5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Hlavní vyučovací nástroj je motivace

Hlavní vyučovací nástroj je motivace

Autor: Nina Rutová | Datum: 4.1.2012 | Vydání: 1/2012

PETR HUSAR je dnes pravděpodobně jedním z nejznámějších českých učitelů. V roce 1990 začal vést v pražském Gymnáziu Na Zatlance ZKOUŠKY NANEČISTO, a tak také pojmenoval firmu, která nabízí přípravu ke zkouškám na všechna gymnázia a všechny typy středních škol. Díky němu se řada školáků cítí u zkoušek bezpečněji. Kromě vedení firmy stále učí.

Hlavní vyučovací nástroj je motivace

Proč učíte?

Ta otázka mi přijde srovnatelná s otázkou: Proč dýcháte? Asi by bylo složitější hledat odpověď na otázku, proč jsem začal učit. Ale čím déle se v tomto povolání pohybuji, tím nadšenějším učitelem jsem.

Věřím, že jako matematik máte docela dobrý přehled o tom, kolik studentů jste již připravil ke studiu na vyšší stupeň školy. Můžete ten počet klidně zaokrouhlit.

Každým rokem se v našich zkouškách nanečisto, přípravných kurzech a dalších výukách objeví kolem dvou tisíc žáků. Za dvacet let je to čtyřicet tisíc. To číslo nebude úplně přesné, může to být méně, protože ty první roky, kdy jsem začínal, to bylo jinak, ale zase později byly silnější populační ročníky. V jazykové škole, kterou posledních několik let zastřešuji, se k tomu během roku přidá kolem sedm set studentů od dětí po seniory. A je to pěkně provázané, když zajdu na výuku seniorů, tak mne celá řada z nich pozdravuje od dětí nebo vnoučat, které jsem učil matematiku a připravoval ke zkouškám.

Pamatujete si na první den a první žáky, kteří si přišli Na Zatlanku vyzkoušet, jestli mají šanci uspět při přijímacích zkouškách? Byl to pro vás den něčím výjimečný?

Na první zkoušky nanečisto přišli dva žáci. Dodnes si pamatuji jejich příjmení – Otčenášek a Terzijský. Všichni mne od tohoto projektu odrazovali. Tehdejší ředitel Gymnázia Na Zatlance mne zrazoval slovy: „Nevěřte, Petře, že vám někdo bude chodit dobrovolně psát písemky z matematiky a ještě vám za to bude platit, mně se studenti písemkám vyhýbali, i když je měli ve škole zadarmo.“ Nemohl jsem sehnat vyučující češtiny, nikdo tomu nápadu nevěřil. Potom jsem pomalu vytvářel tým, který se mnou do toho šel. Na začátku pro mne hodně kolegů pracovalo zadarmo nebo téměř zadarmo a stále jsem jim za důvěru a podporu vděčný.

Děkuji vám ještě jednou za kávu z elektrického kávovaru na kapsle. Našel byste nějaké společné rysy mezi firmou, z jejíhož kávovaru jste mi uvařil kávu, a svou firmou Zkoušky nanečisto? Zkouším, jestli máte rád metafory.

Dobrá káva by měla povzbudit a měla by chutnat. Všechny naše pedagogické projekty připravujeme tak, aby našim žákům a studentům výuka chutnala, a povzbuzování patří k základním pilířům našeho učení. Například ve zkouškách nanečisto píšeme při opravování vždy nejen body a známku, ale také ústní hodnocení, kde se vždy snažíme povzbuzovat, víc chválit než kritizovat, určit správný směr. Pravidelně kolem sebe trousím, že hlavní vyučovací nástroj je motivace.

Jak byste se charakterizoval jako žák?

Už na základní škole jsem párkrát sám učil naši třídu, když našemu matikáři a třídnímu zkolabovaly hlasivky. Ukázal na mne a řekl „učit půjde Husar“ a bylo to. Jelikož jsem však vždy hodně sportoval a nesmírně miloval knihy a čtení čehokoli vůbec, tak jsem nikdy nebyl klasický šprt. Do toho jsem měl asi hodně daleko.

Kdy a proč jste se rozhodl pro založení firmy?

Na vysoké škole mi kamarádi a kamarádky z jiných oborů dohazovali doučování. Individuální doučování není nikdy nijak zábavné. Dva lidi sedí vedle sebe, ten jeden to umí, ten druhý ne. Ten, který to umí, toho druhého někam tlačí, chybí tomu větší akčnost, dynamika, zábavnost. Vždy jsem chtěl učit a učit jen a jen na gymnáziu. Spolužáci z vysoké se rozutekli do různých stran, dnes nás učí jen pomálu. Mě ale učení vždy hodně bavilo. Jelikož jsem si rychle uvědomil, že je situace pro mladého učitele finančně složitá, bylo jasné, že je třeba se uplatnit i jinak než ve škole, a jelikož jsem měl se svými výukami ve škole celkem výsledky, věřil jsem, že když vymyslím smysluplný matematický kurz, určitě o něj bude zájem. A tak všechno začalo.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 1/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy