5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

9/2010

Učitelka spisovatelkou

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Učitelé vedle své profese zvládají ledacos. Někdo trénuje bojové sporty, jiný hraje divadlo, Renata Štulcová píše knihy. Podle svých slov si to naplánovala už v dětství.

Celý článek

Učitelka spisovatelkou

Pýcha, pytel, pysk – slova, která mají význam

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Náš dlouholetý spolupracovník Jan-Michal Mleziva vydává v této době svou prvotinu – Vyjmenovaná čtení. Přirozenou cestou učí děti vyjmenovaná slova a spolu s tím i mnoho dalšího. Není bez zajímavosti, že v knize je „odtajněno“ vyjmenované slovo pyj, a to citlivou formou, která by neměla snad vůbec nikoho pohoršit. A to včetně ilustrace.

Celý článek

Pýcha, pytel, pysk – slova, která mají význam

Pět otázek ohledně mentální anorexie

Eva Vayleux, 10.11.2010

Být štíhlá, nebo dokonce hubená je v módě. Znamená to ale, že každá dívka, která se snaží být hubená, je anorektička a měli bychom nějak zasáhnout? A hraje vůbec móda a názor okolí při vzniku anorexie nějakou roli? Jaká čeká tyto dívky budoucnost? Pro učitele, kteří často mívají tyto dívky v lavici, je dobré o této nebezpečné nemoci vědět základní informace.

Celý článek

Pět otázek ohledně mentální anorexie

Kyberšikana bolí stejně jako každá jiná

Marie Těthalová, 10.11.2010

Jak je možné ublížit obyčejnou textovkou nebo e-mailem? A jak to vypadá, pokud se dítě stane obětí kyberšikany? O nové formě psychického týrání jsme mluvili s odborníkem na šikanu Michalem Kolářem.

Celý článek

Kyberšikana bolí stejně jako každá jiná

Umějí se české školy efektivně propagovat?

Jana Vodáková, 10.11.2010

V českých školách se začíná častěji pracovat na tvorbě dobrých vztahů s veřejností. Avšak stále se najdou i takové školy, které tvorbu kladného image nepovažují za důležitou. Nebo na ni prostě nemají čas. To se jim však v dlouhodobém horizontu nemusí vyplatit.

Celý článek

Umějí se české školy efektivně propagovat?

Rodina a škola 9/2010

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Tématem listopadového čísla Rodiny a školy je PR škol. Dozvíte se, jaké mají školy nejčastěji nedostatky ve své propagaci a také tipy, jak je vylepšit. Rozhovorr přinášíme s Michalem Kolářem na téma kyberšikana. V rubrice Psychologie nám psychiatrička zodpoví pět zákaldních otázek týkajících se mentální anorexie. Jan-Michal Mleziva, dlouholetý přispěvatel našeho čaospisu vydává v těchto dnech svou první knihu Vyjmenovaná čtení. Dočtete se, o čem je a získáte inspiraci na výuku českého pravopisu. Na závěr v rubrice Osobnost a škola se seznámíte s Renatou Štulcovou, učitelkou, která již napsala osm úspěšných knih.

Celý článek

Rodina a škola 9/2010

Platy učitelů? Chce to systémový přístup

10.11.2010

Jaký přístup MŠMT byste uvítali v oblasti platové politiky

Celý článek

Učitelka spisovatelkou

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Učitelé vedle své profese zvládají ledacos. Někdo trénuje bojové sporty, jiný hraje divadlo, Renata Štulcová píše knihy. Podle svých slov si to naplánovala už v dětství.

Celý článek

Ulice jako učebna

Alžběta Peutelschmiedová, 10.11.2010

la jsem ulicí již po ránu jako obvykle zaplavenou parkujícími auty, když mě z všednodenního zamyšlení vytrhlo hlasité „Hopla!“ To na protějším chodníku mladá žena hlasitě zareagovala na nešikovné zdolávání obrubníku. Svého synka málem vyklopila z kočárku, kterému jsme před lety říkávali golfové hole. Z hlediska mé profese logopedky typ vozítka velice kritizovaný. Batole v něm sedí zády k dospělému, což k vzájemné konverzaci, chcete-li komunikaci rozhodně nepřispívá. Avšak - jak praví klasik - šedá je všechna teorie, zelený strom života! Mladá, na dnešní dobu skutečně velmi mladá maminka, dívčí typ, tak odhadem něco přes dvacet, celá v černém, s černou kšiltovkou na hlavě dala mým úvahám zcela jiný směr. Svěžím tempem pokračovala v jízdě a současně svého synka, kterému jistě chyběl nějaký ten měsíc do věku dvou let, atakovala hlasitými dotazy: „A toto je?“ Chlapcovu odpověď jsem přes silnici nezachytila, zato maminčinu odpověď - „Ano, správně, je to volvo“ - ano. A hned následovala další otázka a další, s upřesněním: „A ten bílej?“ To už jsem svou chůzi na protějším chodníku přizpůsobila sledované dvojici, aby mi nic z jejich konverzace neuniklo. Byla to radost! Ne proto, že hošík na všechny dotazy podle reakce své maminky správně odpovídal (zřejmě tu hru spolu nehráli poprvé). Plesalo mé srdce logopedky! A jeho potěšení narůstalo, když mladá žena k podvědomému procvičování barev přidala i směrovost - otázkou: „A tamto naproti ?“. Na každou - ve věku zúčastněného dítěte jistě ne úplně správně artikulované slovo - zazněla perfektně artikulovaná odpověď. Prostě - fonematický sluch dostával svou potřebnou dávku přirozeného procvičování. Co věděla mladá žena o prospěšnosti svého jednání? Řekl jí někdo, jak svému dítěti prospívá, jak je dobře, že všechno komentuje, jak rozumně vychází z klukovského zájmu o auta, jak určováním jednotlivých značek procvičuje rozlišování tvarů, což chlapci jednou hodně pomůže při zvládání počátečního čtení? Byla jsem v silném pokušení na mladou ženu promluvit, říct jí tak obyčejně, lidsky, jak mě její chování potěšilo. Ale netroufla jsem si, s ohledem na značnou generační vzdálenost a zjevně jinou, rozdílnou -takříkajíc - životní filozofii. Ještě jsem zaznamenala konstatování - „Ano, to je škodovka, to je móc stará škodovka.“ - když jsme se skupinou chodců dorazili ke světelné křižovatce. Při čekání na zelenou stačila mladá žena ještě reagovat na spontánní dětský projev poopravením: „To nebyl firemní autobus, to byla městská hromadná.“ Vůbec si nedělala hlavu z použití složitějších výrazů. Proč také? Slovně přivítala také „zeleného panduláka“, který nám všem dovolil přejít frekventovanou silnici. Hošíka ten slovní pingpong viditelně - vlastně slyšitelně - stále bavil. V chumlu pospíchajících jsem stačila zaslechnout: „To byl bavorák? Ani jsem si nevšimla. Jenom jestli nekecáš!“ Ten slovní obrat mě vůbec nerozladil. Nevím, kam ta mladá maminka s chlapcem pospíchala. Mě podarovala. Bylo mi najednou nějak veseleji, třebaže se ulice ještě ani neprobrala z ranního zádumčivého podzimního oparu.

Celý článek

Pýcha, pytel, pysk - slova , která mají význam

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Náš dlouholetý spolupracovník Jan-Michal Mleziva vydává v této době svou prvotinu -Vyjmenovaná čtení. Přirozenou cestou učí děti vyjmenovaná slova a spolu s tím i mnoho dalšího. Není bez zajímavosti, že v knize je „odtajněno“ vyjmenované slovo pyj, a to citlivou formou, která by neměla snad vůbec nikoho pohoršit. A to včetně ilustrace.

Celý článek

Jídelna, kterou vede známý šéfkuchař

Růžena Milatová, 10.11.2010

Nedávno vyšla reportáž v Lidových novinách ze školní jídelny v Novém Porgu - škole, jejíž kmenovou základnu PORG v současnosti vede Václav Klaus mladší. Článek na ni pěl chválu. Kromě toho ji vede Radek Šubrt, který kdysi vařil se známým šéfkuchařem Pohlreichem. Naše gastroexpertka tedy měla vysoká očekávání.

Celý článek

Co se děje na školách

10.11.2010

Měsíc školních knihoven

Celý článek

Aktivity pro rozvoj klíčových kompetencí

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Připravili jsme pro vás aktivity, které podporují rozvoj klíčových kompetencí žáků 2.stupně základních škol. Využít je můžete v kterékoliv vyučovací hodině.

Celý článek

On-line editory : vyrobte si vlastní film nebo CD

Zuzana Demlová, 10.11.2010

Běžte s dětmi na web

Celý článek

Učebnice ukrytá ve filmech

10.11.2010

Kde hledat metodiku pro výuku moderních dějin? Ve skriptech Člověka v tísni najdete informace, které v učebnicích často chybí. Ke skriptům je navíc připojena kolekce dokumentárních filmů.

Celý článek

Lze vyučovat moderní dějiny pomocí filmu?

Barbara Hansen Čechová, 10.11.2010

Způsob, jak vyučovat moderní dějiny, se hledá na českých školách už pěkně dlouho. Společnost Člověk v tísni vyvíjí nové metodiky, které jsou založené na promítání filmů. Jaké jsou s nimi zkušenosti? O své názory se s námi podělili doktorandi, kteří podle nich vyučují.

Celý článek

Hospitace i s odbornou diskuzí

Jarka Kovaříková, 10.11.2010

Chtěli byste vidět, jak váš předmět vyučuje někdo jiný, ale málokdy se dostanete na hospitaci? I přesto je to možné, a dokonce si můžete o zhlédnuté hodině popovídat s odborníkem na didaktiku a také s kolegy. Takové možnosti nabízí projekt KURIKULUM G, který ve spolupráci s MŠMT realizuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy