5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

6/2010

Jedni mají rádi fakta, druzí souvislosti

Šárka Miková, 9.6.2010

V předchozích dvou číslech časopisu nám autorka poradila, jak nejlépe zacházet s extraverty a introverty. Dnes se dozvíme, jak to zařídit, aby ve škole prospívaly smyslové i intuitivní děti. Důležité je umět se ptát a umět jim zadávat práci v souladu s jejich preferencemi a učebním stylem.

Celý článek

Jedni mají rádi fakta, druzí souvislosti

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Martina Hanzlíková, 9.6.2010

Vůně, dotek, správná teplota vody ráno i večer, pár kapek éterického oleje na keramické destičce v aktovce nebo v kapse u kalhot, to vše může mírnit únavu, vyčerpání a neklid dítěte, jež trpí některou z dys-poruch. Autorka vychází z dlouholeté zkušenosti. Změny, které se odehrávají při citlivém přístupu k dítěti, mohou být povzbudivé zvláště pro ty, kteří mají dojem, že již vyzkoušeli vše a výsledek je zatím skoro nulový.

Celý článek

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Prázdniny a finance

Jitka Kašová, 9.6.2010

Náměty, které níže nabízíme, jsou součástí projektu finančního vzdělávání pedagogů základních škol Rozumíme penězům. Pedagogové získávají v rámci projektu kurz, sborník příkladů, přístup na webové stránky www.rozumimepenezum.cz a unikátní učebnici pro práci s žáky. Učebnice se skládá z 10 témat spojených s rozhodováním o penězích.

Celý článek

Prázdniny a finance

letní tipy do výuky - běžte s dětmi na web

Zuzana Řezníková, 9.6.2010

Začaly prázdniny a zrovna dneska nemáte chuť dětem vynadat, že i o prázdninách sedí u počítače.

Celý článek

letní tipy do výuky - běžte s dětmi na web

Dárek, nebo úplatek?

Jana Nováčková, 9.6.2010

Blíží se konec školního roku a v mnohých rodinách budou děti dostávat za vysvědčení odměnu. Pokud to nejsou příliš drahé věci či nepřiměřené sumy peněz, většina dospělých i dětí na tom nevidí nic špatného.

Celý článek

Dárek, nebo úplatek?

Rodina a škola 6/2010

Nina Rutová, 9.6.2010

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi radí odborná aromaterapeutka Martina Hanzlíková a účinnost receptů na kombinace olejů, koupelí a masáží dokládá příběhem vlastního syna. Psycholožka Šárka Miková představuje již potřetí typologicky protichůdné typy. Jedni mají rádi fakta, druzí souvislosti a chceme-li, aby ve škole prospívali, měli bychom se zamýšlet, jaký způsob výuky je pro ně nejvhodnější. Blížící se vysvědčení připomíná otázka položená v rubrice Pro a proti: Mohlo by se místo známkování hodnotit slovně? U hodnocení zůstaneme také v úvaze psycholožky Jany Nováčkové. Jsou peníze a dárečky za známky vhodnou odměnou a impulsem k dalšímu učení, když víme, že vnitřní motivace prospívá více nejen nám dospělým, ale i našim dětem? Po uzavřené klasifikaci možná uvítáte pár letních tipů do výuky a prověříte jejich účinnost na webových stránkách portálů, které doporučuje Zuzana Řezníková a možná ještě nebude pozdě ani na několik aktivit na téma Prázdniny a finance.

Celý článek

Rodina a škola 6/2010

Nejdůležitější je věrohodnost

Připravila Nina Rutová, 9.6.2010

Přestože jedna z největších českých hereček Vlasta Chramostová učila jen krátce, svým přístupem k politickým událostem a osobním nasazením byla vzorem a tím pádem i pedagogem pro mnoho lidí, kteří v sedmdesátých letech nekolaborovali s režimem a hledali oporu kromě jiného také v osobnostech, kterých si mohli vážit a které boji za lidská práva obětovali i skvělou pracovní kariéru. V roce 1999 vyšly knižně její vzpomínky – svědectví pod titulem „Vlasta Chramostová“.

Celý článek

Státní maturity – zrušit , či nezrušit?

Jan Michal Mleziva, 9.6.2010

Před volbami jsme mohli zaslechnout z úst některých politiků ostrou kritiku státních maturit, které mají doplnit a z části nahradit tradiční formu maturitních zkoušek. Dokonce se mezi politiky objevil názor, že by bylo vhodné státní maturity zrušit. Do veřejného povědomí, jež bylo dříve právě ze strany politiků formováno spíše k vstřícnosti vůči státním maturitám, tak vstoupila nejasnost, kterou navíc zesilují protesty odvážných učitelů.

Celý článek

Co se děje na škol ách

Maja Bihelerová, 9.6.2010

Celoškolní projekt „Den Země“

Celý článek

Prázdniny a finance

Jitka Kašová, 9.6.2010

Náměty, které níže nabízíme, jsou součástí projektu finančního vzdělávání pedagogů základních škol Rozumíme penězům. Pedagogové získávají v rámci projektu kurz, sborník příkladů, přístup na webové stránky www.rozumimepenezum.cz a unikátní učebnici pro práci s žáky. Učebnice se skládá z 10 témat spojených s rozhodováním o penězích.

Celý článek

S kým na dovolenou?

9.6.2010

Jmenuji se Veronika, je mi 45 let, s manželem jsme spolu bezmála dvacet let, loni na podzim jsem nastoupila po mateřské opět do práce. Na naší škole je skvělý kolektiv zaměstnanců. Nástup do práce se pro mne stal vzpruhou. Obměnila jsem trochu šatník, začala jsem cvičit a práce mě moc baví. Proměny, které prožívám, však nelibě nese můj muž. Když chci, abychom spolu vyjeli na kola, projevuje odpor. Vadí mu, když se nevěnuji domácnosti tak jako dříve, chtěl by teplé večeře každý den, což nyní nezvládám. Vadí mu, že se stýkám s novými kolegy. Náš vztah se tím hodně změnil, řekla bych, že je v krizi. Mým novým, aktuálním problémem je to, že se chystáme na dovolenou. Objednala jsem skvělý wellness hotel s půjčovnou kol, zajistila hlídání dětí a nyní to vypadá, že tam pojedu sama. Chtěla jsem si užít pěknou dovolenou se svým mužem, projít se po horách, zajezdit si na kole, užít si sauny a masáží. Když to uslyšel manžel, sdělil mi, že na žádnou takovou dovolenou se mnou nepojede. Já jsem teď na rozpacích. Mám přesvědčovat manžela, nebo pozvat na dovolenou kamarádku? Nebylo by to nebezpečné? Neměli by manželé vždycky trávit dovolenou spolu? Kolegyně mi radí, abychom si vyjeli každý zvlášť – není to ale riskantní? Mí známí se domluvili na oddělené dovolené, ale kamarádčin muž se na dovolené zbláznil do jiné a dnes jsou již rozvedení. Manžel by chtěl dovolenou trávit u moře s minimem fyzických aktivit. Myslíte si, že bych se měla manželovi přizpůsobit? Paní Veroniko, nevím, jestli upřednostňujete dovolenou s partnerem, protože si chcete spolu užít volno, nebo jestli je pro vás prioritní vychutnat si dovolenou po svém. Obě řešení mají své výhody. Pokud pojedete se svým manželem, budete mít čas prohovořit si v klidu věci, které jsou mezi vámi a trápí vás. Samozřejmě se může stát, že si dovolenou nevychutnáte tak, jako kdybyste jela bez něj. Je tu však šance, že nezatíženi všedními starostmi získáte prožitky, které byste za jiných okolností neměla šanci se svým manželem prožít. Dovolená trávená s partnerem se také může stát obdobím nadměrné zátěže. Pro tuto variantu doporučuji ptát se partnera na to, co od dovolené tento rok očekává a jak je to sladitelné s vašimi tužbami. Pro trávení partnerské dovolené je nutné, abyste se domluvili na dobrovolnosti výběru aktivit – jak celé dovolené, tak i na výběru jednotlivých činností, kterými budete dovolenou vyplňovat. Občas je prospěšné si i na dovolené dát rozchod a každý trávit čas po svém. Právě to, že máte svobodu, vám umožňuje mít rozdílné zážitky, o kterých si můžete povykládat. Občas je dobré vyzkoušet také něco, v čem si není jistý ani jeden z vás, pro partnera to nebude tak ohrožující a můžete mít nové společné zážitky. Dále je prospěšné dát partnerovi prostor na koníčky, i když vám nejsou blízké. Pokud vás aspoň trochu zajímají, je dobré projevit zájem a říci mu, že jste ráda, že je něco, co ho baví. K tomu, abyste maximálně využili čas pro odpočinek, doporučuji minimálně den před odjezdem a den po příjezdu neplánovat mnoho aktivit, ale trávit je v klidu. Také je důležité ponechat partnerovi aktivity, u kterých chce být sám. Nepředpokládat, že vše, co ho baví a zajímá, chce s vámi sdílet. Nechejte mu kousek světa, který je jen jeho. Je možné, že když pojedete sama nebo s kamarádkou, uvolníte se od napětí, které je mezi vámi a manželem. Chvíle odloučení může přinést i to, že se na sebe budete těšit. Můžete si dovolit volný čas strávit více podle vlastních představ. I tato varianta nemá jen výhody. Pokud kamarádku znáte jen z krátkých setkání, neznamená to, že má stejné představy o způsobu trávení volného času jako vy. O dovolené často nejsme ochotni se podřizovat. Tedy i v tomto případě je důležité plánovat dovolenou a slaďovat požadavky s tím, s kým chcete jet. Výhodou je, že kamarádský vztah bývá volnější a můžete si dovolit více aktivit trávit úplně podle svých představ. Doporučuji jednat způsobem, kdy si ponecháte dost své svobody a dopřejete svobodu partnerovi. Strach ze ztráty partnera je ve vztahu svazující a sama sebe zbytečně blokujete. Tím, že učiníte sebe samu zodpovědnou za vlastní spokojenost, uvolníte napětí, které mezi vámi je. Záruku o setrvání manžela s vámi vám nikdo nedá, mít však nešťastného partnera vedle sebe je také hodně únavné.

Celý článek

Jedni mají rádi fakta, druzí souvis los ti Díl III: smysly a intuice

Šárka Miková, 9.6.2010

V předchozích dvou číslech časopisu nám autorka poradila, jak nejlépe zacházet s extraverty a introverty. Dnes se dozvíme, jak to zařídit, aby ve škole prospívaly smyslové i intuitivní děti. Důležité je umět se ptát a umět jim zadávat práci v souladu s jejich preferencemi a učebním stylem.

Celý článek

jak dál? učitelům může pomoci osobní kouč

Silvie Kratochvílová, 9.6.2010

Vyčerpává vás práce učitele, ale nechcete to dát najevo? Nevíte, jak si poradit s třídním kolektivem? Cítíte se unavení a zranitelní, přestala vás práce učitele bavit a chybí vám podpora? Nerozumíte si s kolegy ve škole? Nebo nevíte, jak prosadit své nápady? Cítíte se nevyužití a nekreativní? Nenaplňuje vás práce? Chcete své problémy řešit a nevíte, jak na to? Máte problémy v osobním životě? Odkládáte řešení svého života na pozdější dobu a říkáte si: „Později“ nebo „potom“? Nebo možná jen chcete žáky správně motivovat k lepším výkonům? V tom případě potřebujete koučink.

Celý článek

Dárek , nebo úplatek?

Jana Nováčková, 9.6.2010

Blíží se konec školního roku a v mnohých rodinách budou děti dostávat za vysvědčení odměnu. Pokud to nejsou příliš drahé věci či nepřiměřené sumy peněz, většina dospělých i dětí na tom nevidí nic špatného.

Celý článek

Jaký byl váš nejhezčí zážitek z letošního školního roku a co vás zklamalo?

Sylvia Jančiová, 9.6.2010

Školní rok opět utekl jako voda, v té rychlosti se člověk někdy nestačí ani zamyslet nad tím, co ho potěšilo, či zklamalo. Proto vlastně děkuji za tuto otázku. Začnu raději tou druhou částí, bude jistě kratší a hlavně skončíme tím pěkným. Když se tak zamýšlím… ve škole mě vlastně vůbec nic vyloženě nezklamalo. Ale bývám smutná z rodičů, kteří svým dětem nevytvářejí základní podmínky pro šťastné dětství a nepřipravují je na budoucí život. Zklamaná jsem občas z přístupu veřejnosti ke vzdělávání obecně, a to včetně politické reprezentace. Myslím si, že veřejnost není objektivně informována a velmi často k tomuto přispívají média, která informují jen o negativních situacích a problémech. Jako ředitelka a prezidentka Asociace ředitelů ZŠ jsem zklamaná z neřešení otázky úvazků ředitelů základních škol a z občasné snahy některých zřizovatelů o omezování právní subjektivity škol. Ale co byl nejhezčí zážitek? Jsem člověk, který se umí radovat z maličkostí i z každého dobře prožitého dne. Proto mám vždy radost, když vidím okolo sebe spokojené zaměstnance a usměvavé žáky. V naší škole během tohoto školního roku proběhla řada akcí, které doplňovaly vzdělávací proces, je těžké je všechny vyjmenovat, ale velmi silným zážitkem pro nás dospělé a hlavně děti byla návštěva večerní zoo v Plzni s následným přespáním ve škole. Celou akci organizovala školní družina. Žáci 4. třídy byli úspěšní v testování čtenářské gramotnosti, dokonce se zařadili mezi 10 % škol s vynikajícími výsledky – to vždy potěší. Velkou radost mám také z nové paní učitelky v mateřské škole, díky níž se mateřská škola proměňuje každým dnem. Dále mě potěšil velký zájem rodičů o naši školu, ať již při zápisu do základní, či mateřské školy. Věřím, že sklízíme ovoce za naši snahu, snahu o celkově kvalitní vzdělávání a chápání dítěte jako individuality. Když všichni pedagogičtí pracovníci i ostatní zaměstnanci vědí, kam škola směřuje, je to každodenní zážitek. Za tyto každodenní zážitky děkuji právě jim.

Celý článek

Kam si skočit na kus řeči

Jarka Kovaříková, 9.6.2010

Kde si mohou učitelé na internetu popovídat se svými profesními kolegy? Možností zase tak moc není, ale dobrým tipem je určitě návštěva Metodického portálu rvp.cz, který provozuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

Celý článek

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Martina Hanzlíková, 9.6.2010

Vůně, dotek, správná teplota vody ráno i večer, pár kapek éterického oleje na keramické destičce v aktovce nebo v kapse u kalhot, to vše může mírnit únavu, vyčerpání a neklid dítěte, jež trpí některou z dys-poruch. Autorka vychází z dlouholeté zkušenosti. Změny, které se odehrávají při citlivém přístupu k dítěti, mohou být povzbudivé zvláště pro ty, kteří mají dojem, že již vyzkoušeli vše a výsledek je zatím skoro nulový.

Celý článek

Jaké učení je důležité pro život?

Zuzana Klofátová, 9.6.2010

Motto: Děti mají dostat takové bohatství, o které by nepřišly, ani kdyby se při ztroskotání zachránily nahé. Fernández de Lisardi (mexický spisovatel 1776–1827)

Celý článek

Klást sobě i jiným nebezpečné otázky

Nina Rutová, 9.6.2010

Karel Hvížďala od 60. let minulého století pracoval v časopise Mladý svět, nakladatelství Albatros a pak byl na volné noze. Podstatnou část svého živora strávil v exilu. Vytvořil přes dvacet knih rozhovorů, pět próz, přes dvacet rozhlasových her a knihy Moc a nemoc médií a Jak myslet média. Jak pohlíží novinář a spisovatel na vzdělávání a mediální výchovu?

Celý článek

starost o prázdninový čas

Vít Beneš, 9.6.2010

Prázdniny = léto. Slunce, potoky, vlčí máky, jahody, les, maliny, voda, duha, hvězdy, moře … Ehm, pardon. Cože, že jsou i jiné prázdniny? Ty ostatní prázdniny? To jsou prázdninečky! Dva měsíce! To jsou prázdniny! Nebo raději dva roky prázdnin! Ne, ne, to je sci-fi. I když, jakápak věda, že pane Juliusi Verne? Dva roky. Ale nejsme přece děti. Zanechme snění, vždyť jsme realisté. A vůbec, i ty dva měsíce jsou až až. Prázdniny…, nemá ono to něco společného s prázdnem? Prázdno. No ano… prázdno. Prázdno… Prázdno se v naší civilizaci téměř bez výjimky musí zaplnit. Ne? Obzvlášť když by to prázdno měly mít děti. (My sami si s ním často nevíme rady…) Musí mít činnost! Ty děti. Aby nerostly jako dříví v lese. Aby se nenudily. Aby něco neprovedly. Aby si neublížily. Aby poznaly něco nového. Aby... však to znáte. Všichni to říkají. Tedy skoro všichni. No dobrá. Tak tedy co s tím? Když vycházíme z průměrného rodinného rozpočtu. Babičky! Jedna jeden týden, druhá druhý týden. To máme čtrnáct dní. To je pěkné ... Ještě tábor. Tři týdny. Výborně! A čtrnáct dní s námi k moři. A týdenní jazykový tábor. To jim jenom prospěje. To máme, to máme… osm týdnů. Kolikpak nám to ještě zbývá? Šest dní. No to už vystačíme s příměstským táborem. Vida, vida. Tak ještě přihlásit, zaplatit. Sbalit. A šup. Vyprat, sbalit a šup. Šup. Šup. A šup.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy