5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Českému školství chybí trvalá péče

Českému školství chybí trvalá péče

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 9.12.2010 | Vydání: 10/2010

Martina Chvála si možná mnozí pamatují, když působil jako ředitel CERMATu. Nyní pracuje v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání a vede projekt na autoevaluaci škol Cesta ke kvalitě. Hovořili jsme nejen o katastrofálních výsledcích testu maturitní zkoušky, ale o současné situaci s autoevaluačními projekty.

Českému školství chybí trvalá péče

Ukázalo se, že testem by neprošla třetina studentů. Jako laika mne zarazilo, že to tvůrci testů neodhadli dopředu. Domnívala jsem se, že se to dá nastavit.

Obtížnost úloh se ukazuje pilotáží a záleží, jak pečlivě se pilotáže vedou. Co vím, tak obtížnost úloh v CERMATu mají zjištěnou, ovšem nemohou ovlivnit motivaci a připravenost studentů. Tuším, že na jaře budou výsledky jiné.

Když se obtížnost dopředu zná, musí se nějak nastavit, kolik studentů by mělo, či nemělo projít. Na jakou obtížnost se test nastavuje?

Nevím, jestli je to stejné jako za mého působení v CERMATu, kdy jsme se shodovali na tom, že by zavedení státních maturit nemělo v průměru způsobit ani vyšší, ani nižší průchodnost touto zkouškou.

Takže by to bylo zhruba těch 12,5 procenta.

Ano, ale bude se to hodně lišit mezi gymnázii a středními odbornými školami. Na gymnáziích bude zřejmě o propadnutí rozhodovat škola sama v profilové části maturity. Na středních odborných školách, resp. středních odborných učilištích s maturitou může státní maturita udělat větší „vítr“. Respektive, jestliže si nyní procenta neúspěšných koriguje každá škola sama, je logické, že zavedením jednotného systému rozdíly narostou a pro pár škol až extrémně. To není o znalosti terénu, to jsou čistě statistické zákonitosti.

V časopise Respekt Ondřej Hausenblas velmi nelichotivě rozebral test z českého jazyka. Díval jste se vy na maturitní testy, které si nyní studenti zkoušeli? Jaký je váš názor na jejich kvalitu? Je možné otázkami typu multiple choice skutečně ověřit studentovy znalosti a dovednosti například v českém jazyce?

Nyní jsem si testy neprocházel, ale z hlediska konstrukce si myslím, že se v nich za poslední čtyři roky nic zásadního nezměnilo. Je jasné, že testy a testové úlohy v nich by měly být obsahově i konstrukčně v pořádku. To si dovolím posuzovat v matematice a fyzice, které jsou mými „mateřskými“ obory, ale ne v češtině. Jiná otázka je, co nám test s nastavenými parametry dokáže říci o znalostech a dovednostech žáků, resp. říci o těch znalostech a dovednostech, které pokládáme za zásadní. Uzavřené úlohy nám nic neřeknou např. o tzv. produktivních dovednostech. Ale proto je součástí maturity z češtiny podobně jako u cizích jazyků písemná práce a ústní zkouška a škola má stále šanci ve své části využít i jiných forem zkoušky.

„Neúspěch“ studentů u zkoušky státní maturity vyvolal řadu spekulací o snižující se úrovni českého školství. Myslíte si také, že jsou studijní výsledky studentů horší než dříve?

Počkejme si na začátek prosince, kdy budou nové výsledky mezinárodního výzkumu PISA. Já osobně se domnívám, a mezinárodní výzkumy TIMSS i PISA to doposud prokazují, že výsledky českých žáků klesají.

Co je podle vás toho příčinou?

Pro polistopadové vlády nebylo školství nikdy prioritou. Ukazovalo se vždy jen v politických příslibech před volbami, ale ve skutečnosti se pro něj příliš neudělalo. Už tehdy v polovině devadesátých let, kdy výsledky studentů v testech byly dobré, ale zájem o školu mimořádně nízký, nám odborníci domácí i zahraniční říkali, že pro udržení úrovně výkonnosti je třeba toho začít mnoho dělat. Nic se ale nestalo. Tedy stalo v úrovni dokumentů – vznikla Bílá kniha, vznikl nový školský zákon. To vše zvýšilo nároky na školy a učitele, ale podpora a pomoc ze strany státu žádná.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 10/2010 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy