťáky básně? Pak se inspirujte hodinou Hany Prchlíkové a připravte jim Hrnec plný poezie.

Celý článek

Rodina a škola 5/2010

Vážím si učitelů svých dětí

12.5.2010

Sympatického herce Studia Ypsilon možná znáte ze seriálu Ulice, hrál ve filmech Amerika, Mazaný Filip, Eliška má ráda divočinu, Učitel tance nebo Vyhnání z ráje. Je všímavým i vnímavým otcem čtyř dětí a své postřehy publikuje každý měsíc v časopise Děti a my. Zastihla jsem ho v předpremiérovém čase, přesto si našel chvíli a alespoň na pár otázek mi odpověděl.

Celý článek

První zvonění

Jana Jirošová, 12.5.2010

Na pražskou Základní školu Petřiny – sever jsem nastoupila vloni na jaře jako učitelka prvního stupně. Do procesu jsem se dostala rychle bez dlouhého rozmýšlení. Složila jsem státní závěrečné zkoušky a pak se náhodou uvolnilo místo učitelky v nedaleké škole. Program Začít spolu, podle kterého se vyučuje na prvním stupni naší školy, mě oslovil, tak jsem nabídku bez velkého váhání přijala. Naskočila jsem tak trochu do rozjetého vlaku, jelikož bylo krátce po pololetí a hned jsem se stala třídní učitelkou třetí třídy.

Celý článek

Hrnec plný poezie

Hana Prchlíková, 12.5.2010

Když jsem kdysi předem avizovala, že příští hodinu budeme pracovat s poezií, obličeje deváťáků se protáhly jak nad hrachovou kaší. Od té doby, co na poezii používám hrnec, žáci nejenže poezii čtou, ale taky veršují.

Celý článek

MÝM JAZYKEM JE ČEŠTINA, I KDYŽ NE TAK DOCELA

Blanka Gruntová, 12.5.2010

Paříž, Londýn, Berlín, Mnichov, Brusel, Sydney. Všude tam pomáhá ČESKÁ ŠKOLA BEZ HRANIC vychovávat děti, jež mají k češtině blízko, ale jejich nejsilnější jazyk to není. Obdobně i v českých školách přibývá žáků, kteří naši národní řeč neovládají na úrovni rodilých mluvčích. Ať už jde o děti českého původu žijící v zahraničí, nebo o cizince vyrůstající v České republice, smekáme obvykle před jejich umem přirozeně se pohybovat v několika kulturních a jazykových prostředích, a mučíme se otázkou, kterak jim umožnit, aby si naši mateřštinu pěstovaly a rozvíjely. Zkušenosti z francouzské metropole přinesou snad inspiraci i učitelům v Česku. Jak se malí kosmopolité mohou učit kultivovaně vyjadřovat v řeči našich předků?

Celý článek

Co se děje na školách

Eva Stejskalová, 12.5.2010

Zdravá hravá změna jídelníčku

Celý článek

Extravert a introvert ve třídě

Šárka Miková, 12.5.2010

DÍL II: Co o nich říkají někteří učitel é?

Celý článek

Co se čtyřkaři?

Jan Michal Mleziva, 12.5.2010

Tak jako se celá společnost neustále potýká s předsudky a klišé, nezůstávají těchto zjednodušujících postojů prosty ani naše školy. Osobnost dítěte a mladého člověka se v nich proto posuzuje obvykle jen na základě prospěchu a kázně. Žáci studijně nadaní a poslušní jsou vítaní, žáci se slabšími učebními výsledky a se sklony k neposlušnosti jsou naopak coby nežádaní zatracováni. Přitom skupina prvně jmenovaných by se bez školy více méně obešla, neboť v sobě nese potenciál k samostatnému vzdělávání. Kdežto právě druhá skupina, osobnostně jinak založená, pro své vzdělávání potřebuje pedagogicky fundované odborníky.

Celý článek

Jak vám klape spolupráce se zřizovatelem ?

Sylvia Jančiová, 12.5.2010

Co si o tomto aktuálně diskutovaném problému myslí ředitelé škol?

Celý článek

Učitelské standardy: pomoc nebo hůl na pedagogy?

Hana Košťálová, 12.5.2010

Na Slovensku přišli po prázdninách učitelé do škol a standard zaměřený na sbírání kreditů za další vzdělávání byl hotov. Čeká snad české učitele totéž překvapení a tytéž chyby? Ze zkušeností v Holandsku vyplývá, že mají-li standardy učitelům pomoci zlepšovat práci, je lepší, když se podílejí na jejich tvorbě a když pak sami mohou porovnávat kritéria uvedená ve standardu se svou vlastní výukou.

Celý článek

Na všechno nové ať si děti přijdou samy

Nina Rutová, 12.5.2010

Blanka Staňková zrušila ve své třídě diktáty a učila děti psát správně česky zábavněji. Učí nyní didaktiku českého jazyka na pedagogické fakultě, přestože jí kdysi na gymnáziu doporučili, ať se češtině vyhýbá. Rozhovor je také o budoucích učitelích a o tom, jak je těžké naučit je diskutovat a objevovat informace samostatně.

Celý článek

Být jen tak chvíli sama doma …

Martina Hanzlíková, 12.5.2010

Celý článek

Jsou volby u státních maturit v pořádku?

Nina Rutová, 12.5.2010

Pro (proti) Aleš Petrák, učitel matematiky a fyziky na gymnáziu v Pelhřimově

Celý článek

Otázka pro

12.5.2010

Otázka pro Miroslavu Vlčkovou, vedoucí a koordinátorku Rodinného centra Andílek Montessori pedagogika je v Česku čím dál populárnější. Jaké akce plánujete, abyste pokryli zvyšující se poptávku?

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy